Itsensä johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CQ06-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 10.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 22.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Johanna Stenroos-Vuorio
Ryhmät
-
MLIISK24Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2024
- 03.09.2024 09:00 - 12:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3002
- 24.09.2024 09:00 - 12:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3002
- 22.10.2024 09:00 - 12:00, Itsensä johtaminen KH00CQ06-3002
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan ja osaamistaan.
• analysoida, mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omaan osaamiseen.
• arvioida ja kehittää itsensä johtamisen taitoja.
• käyttää itsensä johtamisen työkaluja.
• arvioida ja kehittää oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.
Sisältö
• arvot ja itsetuntemus
• omien vahvuuksien tunnistaminen
• oman osaamisen sanoittaminen
• itsensä johtamisen työkalut
• oman hyvinvoinnin johtaminen
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti eri teemoihin liittyvää kirjallisuutta kuten artikkeleita, verkkolähteitä jne. Tiedot löytyvät ItsLearning-alustalta.
Opetusmenetelmät
Lähitapaamiset, itsenäisen opiskelun etäjaksot, verkko-oppiminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson suorittaminen edellyttää annettujen tehtävien tekemistä. Korvaavia suorituksia ei oteta vastaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista on alkuvuonna sovittu koulutusvastaavan (Arja Keltaniemi) kanssa. Mikäli hyväksiluet opintojakson, olethan yhteydessä myös opintojakson vastuuopettajaan (Johanna Stenroos-Vuorio).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoittautumisen yhteydessä opiskelijalle lähetetään (järjestelmästä) ennakkotehtäväohjeistus. Ennakkotehtävä materiaaleineen on ItsLearning-oppimisalustalla, joka avautuu opiskelijoille viikkoa ennen opintojakson alkua.
5 op:n opintojakso tarkoittaa noin 135 h opiskelijan työtä.
Arvio tuntien jakaantumisesta:
Yhteiset tapaamiset: 12 h
Ryhmätyöskentely, lukupiiri ja siitä tehty tiivistelmä: 30 h
Itsenäinen työskentely: Ennakkotehtävä ja muut oppimistehtävät: 93 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
-arvot ja itsetuntemus
-omien vahvuuksien tunnistaminen
-oman osaamisen sanoittaminen
-itsensä johtamisen työkalut
-oman hyvinvoinnin johtaminen
Yhteiset tapaamiset:
3.9.2024 klo 9 - 12
24.9.2024 klo 9 - 12
22.10.2024 klo 9 - 12
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolla hyödynnetään ItsLearning-oppimisalustaa sekä esimerkiksi sähköpostia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi muodostuu seuraavasti:
25% Ryhmässä tehtävä työ: Lukupiiri ja tiivistelmä (max 3p.)
75% Henkilökohtaiset oppimistehtävät: Itsensä johtamisen tehtävät (max 9p.)
Kaikki tehtävät (yhteensä 4 kpl) pisteytetään 0-3p. ja arvosana muodostuu kokonaispisteiden mukaisesti.
Pisteytettävien oppimistehtävien lisäksi opintojaksolla voidaan tehdä pieniä tehtäviä (esimerkiksi ennakkotehtävä ennen opintojakson aloitusta), jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty. Nämä tehtävät huomioidaan osana henkilökohtaista aktiivisuutta.
Opintojakso edellyttää läsnäoloa (poissa voi olla maksimissaan kerran) ja aktiivisuus sekä läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vaikuttavat arviointiin. Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivisuus ja sitoutuminen esimerkiksi pienryhmätyöskentelyyn.
Jotta opintojaksosta pääsee läpi, kaikki pisteytettävät tehtävät on palautettava hyväksytysti. Jos tehtävän palauttaa myöhässä, voi tehtävästä saada maksimissaan yhden (1) pisteen.
Pistekertymä on nähtävillä arviointikirjassa (ItsLearning), joten opiskelija voi seurata menestymistään kurssilla reaaliaikaisesti.
Suorituksia ei voi korottaa jälkikäteen ja hyväksyttyä opintojaksoa ei voi uusia.
Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista ilman oikeanlaisia lähdemerkintöjä johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.
Arviointi:
11-12p. 5
10p. 4
8-9p. 3
6-7p. 2
5 p. 1
0-4p. hylätty
Oppimistehtävien arvioinnissa korostuu substanssitiedon hallinta (ns. tietopohja), sen soveltaminen käytäntöön ja oman osaamisen ja kehittymisen reflektio. Keskeisessä roolissa opintojaksolla on oman osaamisen ja kehittymisen reflektio.
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ei ole palautettu tai arviointikriteerien mukainen taso 1 ei ole saavutettu.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan luettelonomaisesti.
• tunnistaa mitä osaamista työelämä vaatii.
• nimetä, mitä eri työskentelyvahvuudet merkitsevät.
• luetella omia itsensä johtamisen taitoja ja tunnistaa itsensä johtamisen merkitys.
• käyttää jotakin itsensä johtamisen työkalua.
• kertoa, mitä resilienssi tarkoittaa.
• tunnistaa oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan monipuolisesti ja perustellen.
• määritellä, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• jäsentää ja kuvata erilaisten työskentelyvahvuuksien merkityksen työyhteisössä.
• arvioida omia itsensä johtamisen taitoja kriittisesti ja perustella itsensä johtamisen merkitystä.
• käyttää useita itsensä johtamisen työkaluja.
• määritellä, mitä resilienssi tarkoittaa ja pohtia omaa muutosjoustavuuttaan.
• jäsentää ja määritellä oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan analyyttisesti ja kriittisesti.
• analysoida, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• selittää ja arvioida erilaisten työskentelyvahvuuksien merkitystä työyhteisössä.
• arvioida ja kehittää omia itsensä johtamisen taitoja ja analyoida itsensä johtamisen merkitystä.
• käyttää useita itsensä johtamisen työkaluja ja arvioida niiden hyödynnettävyyttä eri tilanteissa.
• määritellä, mitä resilienssi tarkoittaa ja analysoida omaa muutosjoustavuuttaan.
• arvioida ja kehittää oman hyvinvoinnin johtamisen keinoja.
Opiskelija on oppimistehtävien kautta osoittanut tuntevansa ja ymmärtävänsä kurssin keskeiset osa-alueet erittäin hyvin. Lisäksi hän on osoittanut osaavansa soveltaa tietojaan oppimistehtävissä esimerkiksi oikeaoppisilla viittauksillaan lähdemateriaaliin. Opiskelijan vastauksissa näkyy tulkinta lähteestä saatujen tietojen ja omien havaintojen välillä. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti.