Technological Competence on Crown and Bridge Prosthodontics 2 (3 cr)
Code: TH00CI12-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2023 - 12.02.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.02.2024 - 17.03.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Dental Technology
- Teachers
- Tytti Syrjäkari
- Noora Laiho
- Johannes Halttu
- Sari Silmäri
- Course
- TH00CI12
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Simulaatioharjoittelu:
• Kipsimallien valaminen ja osittaminen
• Kruunun vahaus (molaari ja premolaari)
• Kruunun sylinteriin laittaminen
• Valumassa ja kruunun massaus
• Valusylinterin esilämmitys (uuni)
• Talmimetalli ja valaminen
• Valetun kruunun sylinteristä ”irrottaminen” ja mallille sovittaminen
• Viimeistely
Objective
The student achieves the following skills
- diagnostic and design principles of fixed prostheses
- factors affecting the choice of crown type
- factors affecting the prosthetic restoration of a tooth that has undergone endodontic therapy
- significance of the determination of occlusion and temporary crowns
- factors affecting the choice of the shade for a tooth
- basic principles of the manufacture of crowns and bridges in a laboratory
- preparation of the various crown types and veneers
- determining the colors of a tooth
- making an impression and determining the occlusion for fixed prostheses
Content
Simulation training
- Pouring the precision impressions and segmented master model
- single crowns and small bridges
Teaching methods
simulaatioharjoittelu hammaslaboratoriotiloissa
Pedagogic approaches and sustainable development
opettajaohjaus, vertaisohjaus, itsenäinen opiskelu
Completion alternatives
näyttö kruunu- ja siltaproteesien valmistamisesta työelämässä
Student workload
3op = 84 tuntia opiskelijan työtä
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1=opiskelijalla on hankaluuksia saada opintojakson työt valmiiksi eikä hän osoita osaamistaan harjoitustöiden, kirjallisten tehtävien tai läsnäolon osalta.
2=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt ja palauttaa ne lukukauden aikana, mutta hän tarvitsee vielä harjoittelua kädentaitojen kehittämisessä. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä, mutta kokee epävarmuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.
Assessment criteria, good (3-4)
3=opiskelija tekee opintojakson harjoitustyöt sekä kirjalliset tehtävät, hän on oma-aloitteinen ja yritteliäs, palauttaa työt lukukauden aikana, töiden laatu on hyvä-keskinkertainen. Hän osoittaa ymmärtäneensä asian ja yrittäneensä parhaansa ja osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä.
4=opiskelija osoittaa kiinnostusta, yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta, tekee työt ajallaan, töiden laatu on hyvä / kiitettävä. Opiskelija osoittaa myös huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Lisäksi hän huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.
Assessment criteria, excellent (5)
5=opiskelija on innostunut ja kiinnostunut aiheesta, osoittaa yritteliäisyyttä, oma-aloitteellisuutta ja tekee työt ajallaan valmiiksi, töiden laatu on erinomainen. Hän osoittaa huolellisuutta työn teossa sekä tilojen, materiaalien ja laitteiden käytössä. Opiskelija huomioi toiminnassaan myös toiset opiskelijat.