Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL71-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 17.04.2024
Opintopistemäärä
7 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Johanna Säteri
Ryhmät
-
MTOIMK23Toimintaterapeutti
- 07.02.2024 12:00 - 14:00, INFO_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3001
- 08.03.2024 08:00 - 14:00, PSYKOOSI_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3001
- 11.03.2024 09:00 - 15:00, LUOVAT MENETELMÄT_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3001
- 12.03.2024 08:00 - 14:00, MIELIALAHÄIRIÖT_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3001
- 04.04.2024 08:00 - 16:00, PERSOON.&SYÖMISH._Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3001
- 05.04.2024 08:00 - 14:00, Ahdistuneisuushäiriöt_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3001
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa yleisimpiä mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettäviä viitekehyksiä toimintaterapian taustalla
• tunnistaa mielenterveyskuntoutujille soveltuvia arviointimenetelmiä toimintaterapian näkökulmasta
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita ja menetelmiä eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.
Sisältö
Kognitiivis-behavioraalinen ja psykodynaaminen viitekehys, aistimodulaatio -menetelmä
Mielenterveyshäiriöiden vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveyshäiriöitä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.
Opetusmenetelmät
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arviointi ei perustu tenttiin, joten opintojakson hyväksyttyä suoritusta ei ole mahdollista korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
Lähipäivät info 2h, kv-opettaja 2h, 4x6t + 1x8t= 36t, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 153t
Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
Esseet ennen tiimipäivää (6x). 6h / essee= 40h
1 x ennakkotehtävä (viitekehykset) 10h
1 x itsenäinen verkkotehtävä (luova toiminta 28.3 mennessä) ja luoviin menetelmiin tutustuminen (5 teemaa 11.3 mennessä) yht. 38h
1 x tiimin verkkotehtävä (case, 7.4 mennessä) 20h
2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin 10h + 10h = 20h
Reflektiopaperi (palautus 17.4 klo 16.00 mennessä) 25h
Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä
Sisällön jaksotus
Aikataulu ja suunnitelma:
Vk 6
7.2.2024 2h Opintojakson info
Itsenäinen opiskelu ennen ensimmäistä tiimipäivää: katso luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella
Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 6.3 mennessä.
Tiimipäivät:
7.3 2h kv-opettajan opetus (Jeroen Vos): orientaatio aiheeseen
8.3 6 h Psykoosi ja skitsofrenia (sis. 2h kv-opettajan osuus)
11.3 6h Luovat toiminnalliset menetelmät
12.3 6h Mielialahäiriöt
4.4 8h Persoonallisuushäiriöt ja Syömishäiriöt
5.4 6h Ahdistuneisuushäiriöt
Verkkotehtävät:
Tiimi: Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus 7.4 mennessä)
Yksilö: Luovan menetelmän itsenäinen kokeilu ja sen raportointi
Opintojakson tehtävistä:
Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin ohjatun kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä. Harjoitus suunnataan tukemaan asiakasta, jolla on traumaperäinen stressihäiriö ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan (näyttöön perustuva työote). 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.
Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana muulle ryhmälle. Harjoitukset voivat olla yksilötehtäviä, tai niiden teossa voidaan hyödyntää pienryhmätyöskentelyä. Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta. Muista näyttöön perustuva työote.
Tarkemmat ohjeistukset löytyvät Itsistä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itsissä on kysymys- ja keskustelupalsta liittyen opintojaksoon ja tarkemmat ohjeet sen käyttöön.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.
Arvioinnissa hyödynnetään toimintaterapiaopintojen arviointikehikkoa.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa tai palauttanut vaadittuja tehtäviä opintojakson ajoituksen aikana.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Anatomia ja fysiologia 1
Psykiatria
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö