Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 100116-3051
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Minna Björkberg-Suominen
Ryhmät
-
LTOPS23FLTOPS23F
-
LTOPS23BLTOPS23B
- 10.01.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 16.01.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 17.01.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 25.01.2024 12:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051 MUKANA NOVIA
- 29.01.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 30.01.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 08.02.2024 08:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 13.02.2024 09:00 - 11:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051 VÄLITENTTI
- 27.02.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 28.02.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 05.03.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 13.03.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 19.03.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 25.03.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 02.04.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 09.04.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
- 16.04.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051 LOPPUTENTTI
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Suulliset oppimistehtävät perustuvat oppikirjaan, yrittäjyysoppaaseen sekä opettajan omaan materiaaliin. Näiden lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia. Oppimateriaalina käytetään oppikirjaa "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor. Sari Hanska - Marit Keränen - Kirsi Lehtoviita - Mia Pirttilä. Edita 2022. Myös e-kirjana.
Starta eget - guide för blivande företagare: https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää suullisen kielitaidon harjoittelua yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä lähiopetuksessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suullinen tentti kolmen hengen ryhmissä viikoilla 15-17.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään.Opintojakso suoritetaan rinnakkain kirjallisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla pidetään yksi suullinen ryhmäesitys, tehdään työnhakuvideo, harjoitellaan työelämän suullisia tilanteita ja työnhakua ruotsiksi sekä valmistaudutaan suullisen kielitaidon tenttiin.
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii kommunikoimaan suullisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.
Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 17.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä tapahtuu s-postitse: minna.bjorkberg-suominen@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana (1-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta suulliseen harjoitteluun lähiopetuksessa ja opintojakson aikana pidettäviin kolmeen suulliseen näyttöön. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään työtilassa).
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.