Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV32-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.05.2024

Ajoitus

29.04.2024 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Annika Luomala

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PSHTS22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • 29.04.2024 09:00 - 15:00, Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 30.04.2024 10:00 - 12:00, Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 02.05.2024 08:00 - 12:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 02.05.2024 12:00 - 16:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 03.05.2024 08:00 - 12:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 06.05.2024 08:00 - 12:00, Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 06.05.2024 12:00 - 16:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 07.05.2024 08:00 - 12:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 07.05.2024 12:00 - 16:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 13.05.2024 08:00 - 12:00, Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 14.05.2024 08:00 - 12:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 14.05.2024 12:00 - 16:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 15.05.2024 08:00 - 12:00, LANUP - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 17.05.2024 12:00 - 14:00, Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 20.05.2024 12:00 - 16:00, Simulaatio - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 21.05.2024 08:00 - 12:00, Simulaatio - Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 23.05.2024 08:00 - 12:00, Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021
  • 29.05.2024 12:00 - 16:00, Lasten ja nuorten hoitotyö TH00BV32-3021

Tavoitteet

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 5 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet
• tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina, osaa seurata ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä sekä osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
• osaa tukea ja ohjata vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä
• osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten hoitotyössä
• osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten hoitotyössä
• osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten hoitotyön kehittämisessä
• osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta
• osaa eri-ikäisten lapsipotilaiden kliinisen tutkimisen periaatteet
• osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät
• osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet
• tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen

Perheen, lasten ja nuorten hoitotyön prekliininen harjoittelu
Opiskelija
• osaa toteuttaa keskeisiä lapsen ja nuoren tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, tunnistaa niissä käytettäviä välineitä ja osaa laitteiden oikean ja turvallisen käytön
• osaa tarkkailla lasta ja nuorta, suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti lapsen ja nuoren hoitoa simuloiduissa hoitotilanteissa
• osaa elvyttää lapsipotilaan sairaalaympäristössä
• harjoittelee eri-ikäisten lasten, nuorten ja heidän perheidensä ohjaamista ja vuorovaikutusta erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• osaa toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa lapsipotilaalle

Sisältö

Sisältö
• lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
• perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus
• lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
• lapsen hoitoelvytys
• lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
• lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi

Prekliinisen harjoittelun sisältö
• lapsen perushoito, sisältäen lapsen ravitsemuksen menetelmät ja tarkkailun
• kommunikaatiotaidot eri-ikäisten lasten ja perheiden kanssa
• kasvun ja kehityksen seuranta ja seurannan menetelmät
• lapsipotilaan tarkkailu
• lasten ja nuorten yleisimmät sairaanhoidolliset toimenpiteet
• hoitoteknologian käyttö potilastilanteissa
• lapsipotilaan elvytys
• lääkehoidon ja nestehoidon toteuttaminen ja lääkelaskut

Oppimateriaalit

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Omat tehtävät
Käypähoitosuositukset: Ruoka-aineallergia, Alatiehengitystieinfektiot, Astma (lasten osalta), Virtsatieinfektiot (lasten osalta)
Muu lähiopetuksessa käytetty materiaali; ajankohtainen aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, Tehtävät, Prekliiniinen harjoittelu ja Nalle sairaala (toteutetaan yhteistyössä Majakkasairaalan kanssa 18.5.)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen, Käänteinen oppiminen, Työelämälähtöisyys, Casepohjainen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Tietotestit (numeraalinen arviointi 1-5)
2. Yksilölliset tehtävät sekä oppiportti kurssit (hyväksytty-hylätty)
3. ryhmätyö/suunnittelu Nalle sairaala (hyväksytty-täydennettävä)
4.. Oppiporttikurssit (hyväksytty-hylätty)
5.. Prekliininen harjoittelu ja simulaatio 1op Simulaationa Nallesairaala Majakka sairaalassa (pakollinen läsnäolo)
6.. Lääkelaskut (hyväksytty-hylätty)

Sisällön jaksotus

Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 5 op
- Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
- Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- Lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
- Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
- Hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
- Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
- Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
- Lapsen hoitoelvytys
- Erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
- Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
- Lasten rokotusohjelma
- Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lastentautioppi ja farmakologia
- Tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoito
Prekliininen harjoittelu ja lääkelaskut 1op

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

KOKONAISVALTAISUUS
- Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut eivät ole uutta luovia, eikä niitä ole esitetty selkeästi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi.
- Osoittaa kykyä ymmärtää tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on osittain hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat osittain uutta luovia, ja ne on esitetty melko selkeästi.
- Työskentely on ollut osittain sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat puutteellisesti perusteltuja.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
- Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi on osittain puutteellista
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on pääosin hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat pääosin uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi.
- Työskentely on ollut pääosin sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
- Työskentely on ollut sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja, innovatiivisia ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa.