Siirry suoraan sisältöön

Maalauksen ilmaisukeinot II (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021112-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.12.2023 - 01.01.2024

Ajoitus

30.01.2024 - 15.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 11

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Erika Adamsson
  • Kati Immonen

Ryhmät

  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22
  • 30.01.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 31.01.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 01.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 02.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 03.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 04.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 05.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 06.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 07.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 08.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 09.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 10.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 11.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 12.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 13.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 14.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006
  • 15.02.2024 09:00 - 21:30, Maalauksen ilmaisukeinot II 2021112-3006

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- syventää nykymaalaustaiteen tuntemustaan
- sijoittaa oman ilmaisunsa nykymaalaustaiteen kentälle
- pohtia ilmaisullisia valintojaan esteettisesti ja eettisesti
- seurata aktiivisesti ja analysoida alueellisen, kansallisen ja kansainvälisen maalaustaiteen ilmiöitä ja hankkia tietoa itsenäisesti sellaisista maalaustaiteen ilmiöistä ja taiteilijoista, jotka tukevat oppilaan pohdintaa omasta ilmaisustaan.

Sisältö

Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.

Oppimateriaalit

-opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet ja luennot

Opetusmenetelmät

-Luennot
-Opettajan demonstraatiot
-ryhmäarviointikeskustelut
-yksilöpalaute (ateljeekierto)
-itsenäinen taiteellinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Sisällön jaksotus

30.1.-15.2.2023
-Tarkempi aikataulu ilmoitetaan hyväksytyille opiskelijoille ennen kurssia sähköpostitse.

-Tarkempi aikataulu ilmoitetaan hyväksytyille opiskelijoille ennen kurssia sähköpostitse.
Opintojaksossa tutustutaan nykymaalaustaiteen sisältöihin ja ilmaisukeinoihin. Mitä ja miten
maalauksella voi ilmaista tämän hetken yhteiskunnassa? Ja millä materiaaleilla nykymaalari
työskentelee ekologisesti? Opinnoissa pohditaan taidemaalarin sanoman ilmaisumahdollisuuksia ja
toisaalta maalauksen katsojan ja kokijan tulkintaa. Opinnot voivat sisältää vierailuja nykymaalareiden
työhuoneissa ja taiteilijaluentoja maalausprosesseista. Opiskelija toteuttaa maalaustehtävän lisäksi
kuvallisen esityksen valitsemastaan nykymaalarista opettajan ohjeiden ja lähdemateriaalin avulla.
Opintojakson tekniikkana on opiskelijan itse valitsema ja omalle ilmaisulle sopiva
maalausmenetelmä. Opintojaksolla syvennetään edeltävän vesivärimaalauskurssin taitoja ja
akryylimaalauksen keinovalikoimaa. Opetus tapahtuu isossa maalaussalissa, jossa menetelmissä
voidaan käyttää myös liuottimia. Opintojen edellytyksenä on:
-Maalauksen perusteet tai sitä vastaavat tiedot
-kangaspohjien tekemisen hallinta ja oikeus pajatyöskentelyyn ja pajan koneiden käyttöön.
-vastuullinen työskentely luokassa maalauksen työsuojelun näkökulmasta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten yhteiskäytössä olevia akryylivärejä ja öljyvärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita, mäntysuopaa siveltimien pesuun sekä liimaa ja gessoa pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen. Läsnäolo opetustilanteissa ja motivaation osoittaminen aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
-osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
-osaa kuvaesityksessään analysoida valitsemansa taiteilijan työtä ja verrata sitä omaan taiteelliseen prosessiinsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja