Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV32-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.04.2024 - 29.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Annika Luomala
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PSHTS22B
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
TH00BV32

Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 66 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 29.04.2024 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ti 30.04.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
Itsenäinen työskentely
To 02.05.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
To 02.05.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Pe 03.05.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Ma 06.05.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ma 06.05.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Ti 07.05.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Ti 07.05.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Ma 13.05.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ti 14.05.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Ti 14.05.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Ke 15.05.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Pe 17.05.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
Itsenäinen työskentely
Ma 20.05.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Simulaatio - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036
To 23.05.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ke 29.05.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
EDU_2030 Evert muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 5 op
- Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
- Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- Lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
- Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
- Hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
- Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
- Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
- Lapsen hoitoelvytys
- Erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
- Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
- Lasten rokotusohjelma
- Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lastentautioppi ja farmakologia
- Tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoito
Prekliininen harjoittelu ja lääkelaskut 1op

Tavoitteet

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 5 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet
• tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina, osaa seurata ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä sekä osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
• osaa tukea ja ohjata vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä
• osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten hoitotyössä
• osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten hoitotyössä
• osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten hoitotyön kehittämisessä
• osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta
• osaa eri-ikäisten lapsipotilaiden kliinisen tutkimisen periaatteet
• osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät
• osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet
• tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen

Perheen, lasten ja nuorten hoitotyön prekliininen harjoittelu
Opiskelija
• osaa toteuttaa keskeisiä lapsen ja nuoren tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, tunnistaa niissä käytettäviä välineitä ja osaa laitteiden oikean ja turvallisen käytön
• osaa tarkkailla lasta ja nuorta, suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti lapsen ja nuoren hoitoa simuloiduissa hoitotilanteissa
• osaa elvyttää lapsipotilaan sairaalaympäristössä
• harjoittelee eri-ikäisten lasten, nuorten ja heidän perheidensä ohjaamista ja vuorovaikutusta erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• osaa toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa lapsipotilaalle

Sisältö

Sisältö
• lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
• perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus
• lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
• lapsen hoitoelvytys
• lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
• lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi

Prekliinisen harjoittelun sisältö
• lapsen perushoito, sisältäen lapsen ravitsemuksen menetelmät ja tarkkailun
• kommunikaatiotaidot eri-ikäisten lasten ja perheiden kanssa
• kasvun ja kehityksen seuranta ja seurannan menetelmät
• lapsipotilaan tarkkailu
• lasten ja nuorten yleisimmät sairaanhoidolliset toimenpiteet
• hoitoteknologian käyttö potilastilanteissa
• lapsipotilaan elvytys
• lääkehoidon ja nestehoidon toteuttaminen ja lääkelaskut

Oppimateriaalit

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Omat tehtävät
Käypähoitosuositukset: Ruoka-aineallergia, Alatiehengitystieinfektiot, Astma (lasten osalta), Virtsatieinfektiot (lasten osalta)
Muu lähiopetuksessa käytetty materiaali; ajankohtainen aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, Tehtävät, Prekliiniinen harjoittelu ja Nalle sairaala (toteutetaan yhteistyössä Majakkasairaalan kanssa 18.5.)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen, Käänteinen oppiminen, Työelämälähtöisyys, Casepohjainen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Tietotestit (numeraalinen arviointi 1-5)
2. Yksilölliset tehtävät sekä oppiportti kurssit (hyväksytty-hylätty)
3. ryhmätyö/suunnittelu Nalle sairaala (hyväksytty-täydennettävä)
4.. Oppiporttikurssit (hyväksytty-hylätty)
5.. Prekliininen harjoittelu ja simulaatio 1op Simulaationa Nallesairaala Majakka sairaalassa (pakollinen läsnäolo)
6.. Lääkelaskut (hyväksytty-hylätty)

Hylätty (0)

KOKONAISVALTAISUUS
- Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut eivät ole uutta luovia, eikä niitä ole esitetty selkeästi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi.
- Osoittaa kykyä ymmärtää tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on osittain hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat osittain uutta luovia, ja ne on esitetty melko selkeästi.
- Työskentely on ollut osittain sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat puutteellisesti perusteltuja.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
- Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi on osittain puutteellista
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on pääosin hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat pääosin uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi.
- Työskentely on ollut pääosin sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
- Työskentely on ollut sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja, innovatiivisia ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Siirry alkuun