Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV32-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.12.2023 - 15.03.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.03.2024 - 19.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Päivi Matikainen
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 17 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 17 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 17 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PSHSS22ASairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Opintojakso
- TH00BV32
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.04.2024 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
etänä
|
To 04.04.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
SAL_1166
Debriefing
|
To 04.04.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Prekliininen - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
SAL_1047
Lastenhoitotyö
SAL_1050 Lääkehoito SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen SAL_1165 Ensiapuluokka muunto |
Pe 05.04.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Prekliininen - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
SAL_1047
Lastenhoitotyö
SAL_1050 Lääkehoito SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen SAL_1165 Ensiapuluokka muunto |
Ke 10.04.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
etänä
|
Pe 12.04.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
SAL_1166
Debriefing
|
Pe 12.04.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Prekliininen - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
SAL_1047
Lastenhoitotyö
SAL_1050 Lääkehoito SAL_1049 Potilaan kliininen tutkiminen SAL_1165 Ensiapuluokka muunto |
Ke 17.04.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Simulaatio - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036
|
Ke 17.04.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Simulaatio - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036
|
Pe 19.04.2024 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
Verkkokoe Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3019 |
etänä
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op
- Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
- Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- Lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
- Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
- Hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
- Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
- Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
- Lapsen hoitoelvytys
- Erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
- Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
- Lasten rokotusohjelma
- Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lastentautioppi ja farmakologia
- Tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoito
Prekliininen harjoittelu ja lääkelaskut 1op
Tavoitteet
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 5 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet
• tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina, osaa seurata ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä sekä osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
• osaa tukea ja ohjata vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä
• osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten hoitotyössä
• osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten hoitotyössä
• osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten hoitotyön kehittämisessä
• osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta
• osaa eri-ikäisten lapsipotilaiden kliinisen tutkimisen periaatteet
• osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät
• osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet
• tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen
Perheen, lasten ja nuorten hoitotyön prekliininen harjoittelu
Opiskelija
• osaa toteuttaa keskeisiä lapsen ja nuoren tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, tunnistaa niissä käytettäviä välineitä ja osaa laitteiden oikean ja turvallisen käytön
• osaa tarkkailla lasta ja nuorta, suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti lapsen ja nuoren hoitoa simuloiduissa hoitotilanteissa
• osaa elvyttää lapsipotilaan sairaalaympäristössä
• harjoittelee eri-ikäisten lasten, nuorten ja heidän perheidensä ohjaamista ja vuorovaikutusta erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• osaa toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa lapsipotilaalle
Sisältö
Sisältö
• lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
• perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus
• lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
• lapsen hoitoelvytys
• lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
• lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Prekliinisen harjoittelun sisältö
• lapsen perushoito, sisältäen lapsen ravitsemuksen menetelmät ja tarkkailun
• kommunikaatiotaidot eri-ikäisten lasten ja perheiden kanssa
• kasvun ja kehityksen seuranta ja seurannan menetelmät
• lapsipotilaan tarkkailu
• lasten ja nuorten yleisimmät sairaanhoidolliset toimenpiteet
• hoitoteknologian käyttö potilastilanteissa
• lapsipotilaan elvytys
• lääkehoidon ja nestehoidon toteuttaminen ja lääkelaskut
Oppimateriaalit
Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Omat tehtävät
Käypähoitosuositukset: Ruoka-aineallergia, Alatiehengitystieinfektiot, Astma (lasten osalta), Virtsatieinfektiot (lasten osalta)
Muu lähiopetuksessa käytetty materiaali; ajankohtainen aiheeseen liittyvä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, Verkko-opetus, Tehtävät, Työpajat, Seminaari, Prekliiniinen harjoittelu,Simulaatiot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Koe 1 26.3. 2024 mennessä
Koe 2 19.4. 2024
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen, Käänteinen oppiminen, Työelämälähtöisyys, Casepohjainen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Koe (numeraalinen arviointi 1-5)
2. Tehtävät (hyväksytty-hylätty)
3. Esitys (numeraalinen arviointi 1-5)
4. Prekliininen harjoittelu 1op (hyväksytty/hylätty)
5. Lääkelaskut (hyväksytty-hylätty)
Hylätty (0)
KOKONAISVALTAISUUS
- Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut eivät ole uutta luovia, eikä niitä ole esitetty selkeästi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi.
- Osoittaa kykyä ymmärtää tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on osittain hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat osittain uutta luovia, ja ne on esitetty melko selkeästi.
- Työskentely on ollut osittain sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat puutteellisesti perusteltuja.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
- Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi on osittain puutteellista
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on pääosin hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat pääosin uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi.
- Työskentely on ollut pääosin sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
- Työskentely on ollut sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja, innovatiivisia ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa.