Siirry suoraan sisältöön

Experience Management (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011586-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 09.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
  • 09.01.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 23.01.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 06.02.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 13.02.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 27.02.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 05.03.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 12.03.2024 09:00 - 13:00, Experience Management 3011586-3007
  • 19.03.2024 08:00 - 14:00, Experience Management 3011586-3007 (Opintomatka Sauvoon)
  • 02.04.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 09.04.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 16.04.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007
  • 23.04.2024 09:00 - 12:00, Experience Management 3011586-3007

Tavoitteet

After completing the course the student is able to
- distinguish the differences between businesses representing basic hospitality services and those providing services based on experience economy
- apply the theories of experience economy in context of wellness services
- identify trends and the impacts of wellness at customer, company and destination level.

Sisältö

- Models of experience management
- Wellness services as experiences
- Wellness trends and forecasts

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit ilmoitetaan lähiopetuskerroilla sekä itsissä. Oppimateriaalit ovat sähköisessä muodossa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on itsenäiseen opiskeluun perustuvia tehtäviä, avainluentoja, yritysyhteistyössä toteutettava kehittämistehtävä pienryhmissä sekä tentti vahvistaen näin opiskelijan yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista.Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön kehittämistehtävässä uutta luovalla ja toimeksiantajaa hyödyttävällä tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti järjestetään 27.2. klo 9 - 12. Tarvittaessa järjestetään kaksi uusintatenttikertaa erikseen sovittavina ajankohtina.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turun AMK:n innovaatiopedagogiikan mukaisesti opintojaksolla hyödynnetään itsenäistä tiedonhankintaa, tiedon jakamista ja rakentamista sekä yritysyhteistyötä, joka kehittää opiskelijan kykyä soveltaa opintojakson tietoperustaa, tukee luovuutta, kriittistä ajattelua sekä verkostoitumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muuta suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso tarkoittaa keskimäärin 135 h opiskelijan työtä.
Lukujärjestyksen mukaista työskentelyä on yhteensä 36 tuntia ja itsenäistä työskentelyä henkilökohtiasesti tai pienryhmissä n. 100 tuntia.

Oppimistehtävät:
- tentti ja siihen liittyvät oppimateriaalit
- paritehtävä (tarinallistajaminen ja pelillistäminen/elämykselliset teknologiat)
- kehittämistehtävä yritykselle (ehdotus elämykselliseksi palveluksi ja sen markkinointiviestintäsisällöksi)

Sisällön jaksotus

Tämä kurssi toteutetaan suomeksi kuitenkin hyödyntäen pääosin englanninkielistä oppimateriaalia.

Aikataulu ja sisällöt:

- ti 9.1. klo 9 – 12, SS, TT, Aloitusinfo, toteutussuunnitelma, keskeisiä käsitteitä, lukutehtävän ohjeistus
- ti 23.1. klo 9 – 12, SS, TT, Elämysmalleja, lukutehtävän ohjeistus
- ti 6.2. klo 9-12, TT, Muutosmatkailu, uudistava matkailu
- ti 13.2. klo 9 – 12 TT vai SS?, turvallisuus ohjelma-/elämyspalveluissa, paritehtävän ohjeistus
- ti 27.2. 9 – 12 TENTTI
- ti 5.3. 9 – 12, TT, HT, Kehittämistehtävän aloitus pienryhmissä (Sauvon yritysyhteistyö)
- Opintojakso jatkuu ti-aamupäivisin 12.3. - 23.4.; ohjelma tarkennetaan Sauvo-yhteistyön edistyessä. Noin 4 opiskelijan pienryhmissä tehdään jollekin Sauvon matkailuyritykselle kehittämistehtävä eli ehdotus elämyksellisestä palvelusta + sen markkinointiviestinnästä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä tapahtuu lähiopetuskerroilla, itsissä sekä tarvittaessa s-postilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
- tentti ja siihen liittyvät oppimateriaalit, opettaja-arviointi (50%)
- paritehtävä (tarinallistaminen ja pelillistäminen/elämykselliset teknologiat), itse- vertais- ja opettaja-arviointi, (hyv-hyl)
- kehittämistehtävä yritykselle (ehdotus elämykselliseksi palveluksi ja sen markkinointiviestintäsisällöksi), itse-, vertais- ja opettaja-arviointi (50 %)

Hylätty (0)

Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksi tai useampi arvioinnin kohteena oleva osio on hylätty/suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1:
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.
Paritehtävä: tuotos on pinnallinen, irrallisia asioita esiin nostavaa.
Kehittämistehtävä: ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai mahdollista yritysyhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen ja innovatiivisuuteen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:
Tentti:edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 70 %:n pistemäärää maksimista.
Paritehtävä: tuotos on jäsennelty, ymmärrettävä ja antaa kohderyhmälle yleistä ymmärrystä käsitellyistä teemoista.
Kehittämistehtävä: opiskelija/ryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä mahdollista yritysyhteistyötä. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai oman tiedonkeruun avulla ja se siältää joitakin oivalluksia. Se sisältää hyödyntämiskelpoisia osia, tuotoksen kokonaisrakenne ja -ilme ovat varsin loogisia, ymmärrettäviä ja ilmeeltään selkeitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 90 %:n pistemäärää maksimista.
Paritehtävä: tuotos on looginen kokonaisuus, joka antaa käsitellyistä teemoista monipuolisen kuvan ja matkailualan yritykselle oleellisia, hyödynnettäviä näkökulmia.
Kehittämistehtävä: opiskelija/ryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yrittäjäyhteistyötä hyödyntäen. Ryhmä yhdistää tietoperustaa ja omaa innovointia onnistuneesti ja perustellen koko kehittämisprosessin aikana. Lopputulos on innovatiivinen ja helposti hyödynnettävissä. Tuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä