Opinnäytetyön suunnitelma (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP80-3049
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
7 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Kirsi Mononen
- Salla Grommi
- Nasrin Jinia
- Maarit Janhunen
- Tuuli Lahti
Ryhmät
-
YTEEDK24Terveyden edistämisen koulutus, K23
- 09.01.2024 09:00 - 13:00, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049 (noin 30hlö ICT/Edu)
- 23.01.2024 09:00 - 10:00, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049
- 07.02.2024 14:15 - 15:30, Tuutorointi - Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049 (noin 30hlö, Edu tai ICT)
- 06.03.2024 14:15 - 15:00, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049 (noin 30hlö, Edu tai ICT)
- 27.03.2024 09:00 - 11:30, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049
- 24.04.2024 09:00 - 14:00, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049 (noin 30hlö, Edu tai ICT)
- 26.08.2024 14:15 - 15:30, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049 (35hlö)
- 03.10.2024 14:15 - 15:00, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049 (35hlö)
- 01.11.2024 09:00 - 15:30, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049 (tarvitaan 3 tilaa: 10 hlö, 16hlö ja 11 hlö)
- 22.01.2025 09:00 - 09:45, Ryhmän yhteiset asiat YTEEDK24 (35hlö, monitoimitila)
- 20.03.2025 09:00 - 09:45, Ryhmän yhteiset asiat (monitoimitila 35hlö)
- 23.05.2025 12:15 - 13:00, Opinnäytetyön suunnitelma TH00BP80-3049
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisältö
· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute
Oppimateriaalit
Opinnäytetyön aiheeseen / ilmiöön liittyvät kansalliset ja kansainväliset julkaisut sekä kehittämis- ja tutkimusmenetelmiin liittyvä kirjallisuus.
Tiedonhakijan oppaat https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Opinnäytetyön yhteisinfot,
Opinnäytetyön tietoiskut (erityisesti 2. lukukaudella)
Lähi/etäopetus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähtökohtana on sosiokulttuurinen oppimiskäsitys sekä innovatiivisuutta tuottava toimintatapa oppimisessa ja kehittämisessä. Opinnäytetyö kokonaisuudessaan perustuu Innopeda-oppimisjatkumoon ja kolmikantamalliin. Edelliset kuvataan yksityiskohtaisesti It's-oppimisympäristön materiaaleissa.
Oppiminen ja soveltava TKI-toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopeda-pohjaisen oppimisjatkumon ja kolmikantamallin avulla. Kolmikantamalli perustuu opiskelijan, työelämämentorin ja opettajan väliseen yhteistyöhön.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ensimmäinen lukukausi:
1. Opinnäytetyön yhteisinfot ja tietoperustaan perehtyminen
2. Tiedonhankinnan verkkokurssi (27 t).
3. Hyväksytty opinnäytetyön aihe (27t)
Toinen lukukausi:
1) Osallistuminen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
Opinnäytetyön suunnitelman laadinta
2) Esittely suunnitelmatyöpajassa
3) Vertaiskeskusteluun osallistuminen
Opinnäytetyö tietoiskuihin osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Opinnäytetyön suunnitelman laadintaa edeltää ideatyöpajoihin osallistumisen ja ideavaiheen kuvauksen esittelyn. Suunnitelman yhteyteen tarvittaessa laaditun tutkimussuunnitelman (yhteensä 213 t).
Suunnitelman esittely ja vertaiskeskustelu sekä opinnäytetyösopimus (yhteensä 15t).
Opintojakson (10op) opiskelijan työtunnit yhteensä 270t.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opinnäytetyön suunnitelma ja tarvittaessa tutkimussuunnitelma on laadittu ohjeiden mukaan, ja niissä ilmenevät edellä mainitut asiat. Opinnäytetyösopimus on laadittu ja sen ovat allekirjoittaneet opiskelija, toimeksiantaja ja KT-päällikön valtuuttama henkilö.
Hylätty: Opinnäytetyön suunnitelma on puutteellinen ja sitä ei ole laadittu ohjeen mukaan. Opinnäytetyösopimusta ei ole allekirjoitettu.
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa (22.8.24 klo 8.30-12.30)
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen (1.11.2024 klo 9.00-15.30)
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen (1.11.2024 klo 9.00-15.30)
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opinnäytetyön suunnitelma -opintojakson hyväksyminen edellyttää siis varsinaisen opinnäytetyön suunnitelman lisäksi mahdollista tutkimuslupaa sekä opinnäytetyösopimuksen laatimista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyön suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman arvioinnin kohteet ovat: hanke-/työelämälähtöisyys, aihealueeseen perehtyneisyys, tietoperusta, tavoitteiden / tehtävien asettaminen, kehittävä ja tutkimuksellinen ote, eettisyys ja luotettavuus, tavoiteltava tuotos / tulos ja sen hyödynnettävyys, opinnäytetyön etenemisen ja tuotoksen arviointi, suullinen ja kirjallinen raportointi ja oma asiantuntijuus
sekä opinnäytetyösopimuksen laatiminen ja sen allekirjoitusprosessi.