Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3101220-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
- Virpi Raivonen
Ryhmät
-
PAUTOS21ATPAUTOS21AT
-
PAUTOS21KUPAUTOS21KU
- 17.01.2024 10:00 - 11:30, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 17.01.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 24.01.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 31.01.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 02.02.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009 Etänä
- 07.02.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 14.02.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 16.02.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 01.03.2024 13:00 - 15:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 12.03.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 26.03.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 08.04.2024 14:00 - 16:00, Tilastollinen osaaminen -osio PAUTO/PTUTA/PTUTAMS, vieraileva luennoitsija Eliisa Löyttyniemi
- 09.04.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
- 23.04.2024 12:00 - 14:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3009
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii tutkimusprosessin kulun sekä erilaisia menetelmätaitoja. Opintojaksolla opitaan erilaisia tutkimuksellisia otteita ja lähestymistapoja erilaisten esimerkkien avulla. Opiskelija saa myös eväitä opinnäytetyöprosessin suunnitteluun ja käynnistämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri tutkimusmenetelmiä
- suorittaa otannan
- käyttää tilastollisen ja graafisen kuvailun perusmenetelmiä ja arvioida ryhmien eroja ja muuttujien riippuvaisuuksia
- toteuttaa data-analyysiä tilasto-ohjelmalla.
Sisältö
tutkimusmenetelmät 2 op
tilastollinen osaaminen 3 op
Oppimateriaalit
Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.
Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.
Tilastollinen tutkimus osuus:
ITS- oppimisympäristö
Tukimateriaalina:
Tilastollinen tutkimus
Heikkilä, Tarja, kirjoittaja
Edita [2014] [9. uudistettu painos]
Johdatus tilastolliseen tutkimukseen
Valli, Raine, kirjoittaja
PS-kustannus 2015. 2. uud. P.
Basic Statistics
Johan Seeemon
https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamk-ebooks/detail.action?docID=5190782
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.
Tilastollinen osaaminen 3 op eli 80 h
Tiedonhaku
Kontaktitunnit
Itsenäisesti tehtävät tuntitehtävät.
Kyselytutkimuksen suunnittelu, toteutus ja rapotointi tiimityönä
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot kvalitatiivisesta tutkimusotteesta
Erilaisia laadullisia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arvosana muodostuu:
- Yksilö essee 40 % kurssinarvosanasta
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 30 % kurssiarvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä) 30 % kurssiarvosanasta
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen (hyväksytty/hylätty)
Hylätty (0)
Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.