Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)

Toteutuksen tunnus: 100117-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

29.02.2024 - 16.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Anniina Teittinen
  • Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • MKITIS23
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
  • 29.02.2024 09:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3049
  • 04.04.2024 13:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3049
  • 18.04.2024 09:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3049
  • 16.05.2024 13:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3049

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu oppimista tukevista materiaaleista, jotka löytyvät opintojakson itslearning-alustalta. Materiaali käydään opintojaksolla tarkemmin läpi.

Halutessaan opiskelija voi käyttää tukimateriaalina oppikirjaa:
Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttilä: Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor, 2022

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kirjallisen kielitaidon harjoittelua opetusta tukevien tehtävien avulla.
Oppimismenetelmät perustuvat opiskelijan aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen sekä itsenäisesti että ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja itsenäisesti ja ryhmässä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Pedagogiset toimintatavat kannustavat opiskelijaa aktiiviseen oppimiseen ja tiedon soveltamiseen monipuolisten menetelmien ja alakohtaisten tehtävien avulla.

Opintojakso suoritetaan rinnakkain suullisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät koostuvat palautustehtävistä, tuntitehtävistä ja kotitehtävistä.

Palautustehtävät ovat osa opintojakson hyväksyttyä suorittamista. Tarkemmat ohjeistukset tehtäviin annetaan opintojaksolla.

Sisällön jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2024, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (0-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (75 % läsnäolovaatimus) ja opintojakson aikana tehtäviin palautustehtäviin. Tehtävien arviointi asteikolla 0-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä).

Arvioinnin menetelminä käytetään opettajan arviointia, opiskelijan itsearviointia sekä vertaisarviointia.

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun määrän, opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja.