Nonprofit-organisaation markkinoinnin kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 2001049-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 15.11.2023 - 08.01.2024
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 15.01.2024 - 15.04.2024
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 0 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Etäopetus
 
- Yksikkö
 - Taideakatemia
 
- Toimipiste
 - Paikasta riippumaton
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 10 - 50
 
- Koulutus
 - Media-alan koulutus
 
Toteutukselle Nonprofit-organisaation markkinoinnin kehittäminen 2001049-3007 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään nonprofit-markkinointiin niin teoriassa kuin käytännössäkin.
Teoriatasolla aihepiiriä tarkastellaan lähdekirjallisuuden avulla seuraavista näkökulmista:
* mitä ovat nonprofit-organisaatiot
* mikä on markkinoinnin rooli nonprofit-organisaatiossa
* millaisia strategisia ja taktisia päätöksiä markkinoinnissa tehdään
* millaista markkinoinnillista yhteistyötä voidaan tehdä
* markkinoinnin suunnittelun merkitys nonprofit-organisaatiossa
* markkinoinnin eettiset kysymykset
Käytännön tasolla sovelletaan opittua tekemällä pienimuotoinen markkinoinnin kehittämissuunnitelma analysoimalla ja kehittämällä jonkin itse valitun nonprofit-organisaation markkinointia.
Työskentelytavat ja aikataulutus:
Opintojakso toteutetaan verkossa ItsLearning-alustalla, joten voit edetä itsenäisesti ja omaan tahtiisi ajasta ja paikasta riippumatta. Materiaalit ja tehtävät avataan opintojaksolle hyväksytyille 15.1.2024. Tehtävien palautus ItsLearning-alustalle 15.4.2024 mennessä.
Edeltävyysehdot: Markkinoinnin perusteiden hallinta edesauttaa tehtävien suorittamisessa, mutta ei ole välttämätöntä.
                    
Tavoitteet
Haluatko kehittää markkinoinnin osaamistasi nonprofit-organisaatioiden kiehtovassa maailmassa? Nonprofit-organisaatiolla tarkoitetaan yrityksiä/yhdistyksiä/järjestöjä/organisaatioita, joiden ensisijaisena tarkoituksena ei ole tuottaa taloudellista voittoa vaan joilla on jokin muu erityinen tavoite tai missio. Nonprofit-organisaatioita ovat esim. urheilu- ja harrastusseurat, ympäristö- ja hyväntekeväisyysjärjestöt, erilaiset yhdistykset, kulttuuritoiminta jne.
Opintojakson suoritettuasi olet oppinut mm. tuntemaan nonprofit-markkinoinnin erityispiirteet, mikä on markkinoinnin rooli nonprofit-organisaatiossa, miten nonprofit-organisaatioiden markkinointia kannattaa suunnitella sekä tunnet erilaisia markkinointi- ja viestintätapoja, jotka soveltuvat nonprofit-organisaatioille. Osaat analysoida, ideoida ja kehittää uusia markkinointiviestinnän keinoja paitsi teoriassa, myös käytännön tasolla.
                    
Sisältö
Opintojaksossa perehdytään nonprofit-markkinointiin niin teoriassa kuin käytännössäkin.
Teoriatasolla aihepiiriä tarkastellaan lähdekirjallisuuden avulla seuraavista näkökulmista:
 - mitä ovat nonprofit-organisaatiot
 - mikä on markkinoinnin rooli nonprofit-organisaatiossa
 - millaisia strategisia ja taktisia päätöksiä markkinoinnissa tehdään                               
 - millaista markkinoinnillista yhteistyötä voidaan tehdä
 - markkinoinnin suunnittelun merkitys nonprofit-organisaatiossa
 - markkinoinnin eettiset kysymykset
Käytännön tasolla sovelletaan opittua tekemällä pienimuotoinen markkinoinnin kehittämissuunnitelma analysoimalla ja kehittämällä jonkin itse valitun nonprofit-organisaation markkinointia.
                    
Oppimateriaalit
Pirjo Vuokko: Nonprofit-organisaatioiden markkinointi (Sanoma Pro Oy, 2010).
                    
Opetusmenetelmät
itsenäinen opiskelu, tutkiva oppiminen, kehittämistehtävä, verkko-opiskelu, itse-reflektointi
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu, tutkiva oppiminen, kehittämistehtävä, työelämälähtöisyys, itse-reflektointi, kestävän kehityksen periaatteiden huomiointi
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu kahdesta osasta:
Osa 1. Perehdytään em. kysymyksiin lähdemateriaalin avulla ja näin opitaan ymmärtämään nonprofit-markkinoinnin mahdollisuuksia.
Osa 2. Sovelletaan opittua käytäntöön perehtymällä jonkin itse valitun, omaa elämää lähellä olevan nonprofit-organisaation markkinointiin (markkinointianalyysi) ja tehdään pienimuotoinen markkinoinnin kehittämissuunnitelma ko. organisaation markkinoinnin tueksi.
Tarkemmat tiedot ja ohjeistus tehtävien suorittamiseen tulevat ItsLearning-alustalle. 
Opintojakso on suoritettavissa itsenäisesti täysin opiskelijan oman aikataulun mukaan, tehtävien palautus kuitenkin viimeistään 15.4.2024.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtäväkohtaiset ohjeet ja arviointikriteerit ItsLearning-alustalla. Opintojakso arvioidaan sen päättymisen 15.4.2024 jälkeen. Tehtävistä ei anneta erillistä palautetta.
                    
Lisätiedot
Viestintä opintojaksolla tapahtuu ItsLearning-alustan kautta sekä sähköpostitse.
Vastuuopettaja: Minna Teittinen (minna.teittinen@turkuamk.fi)
Opiskelijakiintiöt:
* Turku AMK: 25 opiskelijaa
* Muut AMK:t 15 opiskelijaa
* Avoin AMK: 10 opiskelijaa
Jos paikkoja vapautuu, paikat täytetään varasijoilta.