Project Initiation and Planning (5 cr)
Code: MS00BP43-3005
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 12.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 23.06.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 45
- Degree programmes
- Master of Business Administration, Project Management
- Teachers
- Tapani Kilpeläinen
- Markku Lindell
- Course
- MS00BP43
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat ITSLearning -oppimisympäristössä annettuun projektijohtamisen kompetensseihin liittyvään tausta-aineistoon ja pohtivat projektien ideointiin liittyviä asiakokonaisuuksia. Opintojakson ennakkotehtävät ovat saatavissa opintojaksolle hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisympäristössä noin kuukautta ennen opintojen ryhmäkohtaista aloituspäivää. Huom! Tämän opintojakson ennakkotehtävät tulee palauttaa oppimisalustalle ennen opintojen aloituspäivää 7.1.2025.
Opintojaksolla valmistellaan ja suunnitellaan ryhmätyönä todellinen, opiskelijoiden omista ideoista lähtöisin oleva esimerkkiprojekti. Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojakso (5 op) käsittää projektinhallintaan liittyvät kokonaisuudet, jotka tapahtuvat ennen projektin toteutusvaihetta. Ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin perustamisasiakirja ja projektisuunnitelma sekä muut valmistelu- ja suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson aikana. Opintojakso muodostaa puolet "Projektin elinkaaren hallinta" -opintokokonaisuudesta (10 op).
Opintojakson yksilötehtävänä on laaja, koko opintojakson kattava henkilökohtainen reflektio.
Opintojakson lähipäivät:
pe 31.1.2025 klo 9.00-16.00 ja
to 13.2.2025 klo 9.00-16.00.
Ensimmäisessä lähipäivässä kerrataan koulutuksen aloituspäivänä läpikäytyä projektin valmisteluvaihetta ja esitellään ryhmien projektit sekä keskustellaan niistä. Lisäksi perehdytään projektien valmisteluvaiheen vaatimuksenhallintaan, dokumentointiin, katselmointiin, projektisuunnittelun perusteisiin sekä projektin ositukseen.
Toisessa lähipäivässä ryhmät esittävät ryhmätyöprojektiensa WBS-ositukset. Lisäksi perehdytään tarkemmin projektin suunnittelun osa-alueisiin.
Objective
After completing the course, the student can
-Describe the phases in the project life cycle and understand their importance for the success of a project
-Initiate and plan a project in accordance with international project frameworks and standards
-Describe the goals and objectives for the project and define the stakeholder requirements for the project deliverables
-Prepare the project management documents for the initiation and planning phase
-Critically evaluate the success of the project initiation and planning phases
-Establish a project organization and act as a project manager in the initiation and planning phases
Content
-Fundamentals of project management and project environments
-Project organizations
-Feasibility study
-Project scope
-Stakeholder analysis and requirements management
-Project audits and review
-Project integration management
-WBS, scheduling, resources and costs
-Project risk and quality management
-Procurement planning
-Project communication plan
-Project controlling, monitoring and reporting
Materials
Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Lisäksi kirjallisena oppimateriaalina voidaan käyttää muuta Finnasta löytyvää kirjallisuutta ja aiheeseen liittyviä ajankohtaisia artikkeleita. Tarkemmat lukulistat ja materiaalit julkaistaan ITSLearning -oppimisympäristössä.
Teaching methods
Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Ennakkotehtävä
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi
International connections
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Student workload
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.