Expert Sales and Negotiation Sklls (15 cr)
Code: KH00BG83-3006
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 15.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 - 15
- Local portion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tavoitteet
Opiskelija:
-osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
-tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
-huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
-osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintaansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.
Sisältö:
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa, myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa
Objective
The student:
- knows how to sell products and services according to customers´needs
- recognizes and implements the stages of sales process
- knows the special characteristics of b-to-b-sales
- takes the customer and his/her business into consideration in the sales negotiations and pursues long lasting customer relationships
Content
Knowledge and implementation of sales process theory, draft and implementation of sales plan
Understanding of b-to-b sales and customer relations development
Importance of dialogue in sales negotiations
Materials
B-to-B-myyntiin liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Pedagogic approaches and sustainable development
BisnesAkatemian nelivetomallin mukaan: oppimissopimus, treenit, liiketoiminta, lukupiirit
Completion alternatives
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Student workload
Toteutus:
Opiskelija valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin treenamalla ja lukemalla relevanttia teoriaa sekä perehtymällä asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija myy tuotteita ja palveluita. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet neuvotteluissa, tarjousprosessissa, sopimuksen tekemisessä, laskutuskäytännöissä. Opiskelija kehittää myyntiä asiakaspalautteen kautta. Opiskelijaa kerää näytteitä osaamisestaan portfolioonsa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Työmäärä:
Treenit, luetut kirjat ja muut materiaalit myynnistä sekä suoritetut myyntiprojektit osuuskunnalle tai asiakkaille lasketaan mukaan. Opintojaksossa 5op:tta kohden (135h) vaaditaan 100h projektityöskentelyä.
Evaluation methods and criteria
Arvosana muodostuu opiskelijan itse laatiman portfolion, itsearvioinnin, vertaisarvioinnin sekä valmentajien muodostaman arvioinnin perusteella. Opiskelija on itse vastuussa vertaisarvioinnin keräämisestä projektiryhmänsä jäseniltä sekä asiakkaalta. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Failed (0)
Vaatimukset eivät täyty.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana hyväksytty (1 -2), opiskelija :
valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin lukemalla relevanttia teoriaa.
Tietää ja tunnistaa B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet
osallistuu myyntiprosesssin suunnitteluun ja läpivientiin
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija:
vie myyntiprosessia eteenpäin tavoitteiden mukaisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa ja saavuttaa myyntituloksia.
Toimii itsenäisesti myyntiprosessin eri tilanteissa oman roolinsa mukaisesti
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana kiitettävä (5), opiskelija:
arvioi ja kehittää asiantuntijuuttaan b-to-b ja b-to-c -myyjänä monipuolisesti ja tavoitteellisesti.
Organisoi ja ohjaa tavoitteellisesti myyntiprosessia ja toimii sekä tekee päätöksiä vaativissa tilanteissa.
Saa hyviä myyntituloksia ja tiedostaa omat haasteensa myyjänä.