Development as an Advanced Practitioner (5 cr)
Code: TH00BR23-3004
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 31.05.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 26.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 30
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Johanna Berg
- Teija Franck
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TH00BR23
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
· toimia laajavastuisena asiantuntijana roolissa moniammatillisessa tiimissä, joka vastaa syöpää sairastavan hoito- ja kuntoutusprosessista lainsäädännön ja tehtävänkuvaa koskevan ohjeistuksen mukaisesti osoittaen vastuullisuutta, ammatillisuutta ja eettisyyttä
· ohjata omaa oppimistaan ja kehittymistä
· omaksuu analyyttisen ja reflektiivisen työ- ja opiskeluotteen
· hyödyntää monipuolisesti informaatioteknisiä työvälineitä
· soveltaa osallistuvaa, näyttöön perustuvaa, potilaslähtöistä prosessia kliinisen asiantuntijan roolin ja hoidon kehittämisessä
· osoittaa sitoutumista jatkuvaan oman kliinisen osaamisen syventämiseen ja kehittämiseen
Opintojakson sisältö
· Asiantuntijana kehittyminen
· Kliinisen asiantuntijan rooli ja sen kehittäminen: kansallinen ja kansainvälinen näkökulma
· Osaaminen kliinisessä toimintaympäristössä: hoitoprosessin ja Peppa-prosessin soveltaminen kliinisessä työssä osana kliinisen asiantuntijan itsenäistä työtä
· Oman oppimisen ja ymmärtämisen ohjaus, suunnittelu- ja arviointitaitojen kehittäminen
· Oman ajattelun ja päätöksentekotaitojen kehittäminen terveysalalla
· Elinikäiseen oppimiseen, ammatilliseen kehittymiseen ja itsensä johtamiseen motivointi
· Informaatioteknisten työvälineiden käyttö ja verkko-opiskelutaidot
· Näyttöön perustuva, eettinen ja kulttuurisensitiivinen päätöksenteko
Objective
After completing the course, the student is able to:
· to work in the role of a advanced practitioner in a multi-professional team that is responsible for the treatment and rehabilitation process of a cancer patient
· self-regulate their own learning and development
· adopt an analytical and reflective working and studying style
· utilize a diverse array of information technology tools
· implement a participatory, evidence-informed, patient-centered process in developing the advanced roles and practice
· demonstrate commitment to continuous deepening and development of their own clinical expertise
Content
· Developing as an advanced practitioner
· The role of a advanced practitioner: national and international perspective
· Competence in clinical practice: implementing a care process and the PEPPA process in the clinical work as a part of the independent work of a clinical expert
· Directing their own learning and understanding, developing their planning and evaluation skills
· Developing their own thinking and decision making skills in the health care sector
· Motivating themselves for lifelong learning, professional development and self-direction
· Use of information technology tools and online studying skills
· Evidence-informed, ethical and culturally sensitive decision making
Materials
It's Learning -oppimisalustalla
Teaching methods
Lähi- ja etäoppiminen
Pedagogic approaches and sustainable development
Luennot ja muu opetus (lähi- ja etä), pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Student workload
Kliinisen asiantuntijuuden analyysitehtävä ja Kliinisen asiantuntijuuden kehittämissuunnitelma 80 t
HOPS-työskentelyn aloitus 20 t
Lähiopetus: Master Schoolin yhteiset aloituspäivät (2 pv) tammikuu 2024 yhteensä 16t,
toukokuu 2024 1 pv 8t
Etäopetusta helmikuu 1 pv 4t , maaliskuu 1 pv 4t, , huhtikuu 1 pv 4t .
Itsenäinen opiskelu 25 t
Evaluation methods and criteria
Kliinisen asiantuntijuuden analyysitehtävä HYV - HYL
Kliinisen asiantuntijuuden kehittämissuunnitelma T1 - K5
Failed (0)
Työ ei vastaa tehtäväksiantoa. Työssä ei käytetä taustakirjallisuutta. Kehittymissuunnitelma puuttuu.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Työssä on käsitelty kaikki tehtäväksi antoon liittyvät kysymykset ja käsitteitä käytetään oikein. Käsittely on kuitenkin niukkaa/pinnallista ja enimmäkseen vain toteavaa (ei-analyyttistä). Annettua kirjallisuutta käytetään, mutta teoreettinen tieto jää melko irralleen soveltamisesta. Työ muodostaa ymmärrettävän kokonaisuuden, mutta sen loogisuudessa / selkeydessä on puutteita. Työssä pystytään välittämään työn keskeinen sisältö. Kielellisessä ilmaisussa on epätarkkuutta ja ulkoasussa viimeistelemättömyyttä.
Assessment criteria, good (3-4)
Työssä on käsitelty kaikki tehtäväksi antoon liittyvät kysymykset ja käsitteitä käytetään oikein. Työssä pyritään analysoivaan tarkasteluun sekä tutkivaan ja pohtivaan otteeseen suhteessa omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin. Teoriatietoa pyritään soveltamaan tehtäväksi antoon liittyvien kysymysten tarkasteluun ja valittuja ratkaisuja kyetään perustelemaan teoreettisella tiedolla. Tarkastelu voisi olla syvällisempää/monipuolisempaa. Asia/prosessi esitetään kohtuullisen selkeästi ja loogisesti. Raportin teksti täyttää ohjeiden mukaiset kieleen ja ulkoasuun liittyvät kommunikoitavuuden kriteerit.
Assessment criteria, excellent (5)
Työssä tarkastellaan syvällisesti, analysoivasti ja kattavasti tehtäväksi antoon liittyviä kysymyksiä. Työssä sovelletaan ammatillisuutta ja ammatillista kasvua kuvaavaa teoreettista tietoainesta oman ammatillisuuden ja ammatillisen kasvun prosessiin ja sen vaiheisiin. Kuvauksessa tunnistetaan omia vahvuuksia ja kehittymiskohteita kliinisessä asiantuntijatyössä sekä kyetään tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen oman itsensä kehittämiseen teoreettista tietoainesta hyödyntäen. Työssä välittyy tutkiva ja pohtiva ote tietoon, omaan ajatteluun, toimintaan ja osaamistavoitteisiin sekä monipuolinen perehtyneisyys.
Further information
Avoin AMK maksimi 5 opiskelijaa.