Introduction to ideating, prototyping and concept design (5 cr)
Code: TE00CP33-3001
General information
- Enrollment
-
09.12.2023 - 07.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
08.01.2024 - 08.03.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Technology Industry
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 30
- Degree programmes
- Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
- Teachers
- Tarmo Karhu
- Mervi Vuolas
- Teacher in charge
- Mervi Vuolas
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 3 . Open UAS : 3.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TE00CP33
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Sisältö: Luovuus, megatrendit ja skenaariot, kestävä kehitys ja ideoinnin menetelmät
Visioiva konseptointi, Prototypoinnin merkitys.
Objective
Students are able to use creative ideation methods and apply comprehensive and user-oriented design thinking to find new design opportunities.
The student understands the various possibilities of prototyping in various design and development needs.
The student understands the starting points and application possibilities of concept design in concretizing and examining ideas and future prospects.
Content
The course consists of the following components:
- Creative thinking and ideating methods
- Introduction to Prototyping methods
- Introduction to concept design as a tool for applying creative thinking and ideating for the future
Materials
https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.
Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus
Teaching methods
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Harjoitustyöt
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Exam schedules
-
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning
Etäkontaktitunnit (3h / ilta) 1-2 kertaa viikossa (ti, to)
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele. Kestävä kehitys voi esiintyä yhtenä sisältönä harjoitus- ja projektitehtävissä.
Completion alternatives
-
Student workload
Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135 h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta Zoomissa työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.
Evaluation methods and criteria
Suoritusten laatu, työskentely ja vastuunotto.
Jatkuva palaute
Itse- ja vertaisarviointi
Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Failed (0)
Sovittuja tehtäviä ei ole palautettu, tai niitä ei ole tehty hyväksytyllä tavalla.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Pääosa tehtävistä on tehty, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Assessment criteria, good (3-4)
Kaikki tehtävät on suoritettu hyvin ja huolellisesti. Työskentely on ollut vastuullista.
Assessment criteria, excellent (5)
Tehtävät on tehty hyvin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa.
Further information
Turun AMK:n sähköposti ja itsLearning. Tarvittaessa myös puhelin.