Siirry suoraan sisältöön

Kohdennettu sisältömarkkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CO76-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 12.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jaana Merikallio

Ryhmät

  • PLIITS22MAR
    PLIITS22MAR
  • 16.01.2024 09:00 - 12:00, Kohdennettu sisältömarkkinointi KH00CO76-3001
  • 23.01.2024 09:00 - 12:00, Kohdennettu sisältömarkkinointi KH00CO76-3001
  • 30.01.2024 09:00 - 12:00, Kohdennettu sisältömarkkinointi KH00CO76-3001
  • 06.02.2024 09:00 - 12:00, Kohdennettu sisältömarkkinointi KH00CO76-3001
  • 13.02.2024 09:00 - 12:00, Kohdennettu sisältömarkkinointi KH00CO76-3001
  • 27.02.2024 09:00 - 12:00, Kohdennettu sisältömarkkinointi KH00CO76-3001
  • 05.03.2024 09:00 - 12:00, Kohdennettu sisältömarkkinointi KH00CO76-3001
  • 12.03.2024 09:00 - 12:00, Kohdennettu sisältömarkkinointi KH00CO76-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- sisäistää sisältömarkkinoinnin keskeiset käsitteet, toimintatavat ja prosessit.
- osaa luoda yritykselle sisältömarkkinointistrategian ja -suunnitelman.
- osaa luoda ostajapersoonalle kohdennettua vaikuttavaa sisältöä ostajapolun eri vaiheisiin sekä hyödyntää tarinallistamista ja vaikuttajamarkkinointia.

Sisältö

- sisältömarkkinoinnin perusteet
- sisällön suunnittelu ostajapolun eri vaiheissa
- tarinallistaminen
- vaikuttajamarkkinointi

Oppimateriaalit

- luentomateriaalit
- artikkelit
- omat muistiinpanot
- kirja Kurvinen, Laine, Tolvanen: Henkilöbrändi

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- itsenäinen tiedon haku
- ryhmätehtävät
- yksilötehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- opetuskerrat 8x3h = 24h
- ryhmätyö = 50h
- yksilötyöt ja itsenäinen opiskelu = 60h

Sisällön jaksotus

vkot 2-11 (8 lähiopetuskertaa). Viikolla 2 tehdään ennakkotehtävä, opetus alkaa viikolla 3.
Kurssilla oletetaan, että Digital Marketing Basics -kurssilla opitut asiat ovat hallussa.

- sisältömarkkinointi osana yrityksen markkinointimixiä. Kurssi keskittyy digitaaliseen sisältömarkkinointiin.
- miksi sisältömarkkinointia?
- miten tehdä ja optimoida sisältöjä, myös tekoälyä hyödyntäen

1. sisältöstrategia ja -suunnitelma
2. erityyppiset sisällöt (topical & evergreen)
3. eri ostajapersoonille ja ostopolun eri vaiheisiin
4. blogi, henkilöbrändäys ja vaikuttajamarkkinointi
5. LinkedInin hyödyntäminen urapolulla

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOITAVAT TEHTÄVÄT:

Yksilötyöt: (Arviointiasteikko) ja painoarvo (%)

Ennakkotehtävä (hyv./hyl.) 10 %

Blogipostaus:
a) kirjoita blogipostaus tekoälyä hyödyntäen. (hyv./hyl.) 10 %
b) kirjoita blogipostaus pitäen mielessä hyvän blogipostauksen elementit. Opiskelijat vertaisarvioivat toistensa kirjoitukset. (0-5) 25 %

Kirjareflektio ja paneelikeskustelu (0-5) 20%

Ryhmätyöt: (Arviointiasteikko) ja painoarvo (%)

Sisältöstrategia ja -suunnitelma (0-5) 20 %
Vaikuttajayhteistyö: kampanjat (0-5) 15 %

Ryhmätöissä käytössä opettajan arvostelun lisäksi ryhmän sisäinen vertaisarviointi, jolla vaikutusta opiskelijan henkilökohtaiseen ryhmätyöarvosanaan. Esim. vaikka ryhmä saisi tehtävästä arvosanaksi 4, passiivinen opiskelija saattaa saada 3.

Opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa saattaa nostaa kurssiarvosanaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää. Aktiiviseen osallistumiseen ei riitä se, että on läsnä nimenhuudon hetkellä. Kurssin läpäiseminen edellyttää läsnäoloa vähintään 50 %:lla (vähintään 4 kertaa) lähiopetuskerroista.

TEHTÄVIEN ARVIOINTIKRITEERIT

Ennakkotehtävä: painoarvo 10%

Hylätty:
tehtävää ei palauteta aikataulussa. Määritelmä on kopioitu suoraan lähteestä, esimerkkejä ei ole tai niitä on vain yksi, tai btob- tai btoc-esimerkki puuttuu tai käy ilmi, että kaksi opiskelijaa palauttaa samansisältöisen tehtävän tai lähteitä ei mainita.

Hyväksytty:
tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti

Blogipostaus:
a) kirjoita blogipostaus tekoälyä hyödyntäen. (hyv./hyl.) 10 %
Hylätty: tehtävää ei palauteta ajoissa tai tehtävästä puuttuu jokin pyydetty elementti
Hyväksytty: tehtävä on tehty ohjeiden mukaisesti

b) kirjoita blogipostaus pitäen mielessä hyvän blogipostauksen elementit. Opiskelijat vertaisarvioivat toistensa kirjoitukset. (0-5) 25 %

0: Palautus myöhässä. Kirjoitus on liian lyhyt, SEOa ei ole huomioitu. Ostajapersoonaa ei ole kerrottu, tekstissä on runsaasti kielioppivirheitä. Teksti on lähes suoraan tekoälyn tuottamaa, eikä sitä ole editoitu sopimaan ostajapersoonaan vaatimaan äänenpainoon (tone of voice). (Plagioinnintunnistus on käytössä.)

1-2: Kirjoitus on vähintään 300 sanaa pitkä, mutta sen sisältö ei ole sitä mitä otsikko lupaa. Ei ingressiä tai väliotsikoita. Kielioppivirheitä jossain määrin. SEO on huomioitu vain vähäisessä määrin. Kuvien käyttö olematonta, lähteitä ei mainittu. Ei CTA:ta. Opiskelija ei selkeästi kerro, mitä SEO-toimia hän on käyttänyt. Ostajapersoonan kuvaus on vajaa eikä blogikirjoitus auta ostajapersoonaa ostopolullaan. Ostajapersoonan kipupistettä ei ole kerrottu. Jos pienryhmän kaksi opiskelijaa kirjoittavat hyvin samansisältöisen blogikirjoituksen, arvosana on molemmille korkeintaan 1-2.

3-4: Kirjoitus on pidempi kuin 300 sanaa ja teksti vastaa otsikkoa. Kirjoitus täyttää suurimmalta osaltaan annetut ohjeet. Tekstissä ei juurikaan ole kielioppivirheitä. Ostajapersoona, blogipostauksen tavoite + SEO-toimenpiteet on kerrottu selkeästi (erillisessä dokumentissa).

5: Teksti on 400-500 sanaa pitkä, se on otsikon mukainen. Blogitekstissä on huomioitu kaikki annetut ohjeet ja se auttaa ostajapersoonaa.

Kirjareflektio ja paneelikeskustelu (0-5) 20%

0: Tehtävän palautus on myöhässä. Tehtävänantoon on vastattu hyvin puutteellisesti. Plagiointia yli 20 %.

1-2: Suurimpaan osaan tehtävänannosta on vastattu, mutta pintapuolisesti. Osallistuminen paneelikeskusteluun on passiivista. Jos opiskelija ei osallistu paneelikeskusteluun ollenkaan, edes videon välityksellä, hänen arvosanansa on korkeintaan 2.

3-4: Opiskelija on paneutunut tehtävään ja pohtii eri osa-alueita huolella. Hän osallistuu paneelikeskusteluun aktiivisesti.

5: Opiskelija on nähnyt vaivaa ja paneutunut tehtävään erityisellä huolella. Hän on aktiivinen ja vuorovaikutteinen paneelikeskustelussa.

Ryhmätyöt:

Sisältöstrategia ja -suunnitelma (0-5) 20 %

0: Palautus myöhässä. Jompikumpi osa-alueista puuttuu. Lähteitä ei mainita. Plagiointia yli 25 %.

1-2: Työ on hyvin suppea. Sen osa-alueet eivät muodosta loogista kokonaisuutta. Lähteiden käyttö on hyvin vähäistä.

3-4: Strategia ja sisältösuunnitelma muodostavat loogisen kokonaisuuden ja ne ovat varsin kattavia. Lähteet ovat laadukkaita ja niitä on runsaasti. Esitys on kielellisesti ja visuaalisesti hyvätasoinen.

5: Työ on kattava ja ammattimainen esitys niin sisällöltään, kieliasultaan kuin ulkoasultaankin.


Vaikuttajayhteistyö: kampanjat (0-5) 15 %

0: Palautus on myöhässä, vaikuttajan ja yrityksen sopiminen uskottavasti yhteen jää osoittamatta.

1-2: Vaikuttajavalinnat on perusteltu, mutta briefit ovat epäselviä, tavoitteet eivät käy selkeästi ilmi. Budjettia ei kerrota.

3-4: Briefit ovat selkeitä ja suurin osa hyvälle briefille vaadituista elementeistä on esitetty. Kampanjoilla on mitattavat tavoitteet.

5: Yhteistyöbriefit ovat kattavat, ammattimaiset ja myös kampanjan päättymisen jälkeen pyydettyjen kampanjaraporttien perusteella yritys pystyy mittaamaan yhteistyön onnistumista. Briefeissä on maininta siitä, miten kaupallinen yhteistyö tulee merkitä.

KURSSIARVONAN MUODOSTUMINEN

Kurssiarvosana muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvoista, painotukset huomioiden. Esim. blogipostauksen arvosana kerrotaan 0,25:lla, jne. Arvosanaan vaikuttaa myös opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa. Aktiitivuus nostaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää. Aktiiviseen osallistumiseen ei riitä se, että on läsnä nimenhuudon hetkellä.

Hylätty (0)

Kurssin läpäiseminen edellyttää läsnäoloa vähintään 50 % (vähintään 4 kertaa) lähiopetuskerroista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävien arvosanojen keskiarvo 1 - 2,4. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävien arvosanojen keskiarvo 2,5 - 4,4. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävien arvosanojen keskiarvo 4,5 tai enemmän. Lisäksi huomioidaan aktiivisuus lähiopetuksessa. Ks. kriteerit yllä "Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät".