Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyys ja yrityksen talous (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5031227-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri

Opettaja

  • Raimo Lehto

Ryhmät

  • MRAKIS22
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S22
  • 08.01.2024 11:00 - 13:00, Yrittäjyys ja yrityksen talous 5031227-3006
  • 09.01.2024 12:00 - 14:00, Yrittäjyys ja yrityksen talous 5031227-3006
  • 12.02.2024 10:00 - 12:00, Yrittäjyys ja yrityksen talous 5031227-3006
  • 11.03.2024 11:00 - 13:00, Yrittäjyys ja yrityksen talous 5031227-3006
  • 22.04.2024 13:00 - 15:00, Yrittäjyys ja yrityksen talous 5031227-3006

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää yritystoiminnan taloudelliset edellytykset ja prosessit sekä tuntee keskeiset liiketoiminnan käsitteet. Hän osaa talouden ja johdon laskentatoimen keskeisen käsitteistön, osaa analysoida liiketoiminnan kannattavuutta, kustannusrakenteen muodostumista sekä hinnoitteluvaihtoehtojen merkitystä yrityksen taloudellisen tuloksen muodostajana. Tämän lisäksi opiskelija ymmärtää yrityksen sidosryhmien vaikutukset yrityksen talouteen sekä pystyy vertailemaan analyyttisesti yrityksen eri vaihtoehtoja talouden näkökulmasta. Hän osaa:
- Tunnistaa yrityksen prosessien tuottaman informaation merkityksen yrityksen talouden ja toiminnan ohjaamisen välineenä
- Käyttää yritystalouden ja taloushallinnon keskeisiä peruskäsitteitä
- Löytää taloudellisen lopputuloksen muodostavat keskeiset komponentit
- Ymmärtää liiketoiminta-ajattelua
- Tunnistaa yritysmuodot ja niiden väliset erot
- Selittää kannattavuuden ja rahoituksen keskeiset tunnusluvut - Rahoituksen, liiketoiminnan ja tilinpäätöksen tunnusluvut - Rahoitusmallit - Opiskelija ymmärtää yrityksen rahoituksen perusteet ja tarpeet sekä kykenee soveltamaan tietoa muun toiminnan tukena

- Tilinpäätös ja tase
- Käsittää kirjanpidon periaatteet tilinpäätöksen ymmärtämisen tukena - Opiskelija ymmärtää tilikauden aikaisten kirjausten suhteen tilinpäätökseen sekä osaa tuloslaskelman ja taseen perusrakenteen.



- Muokata erilaisia kannattavuus-, hinnoittelu- ja budjetointilaskelmia ja kykenee vertailemaan vaihtoehtoisten ratkaisujen mielekkyyttä. mm: - Katetuottolaskenta
- Tuotto ja kustannuslajilaskenta
- Toimintoperusteinen laskenta
- Standardikustannuslaskenta
- Niukkuusresursseja vertaileva laskenta
- Uudet laskentamallit

- Investointien suunnitteluja ja laskentamallit
- Ymmärtää rahan aika-arvon - Diskonttaus

- Opiskelija hallitsee budjetoinnin pääperiaatteet keskeisenä johtamisen välineenä. - Budjetin muodostaminen

- Lisäksi opintojakson aikana opiskelija kehittää valmiuttaan soveltaa esitettyjä ratkaisutapoja erilaisissa johdon päätöksentekotilanteissa ja toteuttaa omakohtaisesti ATK-työskentelyn avulla budjetointia käytännössä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia on Itslearningissä.
Hyviä kirjoja ovat esim.
1. Menestyvä yritys, Liiketoimintaosaamisen perusteet, Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Edita Publishing Oy 2005
2. Yrityksen perustoiminnot, Basic Business Operations, Jouko Isokangas, Seppo Kinkki, WSOY, 2006
3. Yritystoiminnan YRTTI 1,2,3, Seppo Kinkki & Anneli Lehtisalo, WSOY 2005
4. Selviydy tai sukella, Kriisistä kilpailuetuun suomalaisella johtamismallilla, Lasse Kurkilahti - Toivo Äijö, Talentum 2011
5. Ihmisten Johtaminen, Simo Hokkanen - Oiva Strömberg, Sho Business Development Oy 2003
6. Tilinpäätösanalyysi, Niskanen, Jyrki - Niskanen, Mervi, Edita 2003
7. Yrityksen perustamisopas 2021

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset viikkotehtävät, harjoitustyöt ja ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lerning by doing

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa kirjallisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 11 tuntia
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 62 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 60 tuntia
Yhteensä 133 tuntia

Sisällön jaksotus

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman/idean laatiminen/esittely
Business Simulation game ja business idean esittely.
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit ja kannattavuus
Opiskelija tekee kolmenlaisia tehtäviä, jotka ovat henkilökohtainen tehtävä, ryhmätyötehtävä ja viikkotehtäviät 2
Raporttien tekemistä varten opiskelijat tutustuvat alan kirjallisuuteen ja Itslearningissa jaettuun materiaaliin
Tämän lisäksi pelataan Business Simulation game 2kertaa kevään viimeisillä tunneilla
Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään lisäksi liiketoimntasuunnitelmaan liittyviä taloudellisia ja yrityksen talouteen liittyvät tunnusluvut.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Optimassa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi Itslearningiin sekä ryhmätyö ja sen raportointi. Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla).

Arvosana muodostuu seuraavasti:

- henkilökohtaiset harjoitustyöt 60%
- Ryhmätyön kirjallinen raportointi 40%

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen raportointiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Yrityspeli on pelattu ja raoprtoitu. Raporteisssa on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet jaon yhtenäinen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Yrityspelin raportointi ja itse pelaaminen onnistui erittäin hyvin Raportoinneissa ei ole puutteita ja ne on toteutettu erittäin hyvin ja ammattitaitoisesti.