Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)

Toteutuksen tunnus: 100117-3046

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 18.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 27.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Minna Björkberg-Suominen

Ryhmät

  • LTOPS23F
    LTOPS23F
  • LTOPS23B
    LTOPS23B
  • 10.01.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 16.01.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 17.01.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 25.01.2024 12:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051 MUKANA NOVIA
  • 29.01.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 30.01.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 08.02.2024 08:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 13.02.2024 09:00 - 11:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051 VÄLITENTTI
  • 27.02.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 28.02.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 05.03.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 13.03.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 19.03.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 25.03.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 02.04.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 09.04.2024 12:00 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051
  • 16.04.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3051 LOPPUTENTTI

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor". Edita 2022. Saatavana myös e-kirjana.
Starta eget guide för blivande företagare / https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf

Lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen 4 h viikossa viikkojen 2-7 aikana, 2 h / viikossa, viikosta 9 eteenpäin (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttioikeuden ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen (75% läsnäolovelvoite), kaikkien oppimistehtävien palauttamista ja osallistumista tentteihin.
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Välitentti viikolla 7 ja lopputentti viikolla 16. Uusinnat touko- / kesäkuussa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa ja saa palautetta edistymisestään. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Novian 1. vuosikurssin liiketalouden opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

vk 2-5: oman taustan, koulutuksen ja työkokemuksen esittely, rekrytointi, työhaastattelun harjoittelu. Suullinen näyttö (työnhakuvideo).
vk 6-9: oman työympäristön ja eri toimialojen yritysten toiminnan esittely. Suullinen näyttö (esitys omalle ryhmälle).
vk 10-14: liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää. (100 sanan sanalista liiketalouden terminologiasta)
vk 15-17: suullinen näyttö: työpaikkahaastattelu (suullinen tentti)
vk. 16: kirjallinen tentti.

80 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso LTOPS23 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Opintojakso alkaa viikolla 2 ja päättyy viikolla 17.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä tapahtuu sähköpostin kautta: minna.bjorkberg-suominen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kahdesta kirjallisesta tentistä (50 %, 50 %), aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75%) ja opintojaksoon kuuluvien kirjallisten ja suullisten tehtävien hyväksytystä suorittamisesta. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään työtilassa). Sanaston arviointi asteikolla hyväksytty / hylätty / täydennettävä.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomio keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.