Siirry suoraan sisältöön

Myynti- ja markkinointiosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS42-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 08.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 260
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Myyntityön koulutus
Opettajat
Mikko Niskanen
Ryhmät
LTOPS23A
LTOPS23A
LTOPS23B
LTOPS23B
LTOPS23C
LTOPS23C
LTOPS23D
LTOPS23D
LTOPS23E
LTOPS23E
Opintojakso
KH00BS42
Toteutukselle KH00BS42-3010 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

- 2h luento koko kurssille kerran viikossa
- 2h pienryhmien tuotosten purkua viikottain pienryhmissä

Alustava aikataulu. Viikon numero on kurssin työviikon järjestysnumero, ei kalenteriviikko. Kurssi saattaa ajoittua mihin tahansa kevään aikana, lukujärjestyssuunnittelijat päättävät. Ajoitus-kohdan päivämäärät voivat muutua, kunhan lukujärjestys valmistuu.

Luennot: Ryhmätyöt:
1) Aloitus. Ei ole
Tuote
2) PESTLE Purku: Ryhmän tuote
3) Asiakas Purku: PESTLE
4) Jakelu Purku: Asiakas
5) Hinnoittelu Purku: Jakelu
6) Viestintä Purku: Hinnoittelu
7) Myynti Purku: Viestintä
8) Budjetti + suunnitelma Purku: Myynti
9) Ei luentoa, suunnitelman kirjoittamisen ohjausta. Markkinointikampanjoiden esitykset
10) Ei luentoa. Markkinointisuunnitelmien palautukset Its:iiin

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Philip T. Kotler & Gary Armstrong: Principles of Marketing. 17th Global Edition.
Bergström, Seija & Leppänen, Arja: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita.
Kirjat ovat taustamateriaalina

Muu ItsLearningissa

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontakti-opetus ja ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, Arviointi ryhmäsuoritusten perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä, verkkoharjoituksia ja projektioppimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

36 tuntia: luennot ja ryhmäesitykset (2x2h/viikko)
63 tuntia: kurssimateriaalien opiskelu ja yksilöllinen suunnittelu
36 tuntia: Opintoryhmätyö

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätöiden esitykset:
Koko ryhmän tulee olla mukana esittämässä työtä, eli ryhmätyötunnit ovat pakollisia. 1 poissaolo/opiskelija sallitaan ilman seuraamuksia tai selityksiä. Sen jälkeen jokainen poissaolo, jolle ei ole hyväksyttävää syytä, alentaa arvosanaa yhdellä numerolla. 4 poissaoloa tai enemmän aiheuttaa kurssin hylkäämisen.

Poissaolot ovat hyväksyttäviä sairastumisen, lapsen sairastumisen tai muun pakottavan syyn takia. Poissaolon syy on voitava todentaa opettajalle. Työssäkäynti tai osallistuminen muuhun opetukseen ei ole hyväksyttävä syy.

Kaikkien tulee antaa tasavertainen panos työn tekemiseen. Mikäli joku ryhmän jäsen ei osallistu työhön, ryhmän tulee ilmoittaa asia opettajalle, joka selvittää asian keskustelemalla ryhmän kanssa, Jos opiskelija ei ole lainkaan osallistunut yksittäisen ryhmätyön tekemiseen ilman hyväksyttävää syytä, ryhmän tulee jättää hänen nimensä pois ryhmätyön palautuksesta. Tämä myös tarkoittaa kurssin tulemista hylätyksi ko. opiskelijan osalta.

Ryhmätöiden esitykset arvioidaan asteikolla 0 (Hylätty), 1-5. Koko ryhmä saa pääsääntöisesti saman arvosanan,
Ryhmätöiden suunnitelmat arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Kaikki oltava hyväksytysti palautettuja.

Koko suunnitelma (palautus siis viimeisellä viikolla) arvioidaan 0 (Hylätty), 1-5. Hylätty suunnitelma merkitsee koko kurssin tulemista hylätyksi. Koko ryhmä saa pääsääntöisesti saman arvosanan.

Ryhmätöiden esitysten arvosanojen keskiarvo muodostaa 60% koko kurssin arvosanasta.
Koko suunnitelman arvosana muodostaa 40% koko kurssin arvosanasta.
Pääsääntöisesti koko ryhmä saa saman arvosanan, mutta tarvittaessa asiasta voidaan keskustella opettajan kanssa, mikäli tämä koetaan tarpeelliseksi.

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan kampuksella. Lukujärjestykseen merkityt tunnit ovat kontaktiopetuksena kampuksella, ellei toisin erikseen ohjeisteta. Tunneille tai ryhmätöihin ei voi osallistua etänä eikä niitä tallenneta. Opiskelijaryhmät voivat organisoida omat tapaamisensa myös verkon kautta.

Kurssilla laaditaan markkinointikampanjasuunnitelma valitulle tuotteelle. Jokaisella pienryhmällä on erilainen tuote.

Kullakin viikolla on kaikille yhteinen luento yhdestä aiheesta (Ks. "Sisältö ja ajoitus")
Seuraavalla viikolla pienryhmät esittävät tästä aiheesta omaan tuotteensa liittyvän osan (PowerPoint-esitys , palautus Its:iin ja esitys ryhmätyötunnilla).
Sitä seuravan viikon aikana pienryhmät kirjoittavat esityksen ja siitä saatujen kommenttien perusteella vastaavan luvun markkinointisuunnitelmaansa (MS Word), ja palauttavat sen Its:iin.
Opintojakson lopussa näistä suunnitelmista kootaan lopullinen markkinointisuunnitelma ja esitellään se.

Siirry alkuun