Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 1001006-3282
General information
- Enrollment
-
01.12.2023 - 08.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.01.2024 - 15.04.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
- Teachers
- Anne Antero
- Teacher in charge
- Anne Antero
- Groups
-
PKONTK23APKONTK23A
-
PKONTK23BPKONTK23B
- Course
- 1001006
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
The course is a professional communication course (not a grammar course) and is intended for students whose native language is Finnish or otherwise have C2-level language proficiency. The course is not an S2 course. It is aimed at engineering students.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Materials
Oppimateriaalina ovat kurssin kirjallinen materiaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus, tuntimateriaalit ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät. Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta.
Teaching methods
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Exam schedules
Kurssilla on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on tehtävissä ITSissä koko kurssin ajan. Tenttiin valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia tai tehdä määräajan päätyttyä. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakson aikana kiinnitetään erityistä huomiota vastuullisten ja eettisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja vahvistamiseen ja oikein toimimisen työkulttuuriin.
Ilmoittautumalla kurssille sitoudut kurssin aikatauluihin, noudattamaan kurssin pelisääntöjä sekä työskentelemään ryhmäsi kanssa aktiivisesti ja vastuullisesti. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin.
Oppitunneille osallistuminen on välttämätöntä oppimisen, tiedonkulun ja ryhmätyöskentelyn onnistumisen kannalta. Ensimmäisellä tunnilla muodostetaan kurssin ryhmät ja aloitetaan ryhmätyöskentely. Ryhmätyöskentelyn avulla voidaan jakaa tietoa, taitoa ja kokemuksia, mikä lisää resurssien kestävää käyttöä.
Completion alternatives
Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisiin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä. Suorituksen edellytyksenä on työkokemus tms. kurssin osaamisalueelta. Ahot-suoritus edellyttää ilmoittautumista kurssille, jonka jälkeen saat oikeuden ITS-työtilaan ja ahot-portfolion laatimisohjeet.
Ahot-portfolion laatiminen on täysin itsenäistä työskentelyä, joten siihen ei ole saatavilla ohjausta. Ahot-portfolio tulee toimittaa opettajalle viikko kurssin alkamisen jälkeen, jotta voi tarvittaessa osallistua kurssille kurssin aikataulujen mukaisesti.
Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelman kt-vastaavalle. Kun saat tiedon hyväksiluvusta, peruutathan ilmoittautumisen kurssille.
Evaluation methods and criteria
Tehtävistä kertyneet pistemäärät oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
100–90 pistettä, as. 5 Edellyttää, että kurssin kaikki tehtävät on tehty määräaikoina.
89–80 pistettä, as. 4
79–70 pistettä, as. 3
69–60 pistettä, as. 2
59–50 pistettä, as. 1
49 pistettä tai vähemmän, as. 0
Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, vertaisarviointia ja itsearviointia.
Opettaja merkitsee tehtävän pistemäärän ITSin arviointiportfolioon viimeistään 2 viikkoa tehtävän viimeisen palautuspäivän jälkeen.
Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen.
Failed (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty esimerkiksi tehtävän puuttumisen vuoksi. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmän työskentelyyn lainkaan tai vain hyvin vähän. Pistemäärä on 49 pistettä tai vähemmän.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn jonkin verran. Opiskelija on osallistunut opintojakson tuntityöskentelyyn satunnaisesti.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 50–59.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 60–69.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 70–79.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 80–89.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Pistemäärä on 90–100.
Further information
Kurssilla viestitään ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia. Hyvän viestintätavan mukaisesti jokaisen vastuulla on, että kurssia koskevat tiedot ovat kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.