Skip to main content

Expert Sales and Negotiation Sklls (15 cr)

Code: KH00BG83-3006

General information


Enrollment
02.12.2023 - 15.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 - 15
Local portion
15 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Marita Nummi-Wikström
Jenni Tuominen
Groups
PLIITS22BA
PLIITS22BA
Course
KH00BG83
No reservations found for realization KH00BG83-3006!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoitteet
Opiskelija:
-osaa myydä tuotteita ja palveluita asiakaskohtaiset tarpeet huomioivalla tavalla
-tunnistaa ja soveltaa myyntiprosessin eri vaiheet
-huomioi business-to-business kaupan erityispiirteet
-osaa myyntineuvotteluissa ottaa huomioon asiakkaan ja hänen liiketoimintaansa sekä pyrkii pitkäaikaisiin asiakkuuksiin.

Sisältö:
Myyntiprosessin teoriaan tutustuminen ja soveltaminen eri myyntitilanteissa, myyntisuunnitelmien laatiminen ja toteuttaminen
B-to-b myynnin ymmärrys ja asiakkuuksien kehittäminen
Dialogitaitojen merkitys neuvottelutilanteessa

Objective

The student:
- knows how to sell products and services according to customers´needs
- recognizes and implements the stages of sales process
- knows the special characteristics of b-to-b-sales
- takes the customer and his/her business into consideration in the sales negotiations and pursues long lasting customer relationships

Content

Knowledge and implementation of sales process theory, draft and implementation of sales plan
Understanding of b-to-b sales and customer relations development
Importance of dialogue in sales negotiations

Materials

B-to-B-myyntiin liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat

https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Pedagogic approaches and sustainable development

BisnesAkatemian nelivetomallin mukaan: oppimissopimus, treenit, liiketoiminta, lukupiirit

Completion alternatives

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Student workload

Toteutus:
Opiskelija valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin treenamalla ja lukemalla relevanttia teoriaa sekä perehtymällä asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija myy tuotteita ja palveluita. Opiskelija osaa ottaa toiminnassaan huomioon B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet neuvotteluissa, tarjousprosessissa, sopimuksen tekemisessä, laskutuskäytännöissä. Opiskelija kehittää myyntiä asiakaspalautteen kautta. Opiskelijaa kerää näytteitä osaamisestaan portfolioonsa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Työmäärä:
Treenit, luetut kirjat ja muut materiaalit myynnistä sekä suoritetut myyntiprojektit osuuskunnalle tai asiakkaille lasketaan mukaan. Opintojaksossa 5op:tta kohden (135h) vaaditaan 100h projektityöskentelyä.

Evaluation methods and criteria

Arvosana muodostuu opiskelijan itse laatiman portfolion, itsearvioinnin, vertaisarvioinnin sekä valmentajien muodostaman arvioinnin perusteella. Opiskelija on itse vastuussa vertaisarvioinnin keräämisestä projektiryhmänsä jäseniltä sekä asiakkaalta. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Failed (0)

Vaatimukset eivät täyty.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 -2), opiskelija :
valmistautuu myyntiprosessiin ja -tilanteisiin lukemalla relevanttia teoriaa.
Tietää ja tunnistaa B2B tai B2C -kaupan erityispiirteet
osallistuu myyntiprosesssin suunnitteluun ja läpivientiin

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija:
vie myyntiprosessia eteenpäin tavoitteiden mukaisesti yhteistyössä asiakkaan kanssa ja saavuttaa myyntituloksia.
Toimii itsenäisesti myyntiprosessin eri tilanteissa oman roolinsa mukaisesti

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija:
arvioi ja kehittää asiantuntijuuttaan b-to-b ja b-to-c -myyjänä monipuolisesti ja tavoitteellisesti.
Organisoi ja ohjaa tavoitteellisesti myyntiprosessia ja toimii sekä tekee päätöksiä vaativissa tilanteissa.
Saa hyviä myyntituloksia ja tiedostaa omat haasteensa myyjänä.

Go back to top of page