Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3101220-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 21.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Tuotantotalouden koulutus

Opettaja

  • Laura Nurminen
  • Babi Lyrintzis
  • Virpi Raivonen

Ryhmät

  • PTUTAS21B
    PTUTAS21B
  • PTUTAS21A
    PTUTAS21A
  • PTUTAS20A
    PTUTAS20A
  • PTUTAS20B
    PTUTAS20B
  • 17.01.2024 10:00 - 12:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 22.01.2024 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 24.01.2024 09:00 - 11:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 29.01.2024 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 31.01.2024 09:00 - 11:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 02.02.2024 10:00 - 12:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008 Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3010
  • 05.02.2024 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 07.02.2024 09:00 - 11:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 16.02.2024 08:00 - 10:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 16.02.2024 10:00 - 12:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 08.04.2024 14:00 - 16:00, Tilastollinen osaaminen -osio PAUTO/PTUTA/PTUTAMS, vieraileva luennoitsija Eliisa Löyttyniemi
  • 09.04.2024 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008
  • 23.04.2024 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3008

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii tutkimusprosessin kulun sekä erilaisia menetelmätaitoja. Opintojaksolla opitaan erilaisia tutkimuksellisia otteita ja lähestymistapoja erilaisten esimerkkien avulla. Opiskelija saa myös eväitä opinnäytetyöprosessin suunnitteluun ja käynnistämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri tutkimusmenetelmiä

- suorittaa otannan

- käyttää tilastollisen ja graafisen kuvailun perusmenetelmiä ja arvioida ryhmien eroja ja muuttujien riippuvaisuuksia

- toteuttaa data-analyysiä tilasto-ohjelmalla.

Sisältö

tutkimusmenetelmät 2 op
tilastollinen osaaminen 3 op

Oppimateriaalit

Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.

Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.

Tilastollinen tutkimus osuus:

ITS- oppimisympäristö
Tukimateriaalina:

Tilastollinen tutkimus
Heikkilä, Tarja, kirjoittaja
Edita [2014] [9. uudistettu painos]


Johdatus tilastolliseen tutkimukseen
Valli, Raine, kirjoittaja
PS-kustannus 2015. 2. uud. P.

Basic Statistics
Johan Seeemon
https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamk-ebooks/detail.action?docID=5190782

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.

Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.

1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.

Tilastollinen osaaminen 3 op eli 80 h
Tiedonhaku
Kontaktitunnit
Itsenäisesti tehtävät tuntitehtävät.
Kyselytutkimuksen suunnittelu, toteutus ja rapotointi tiimityönä

Sisällön jaksotus

Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot kvalitatiivisesta tutkimusotteesta
Erilaisia laadullisia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle (Babi Lyrintzis) itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arvosana muodostuu:

- Yksilö essee 40 % kurssinarvosanasta
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 30 % kurssiarvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä) 30 % kurssiarvosanasta
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen (hyväksytty/hylätty)

Hylätty (0)

Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee tyydyttävästi laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.

Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee hyvin laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erinomaisesti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.