Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 1001019B-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 14.04.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • PRAKMS23
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S23
  • 12.01.2024 10:00 - 11:30, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 19.01.2024 10:00 - 11:30, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 26.01.2024 10:00 - 11:30, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 02.02.2024 10:00 - 11:30, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 06.02.2024 10:00 - 11:30, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 16.02.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 01.03.2024 10:00 - 11:30, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 08.03.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 15.03.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 22.03.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 05.04.2024 08:00 - 10:00, Ruotsin suullisia pienryhmissä
  • 05.04.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029
  • 12.04.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 1001019B-3029

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opettajan laatimaa materiaalia eri lähteistä (Itsissä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti 22.3.2024 kampuksella.
Tämän jälkeen 2 uusintamahdollisuutta (ajankohta selviää myöhemmin).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen osa: 2 op eli 54h kokonaistyömäärä, josta
kontaktia n. 16h
kotitehtävät ja tehtävät Itsissä n. 23h
itsenäinen kertailu n. 10h
kirjallinen tentti ja siihen valmistautuminen n. 5h

Sisällön jaksotus

Tunneilla tehdään erilaisia suullisia ja pieniä kirjallisia harjoituksia pareittain tai pienryhmissä, kuuntelutehtäviä ja palautetaan mieliin keskeisiä rakenteita sekä treenataan sanastoa. Kurssin aikana opiskeliljat tekevät ja palauttavat sovitussa aikataulussa kirjallisia tehtäviä Itsissä.
Lähitunteja on 2h viikossa lukkarin mukaan alkaen 12.1.2024.
Kurssin loppupuolella on kirjallinen tentti.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tämä on kirjallinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös suulliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvioinsa.

Oppimisympäristönä käytetään Itsiä (itslearning).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen ja suullinen kielitaito arvioidaan erikseen.
Arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten korkeakouluille laadittujen ruotsin kielen taitokriteerien mukaan. Taitotasot ovat nähtävissä Messissä.
Kirjallinen eli Skriftlig kommunikatioin (2 op) arvioidaan osallistumisaktiivisuuden, annettujen tehtävien ajallaan suorittamisen ja kirjallisen tentin perusteella. Opintojaksolla edellytetään läsnäoloa vähintään 75%. Osallistuttuaan vähintään 50% pidetyistä tunneista opiskelija voi osallistua tenttiin, mutta tällöin arvosana alenee numerolla. Tällöin arvosana 1 ei riitä tentistä hyväksyttyyn suoritukseen.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 vastaavat TYYDYTTÄVÄÄ TAITOA ja 4-5 HYVÄÄ TAITOA

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tai hyvin jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija käyttää perusrakenteita ja sanastoa jokseenkin virheettömästi. Muiden kielten vaikutus voi olla havaittavissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin kielenkäyttötilanteissa kirjallisesti. Opiskelija käyttää rakenteita ja sanastoa monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.