Skip to main content

Gerontological Nursing (3 cr)

Code: TH00BV35-3021

General information


Enrollment
02.12.2023 - 11.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.03.2024 - 05.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Milka Laaja
Saara Laaksonen
Johanna Kurtti
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 17 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 17 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 17 . Open UAS : 0.)
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
1
2
3
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00BV35

Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 38 h 45 min.

Time Topic Location
Tue 02.04.2024 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Kunnokoti - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
Kunnonkoti - ICT_A2042
Wed 03.04.2024 time 08:15 - 09:45
(1 h 30 min)
Kunnonkoti - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
Kunnonkoti - ICT_A2042
Wed 03.04.2024 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
Kunnonkoti - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
Kunnonkoti - ICT_A2042
Thu 04.04.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
ICT_B1041_Omega OMEGA
Mon 08.04.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
etänä
Tue 09.04.2024 time 08:15 - 12:00
(3 h 45 min)
GEROP - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Tue 09.04.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
GEROP - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Wed 10.04.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
GEROP - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Thu 18.04.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
etänä
Fri 19.04.2024 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Simulaatio - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Mon 22.04.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Simulaatio - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Thu 25.04.2024 time 08:30 - 12:00
(3 h 30 min)
Simulaatio - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
Simulation 4 MED D2024,Debriefing 4 MED D2035
Thu 25.04.2024 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
TENTTI - Gerontologinen hoitotyö TH00BV35-3021
EDU_1001 Dromberg Esitystila byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Viikot 13-17
Sisältö:
• Ikääntyneen hoito, geriatria ja farmakologia
• Ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Geroteknologia
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut: kotihoito ja muut kotiin vietävät palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa

Objective

Gerontological Nursing, 3 ECTS

Objectives
• Students will understand the ethical values and principles of gerontological nursing and respect old age as a stage of life
• Students will acknowledge and know how to identify any changes related to old age
• Students will acknowledge and know how to use the methods of nursing related to assessing and maintaining the health, functional capacity and resources of the elderly
• Students will become familiar with common memory disorders and the related treatment and service chains
• Students will understand the importance of nutrition in the treatment of the elderly and know how to plan, perform and assess the nutrition of the elderly in different circumstances in cooperation with a network of multidisciplinary experts
• Students will know how to plan, administer and assess safe and effective pharmacotherapy for the elderly
• Students will know how to support and guide family members in the treatment of elderly patients
• Students will acknowledge and be able to identify common changes caused by development disorders and disability and know the related key methods of nursing

Content

Contents:
• Treatment of the elderly, geriatrics and pharmacology
• Changes related to old age
• Risk factors that indicate declining functional capacity of elderly patients
• Assessment of the functional capacity and resources of the elderly and provision of support in different environments
• Nutrition of the elderly and how to ensure proper nutrition and provide related instructions in different circumstances
• Gerontechnology
• Memory disorders and nursing of patients with memory disorders
• Legislation concerning the treatment of the elderly and the services required by the elderly: home care and other services provided at the homes of the elderly
• Safe and effective administration of pharmacotherapy for the elderly
• Supporting the involvement of family members in the treatment of elderly patients

Materials

Oppimateriaali Itsistä.
Duodecimin Oppiportin e-kirja Gerontologia (2023) kappaleesta Yksilön fyysinen vanheneminen, Ikään liittyvät muutokset kustakin elinjärjestelmästä, Aivojen vanheneminen ja muistisairauksien ehkäisy, Muistin muutokset ikäännyttäessä, Geriatria ja Gerontologinen hoitotyö.
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2020. (www.vrn.fi)

Teaching methods

Lähi- ja verkko-opetus, näkemisen ja kuulemisen apuvälineet, muisti- ja paloturvallinen koti esittely, luokkatyöpaja, simulaatio-opetus, yksilö- ja ryhmätehtävät ja tentti.

Exam schedules

Lukujärjestyksen mukaan. Uusintatentit sovitaan erikseen opettajan kanssa.

International connections

Käänteinen oppiminen, tiimityöskentely ja simulaatio-oppiminen.

Student workload

Yksilötehtäviä, Oppiportin verkkokurssit, työpajat, simulaatio, ryhmätyöskentely.

Go back to top of page