Siirry suoraan sisältöön

Sisältömarkkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CP98-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 09.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.09.2024 - 18.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Saara Tikkanen
Jaana Merikallio
Janne Granfors
Ryhmät
MLIISK23
Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023
Opintojakso
KH00CP98

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sisältömarkkinointi KH00CP98-3002
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ma 30.09.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sisältömarkkinointi KH00CP98-3002
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ma 28.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sisältömarkkinointi KH00CP98-3002
SAL_1170_Phi Phi
SAL_1056d_Demi Demi avo muunto
Ma 18.11.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Sisältömarkkinointi KH00CP98-3002
SAL_1170_Phi Phi
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältömarkkinointi osana yrityksen markkinointimixiä. Kurssi keskittyy digitaaliseen sisältömarkkinointiin.

1. Sisältöstrategia ja -suunnitelma
2, Eri muodot ja sisältötyypit, mm: blogit, videomarkkinointi
3. Miten tehdä ja optimoida sisältöjä eri ostajapersoonille ja ostopolun eri vaiheisiin
4. Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää mitä sisältömarkkinointi on ja mitkä sen hyödyt ovat.
- osaa luoda yritykselle sisältömarkkinointistrategian ja -suunnitelman.
- osaa luoda merkittävää sisältöä ja saada sille näkyvyyttä.
- osaa suunnitella ja toteuttaa sosiaalisen median kampanjan.

Sisältö

- sisältömarkkinoinnin perusteet
- sisältöstrategian ja -suunnitelman luominen
- optimoidun blogipostauksen luominen
- sosiaalisen median käyttö osana sisältömarkkinointia
- videomarkkinointi

Oppimateriaalit

- luentomateriaalit
- artikkelit ja muu sisältömarkkinoinnin koulutus- ja opetussisältö verkossa
- omat muistiinpanot

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- itsenäinen tiedon haku
- ryhmätehtävät
- yksilötehtävät

- oppimisympäristönä Itslearning

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei korvaavia tehtäviä tai suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus: 12 h
Yksilötehtävät: 50 h
Ryhmätehtävät: 73 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävät:
Ennakkotehtävä, arviointi hyv/hyl: paino 10%
Blogipostaus, arviointi 0-5: paino 25 %

Ryhmätehtävät, arviointi 0-5:
Sisältöstrategia ja -suunnitelma: paino 25 %
Video: paino 20 %
Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa: paino 20 %


Opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa saattaa nostaa kurssiarvosanaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Jos opiskelija on pois opetuksesta enemmän kuin kerran, kurssi hylätään. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

YKSILÖTEHTÄVÄT:

Ennakkotehtävä: Sisältömarkkinoinnin määritelmä ja esimerkkejä, arviointi: hyväksytty/hylätty
Hylätty: tehtävää ei palauteta aikataulussa. Tehtävä ei noudata toimeksiantoa, tai käy ilmi, että kaksi opiskelijaa palauttavat samansisältöisen tehtävän. Plagiointia yli 30 %.
Hyväksytty: Tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti.

Kirjoita blogipostaus yrityksesi (= ryhmäsi) ostajapersoonalle: painoarvo 25 %, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin: 5
Tekoälyä saa hyödyntää tehtävän suorittamisessa, mutta se pitää mainita lähdeviitteessä, tai tuoda esiin jollain muulla läpinäkyvällä tavalla.

0: Palautus myöhässä. Kirjoitus on liian lyhyt, SEOa ei ole huomioitu. Ostajapersoonaa ei ole kerrottu, tekstissä on runsaasti kielioppivirheitä. Käy ilmi, että teksistä on kopioitu yli 25%. (Plagioinnintunnistus on käytössä.)

1-2: Kirjoitus on vähintään 300 sanaa pitkä, mutta sen sisältö ei vastaa otsikkoa. Ei ingressiä tai väliotsikoita. Kielioppivirheitä jossain määrin. SEO on huomioitu vain vähäisessä määrin. Kuvien käyttö olematonta ja/tai lähdettä ei ole mainittu. Ei CTA:ta. Opiskelija ei selkeästi kerro, mitä SEO-elementtejä hän on käyttänyt. Ostajapersoonan kuvaus on vajaa eikä blogikirjoitus auta ostajapersoonaa ostopolullaan. Ostajapersoonan kipupistettä ei ole kerrottu. Jos pienryhmän kaksi opiskelijaa kirjoittavat hyvin samansisältöisen blogikirjoituksen, arvosana on molemmille korkeintaan 1-2.

3-4: Kirjoitus on pidempi kuin 300 sanaa ja teksti vastaa otsikkoa. Kirjoitus täyttää suurimmalta osaltaan annetut ohjeet. Tekstissä ei juurikaan ole kielioppivirheitä. Ostajapersoona, blogipostauksen tavoite + SEO-toimenpiteet on kerrottu selkeästi (erillisessä dokumentissa).

5: Teksti on 400-500 sanaa pitkä, se on otsikon mukainen. Blogitekstissä on huomioitu kaikki annetut ohjeet ja se auttaa ostajapersoonaa.

HUOM. Koska tämä ei ole tietotekniikan kurssi, blogikirjoitus voi olla .doc-muodossakin. Tämä ei ole myöskään luovan kirjoittamisen kurssi, joten sisällön ”kiehtovuus” ei myöskään ole arviointikriteeri – vaikkei kiehtovasta tekstistä tietenkään ole haittaa.

RYHMÄTEHTÄVÄT

Sisältöstrategia ja -suunnitelma: painoarvo 25 %, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin: 5.
Tekoälyä saa hyödyntää tehtävän suorittamisessa, mutta se pitää mainita lähdeviitteessä, tai tuoda esiin jollain muulla läpinäkyvällä tavalla.

0: Palautus myöhässä. Lähteitä ei mainita. Käy ilmi, että yksikin ryhmätyön osa-alueista on plagioitu. Tekoälyn tuottamaa sisältöä esitetään omana.

1-2: Työ on hyvin suppea. Strategia ja suunnitelma eivät muodosta loogista kokonaisuutta. Lähteiden käyttö on vähäistä.

3-4: Strategia ja suunnitelma sisältävät oleellisimmat elementit ja ne muodostavat loogisen kokonaisuuden. Lähteet ovat laadukkaita ja niitä on runsaasti. Esitys on kielellisesti ja visuaalisesti hyvätasoinen.

5: Työ on huolella tehty ja pohdittu kokonaisuus. Työ on kattava ja ammattimainen esitys niin sisällöltään, kieliasultaan kuin ulkoasultaankin. Työstä näkee, että opiskelijat ymmärtävät sisältöstrategian ja -suunnitelman merkityksen yrityksen sisältömarkkinoinnin kivijalkana.

Videosisällön tuotanto: tee sisältömarkkinointivideot yrityksesi (=ryhmäsi) ostajapersoonalle
- painoarvo 20 %, arviointi 0-5, pisteiden kerroin 4

0: Video ei vastaa tehtävänantoa laisinkaan tai se on palautettu myöhässä. Videossa on käytetty toisen kuvaamaa/editoimaa materiaalia ilman asianmukaista lupaa ja mainintaa.

1-2: Videossa ei ole kaikkia tehtävänannossa mainittuja elementtejä. Tuotos ei ole suunnattu oikealle kohderyhmälle. Video ei juurikaan osoita tehtävän oppimistavoitteiden saavuttamista.

3-4: Videon sisältö vastaa tehtävänantoa. Se on kohdennettu oikein ja on sisällöllisesti toimiva. Videossa on käytetty tehtävän mukaisia elementtejä ja se on tuotettu resursseihin nähden tasokkaasti ja osoittaa opiskelijan saavuttaneen tehtävän oppimistavoitteet hyvin.

5: Video on tuotettu täysin tehtävänannon mukaisesti ja se tukee tehtävän sisältömarkkinointitavoitteita erinomaisesti. Video on tuotettu tasokkaasti resursseihin nähden, se on innovatiivinen sekä sisällöllisesti oivaltava.

Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa: painoarvo 20 %, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin 4.

0: Palautus myöhässä. Tehtävä ei noudata vähäisessäkään määrin tehtävänantoa. Plagiointia yli 25 %.
1-2: Kampanjoiden totetutus noudattaa vain vähäisessä määrin tehtävänantoa. Oleellisia asioita puuttuu.
3-4: Tehtävänannossa on huomioitu suurin osa vaadituista osa-alueista.
5: Tehtävänanto on ammattimainen suoritus, jossa kaikki pyydetyt osa-alueet on huomioitu erinomaisesti.

Ryhmätyössä käytössä opettajan arvioinnin lisäksi ryhmän sisäinen vertaisarviointi, jolla vaikutusta opiskelijan henkilökohtaiseen ryhmätyöarvosanaan. Esim. vaikka ryhmä saisi tehtävästä arvosanaksi 4, passiivinen opiskelija saattaa saada 3.

KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN:

Painotetut pisteet: vastaava arvosana
0-20: 0
21-40: 1
41-60: 2
61-75: 3
76-89: 4
90-100: 5

Hylätty (0)

Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät. Lisäksi, mikäli opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.

Lisätiedot

Itslearning, sähköposti.

Siirry alkuun