Sexual and Reproductive Health (3 cr)
Code: TH00BV33-3020
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 30.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
22.04.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Kati Lahtinen
- Course
- TH00BV33
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 38 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 26.04.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Info - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Thu 02.05.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
SELIP R3 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Fri 03.05.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
SELIP R1 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Fri 03.05.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
SELIP R2 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Mon 06.05.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
etänä
|
Tue 07.05.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
etänä
|
Wed 08.05.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
SELIP R2 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Mon 13.05.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
SELIP R1 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Tue 14.05.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
SELIP R3- Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
|
Tue 28.05.2024 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Simulaatio R1 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Tue 28.05.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Simulaatio R2 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Wed 29.05.2024 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Simulaatio R3 - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Thu 30.05.2024 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
TENTTI - Seksuaali- ja lisääntymisterveys TH00BV33-3020 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
AJOITUS: viikot 17 - 21
SISÄLTÖ:
Seksuaali- ja lisääntymisterveys sekä naistentautien hoitotyö 2 op:
• Naisen ja miehen seksuaali- ja lisääntymisterveys
• Gynekologisen potilaan tutkiminen ja hoito sekä yleisimmät toimenpiteet
• Normaalin raskausajan ja synnytyksen hoitoprosessi
• Äidin ja terveen vastasyntyneen tarkkailu ja hoito lapsivuodeosastolla
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 1 op:
• Gynekologinen perustutkimus, gynekologiset instrumentit ja rintojen tutkiminen
• Raskauden ehkäisymenetelmiin tutustuminen
• Irtosolunäytteen otto (Papa-näyte)
• Avustaminen kiireellisessä, ensiapuluonteisessa synnytyksessä
• Imetysohjaus ja imetyksen apuvälineet
It´s ryhmätentti sovitaan erikseen.
Objective
Sexual and Reproductive Health, Nursing of Female Patients 3 ECTS SELINA
Objectives
Students will
• Understand the importance of sexuality for people’s overall well-being and know how to address sexuality with patients of different ages and in the prevention of various diseases
• Become familiar with the most common gynaecological diseases and their prevention
• Understand the normal process of pregnancy and learn common methods of monitoring pregnancy
• Know how to support female patients giving birth in an emergency childbirth if a physician or midwife is not available
• Know the process of a normal postpartum period
• Understand the health promoting capacity of breastfeeding
• Know how to use the key medication databases related to the field
Content
Contents
• Sexuality and how to address it
• Common gynaecological disorders
• Process and monitoring of a normal pregnancy
• Process of a normal childbirth
• Normal postpartum period and breastfeeding
Preclinical training
Objectives
Students will
• Understand key methods of monitoring pregnancy
• Know how to support female patients giving birth in an emergency childbirth if a physician or midwife is not available
• Become familiar with common methods of preventing the onset of gynaecological disorders
Contents
• Common methods of monitoring a normal pregnancy
• Assisting in an emergency childbirth
• Basic gynaecological examination and key methods of promoting sexual health
• Medication databases for pregnancy and the breastfeeding period
Materials
• Luentomateriaalit It´s:sta
• Botha E. & Ryttyläinen-Korhonen K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro Oy.
• Naistalo.fi käsitellyt kohdat
Teaching methods
• Opetuskeskustelut ja ongelmaperustainen opetus
• Pienryhmätehtävät / työpajat
• Itsenäinen työskentely
• Ryhmätentti (perustuu kaikkiin materiaaleihin); yhteensä 2 tuntia
Exam schedules
Uusintamahdollisuus yksilötenttinä erikseen sovittuna ajankohtana.
Tentti mahdollista uusia kaksi kertaa.
Pedagogic approaches and sustainable development
• Ongelmaperustainen oppiminen (PBL) ja käänteinen luokkahuone (opiskelijat opiskelevat aiheet ensin itsenäisesti tai pienryhmissä, jonka jälkeen asia käsitellään lähitunnilla ja muodostetaan asiasta kokonaiskäsitys yhdessä opettajan kanssa)
• Simulaatio-oppiminen
Student workload
3 op = 3 x 27 tuntia = 74 tuntia opiskelijan työtä
• Info-tunti ja oppimiskeskustelut 8 h:a sekä työpajatehtävä 2h:a
• It´s -tehtävät ja testit (perustuvat kurssikirjaan ja Naistalo.fi materiaaleihin)
• Kirjalliset tehtävät (erillinen tehtävä lapsettomuudesta ja ennakkotehtävät luokkaharjoitteluun)
• Harjoittelu luokka- ja simulaatiotilanteissa suoritetaan kolmena harjoittelukertana lab/sim-harjoituksia luokassa sisältäen oppimiskeskustelut)
LAB 1 (3h pienryhmissä) Gynekologinen hoitotyö (mm. ehkäisymenetelmät, gynekologinen tutkiminen, gyn instrumentit, PAPA-näytteen ottaminen, rintojen omatarkkailu)
LAB 2 (3h pienryhmissä) Ensiapuluonteinen synnytys ja imetys
Simulaatio + videot (4h) Potilaan kotiuttaminen kirurgisen raskaudenkeskeytyksen jälkeen ja akuutti alavatsakipupotilas
• Itsenäinen työskentely
• Ryhmätentti 2 tuntia
Evaluation methods and criteria
• It´s tehtävät ja testi, arviointiasteikko hyväksytty/hylätty (hyväksytty, jos 50 % oikeita vastauksia).
• Kirjalliset ennakkotehtävät, arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
• Luokkaharjoittelut ja simulaatio (pakolliset), arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
• Tentti arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5
Failed (0)
Kriittinen ajattelu:
Ei osoita riittävää tietämystä seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Verkostoituminen:
Ei osaa hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Tiimityö:
Ei osallistu rakentavasti ryhmän toimintaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Ei osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eikä noudata ammattialan eettisiä ohjeita.
Luovuus:
Ei osaa tehdä luovia ja perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Ei tuota uusia ajatuksia muiden hyödynnettäväksi työskentelyprosessin aikana.
Aloitekyky:
Ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan. Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa eikä tunnista kehittämiskohteitaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa rajallista tietämystä seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi. Osoittaa kykyä ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja rajallisesti.
Verkostoituminen:
Osaa rajallisesti hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa rajallisesti hyödyntää tieteellistä tietoa.
Tiimityö:
Ryhmässä toimiminen on puutteellista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhteistyö muiden kanssa ja ammattialan eettisten ohjeiden noudattaminen on puutteellista
Luovuus:
Osaa tehdä osittain luovia ja perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda rajallisesti uusia ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Aloitekyky:
Osallistuu oppimistilanteisiin ja toimii seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi Osaa haastaa osittain itseään, mutta ei pyri pois mukavuusalueeltaan. Osaa rajallisesti reflektoida osaamistaan ja tunnistaa omia kehittämiskohteitaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella.
Assessment criteria, good (3-4)
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa tietämystä useimmista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää muiden alojen tieteellistä tietoa.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen
Luovuus:
Osaa tehdä pääosin innovatiivisia ja uutta luovia perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda uusia, pääosin hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Aloitekyky:
Osaa hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa jossain määrin omat kehittämiskohteensa seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella.
Assessment criteria, excellent (5)
Kriittinen ajattelu:
Osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista. Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida seksuaali- ja lisääntymisterveyden tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen. Osaa perustella ja arvioida omia näkemyksiä ja ratkaisuja luotettavasti ja kriittisesti.
Verkostoituminen:
Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden kansallisia ja kansainvälisiä toimintaohjeita ja suosituksia. Osaa hyödyntää monipuolisesti ja laaja-alaisesti muiden alojen tieteellistä tietoa.
Tiimityö:
Toimii ryhmässä vastuullisesti ja sitoutuneesti seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteita edistäen. Osaa toimia rakentavassa yhteistyössä muiden kanssa, eri kulttuuritaustat huomioiden ja ammattialan eettisiä ohjeita noudattaen.
Luovuus:
Osaa tehdä uskaliaita, innovatiivisia, mutta perusteltuja seksuaali- ja lisääntymisterveyttä edistäviä ratkaisuja. Osaa tuoda uusia, hyödynnettäviä ajatuksia muiden käyttöön työskentelyprosessin aikana.
Aloitekyky:
Osaa aktiivisesti hakeutua oppimistilanteisiin ja toimii sinnikkäästi seksuaali- ja lisääntymisterveyden opintojakson tavoitteiden saavuttamiseksi. Osaa toistuvasti haastaa itseään ja pyrkiä pois mukavuusalueeltaan. Osaa reflektoida aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa sekä tunnistaa omat kehittämiskohteensa seksuaali- ja lisääntymisterveyden alueella.
Further information
• Työpuku
• Harjoittelutunneille osallistuminen on pakollista (100%), poissaolot korvataan muiden ryhmien opetuksen mukana! (Korvaaminen kirjallisella tehtävällä ei ole mahdollista).
• Harjoittelutunneille on aiheeseen liittyvät ennakkotehtävät It´s:ssa, jotka tulee olla tehtynä ennen tunnille tuloa. Mikäli opiskelija ei ole tehnyt esitehtävää, hän ei voi osallistua tunnille.