Pedagogiikka kirjastotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY64-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 22.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
OSKIMOK24Kirjaston moniosaajat
- 26.08.2024 09:00 - 12:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3005
- 24.09.2024 08:30 - 09:45, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3005
- 08.10.2024 09:45 - 11:00, Pedagogiikka kirjastotyössä KH00BY64-3005
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- esiintymistaidon perusteita
- tunnistaa eri asiakasryhmät ohjaustilanteessa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteen
Sisältö
- pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- esiintymistaito
- asiakasryhmät
- ohjauksen perusteet
Oppimateriaalit
Löytyy ITSlearning -oppimisympäristöstä
Opetusmenetelmät
Opintojakson verkkotapaamiset, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiedon rakentelu, yhteisöllinen ja aktiivinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla pääpaino on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opintojakson aikana on myös muita harjoitustehtäviä sekä yksilötehtäviä, jotka kerrotaan tarkemmin oppimisalustassa kurssin alettua.
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h).
Sisällön jaksotus
Opintojakson aiheet:
- Pedagogiset teoriat, oppimiskäsitykset ja -menetelmät
- Esiintymistaito, Jännittäminen
- Kirjaston erilaiset asiakasryhmät ohjauksen näkökulmasta
- Ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetusta kampuksella
26.8. klo 9-12
Opetusta verkossa
24.9. klo 8.30-9.45
8.10. klo 9.45-11
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its Learning -kurssipohja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
H-5
Arvioinnin painopisteet käydään läpi opintojakson alussa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.