Myynti- ja markkinointiosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS42-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2023 - 08.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 260
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Myyntityön koulutus
- Opettajat
- Mikko Niskanen
- Ryhmät
-
LTOPS23ALTOPS23A
-
LTOPS23BLTOPS23B
-
LTOPS23CLTOPS23C
-
LTOPS23DLTOPS23D
-
LTOPS23ELTOPS23E
- Opintojakso
- KH00BS42
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa
- 2h luento koko kurssille kerran viikossa
- 2h pienryhmien tuotosten purkua viikottain pienryhmissä
Alustava aikataulu. Viikon numero on kurssin työviikon järjestysnumero, ei kalenteriviikko. Kurssi saattaa ajoittua mihin tahansa kevään aikana, lukujärjestyssuunnittelijat päättävät. Ajoitus-kohdan päivämäärät voivat muutua, kunhan lukujärjestys valmistuu.
Luennot: Ryhmätyöt:
1) Aloitus. Ei ole
Tuote
2) PESTLE Purku: Ryhmän tuote
3) Asiakas Purku: PESTLE
4) Jakelu Purku: Asiakas
5) Hinnoittelu Purku: Jakelu
6) Viestintä Purku: Hinnoittelu
7) Myynti Purku: Viestintä
8) Budjetti + suunnitelma Purku: Myynti
9) Ei luentoa, suunnitelman kirjoittamisen ohjausta. Markkinointikampanjoiden esitykset
10) Ei luentoa. Markkinointisuunnitelmien palautukset Its:iiin
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa
Oppimateriaalit
Philip T. Kotler & Gary Armstrong: Principles of Marketing. 17th Global Edition.
Bergström, Seija & Leppänen, Arja: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita.
Kirjat ovat taustamateriaalina
Muu ItsLearningissa
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontakti-opetus ja ryhmätyöt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, Arviointi ryhmäsuoritusten perusteella.
Kansainvälisyys
Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
36 tuntia: luennot ja ryhmäesitykset (2x2h/viikko)
63 tuntia: kurssimateriaalien opiskelu ja yksilöllinen suunnittelu
36 tuntia: Opintoryhmätyö
Lisätiedot
Kurssi toteutetaan kampuksella. Lukujärjestykseen merkityt tunnit ovat kontaktiopetuksena kampuksella, ellei toisin erikseen ohjeisteta. Tunneille tai ryhmätöihin ei voi osallistua etänä eikä niitä tallenneta. Opiskelijaryhmät voivat organisoida omat tapaamisensa myös verkon kautta.
Kurssilla laaditaan markkinointikampanjasuunnitelma valitulle tuotteelle. Jokaisella pienryhmällä on erilainen tuote.
Kullakin viikolla on kaikille yhteinen luento yhdestä aiheesta (Ks. "Sisältö ja ajoitus")
Seuraavalla viikolla pienryhmät esittävät tästä aiheesta omaan tuotteensa liittyvän osan (PowerPoint-esitys , palautus Its:iin ja esitys ryhmätyötunnilla).
Sitä seuravan viikon aikana pienryhmät kirjoittavat esityksen ja siitä saatujen kommenttien perusteella vastaavan luvun markkinointisuunnitelmaansa (MS Word), ja palauttavat sen Its:iin.
Opintojakson lopussa näistä suunnitelmista kootaan lopullinen markkinointisuunnitelma ja esitellään se.