Siirry suoraan sisältöön

Lapsen asema lastensuojelussa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA72-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 24.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
  • 05.09.2024 16:00 - 18:00, Lapsen asema lastensuojelussa TH00CA72-3002
  • 12.09.2024 16:00 - 18:00, Lapsen asema lastensuojelussa TH00CA72-3002
  • 19.09.2024 16:00 - 18:00, Lapsen asema lastensuojelussa TH00CA72-3002
  • 26.09.2024 16:00 - 18:00, Lapsen asema lastensuojelussa TH00CA72-3002
  • 03.10.2024 16:00 - 18:00, Lapsen asema lastensuojelussa TH00CA72-3002
  • 17.10.2024 16:00 - 18:00, Lapsen asema lastensuojelussa TH00CA72-3002

Tavoitteet

• muodostat itsellesi lasta ja perhettä tukevan työskentelyotteen
• tunnet oman roolisi monitoimijaisessa lasten ja perheiden kanssa työskentelyssä
• ymmärrät dokumentoinnin merkityksen lastensuojelutyössä
• osaat edistää työssäjaksamista lastensuojelutyössä

Sisältö

• myönteinen tunnistaminen
• kannustava kasvatus
• rajoituspäätökset lastensuojelussa
• asiakastyön dokumentointi
• sijaistraumatisoituminen ja työssä uupuminen

Oppimateriaalit

Lastensuojelulakitentti: Lastensuojelulaki kokonaisuudessaan, sosiaalihuoltolaki § 14 – 29, § 34 – 39.

Loikalan kartano -oppimistehtävä: Materiaali ilmoitetaan oppimistehtävän ohjeistuksessa.

Itsenäiset tehtävät: Materiaali ilmoitetaan tehtävien ohjeistuksissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lastensuojelulaki -verkkotentti auki ajalla 5.9 klo 18 - 19.9 klo 23.55. Uusinta 3.10 ja 31.10 klo 8.00 - 23.55. Uusintaan ilmoittaudutaan sähköpostitse jakson vastuuopettajalle viimeistään kaksi viikko ennen uusintapäivää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lastensuojelulakitentti 1 op
Loikalan kartano -oppimistehtävä 1 op
Itsenäinen työskentely, tiimityöskentely ja verkko-opetus 3 op

Sisällön jaksotus

Vastuuopettaja: Niina Vuoristo

Itsenäinen tehtävä tulee palauttaa ennen tiimityöskentelyä. Tiimityöskentelyyn ei voi osallistua, jos ei ole tehnyt itsenäistä tehtävää. Tiimityöskentely toteutuu toteutussuunnitelman mukaisessa aikataulussa. Jos opiskelija ei voi osallistua tiimitapaamiseen ao. aikataulun mukaisesti, hän ei voi suorittaa opintojaksoa. Tiimityöskentelyn ohjeistus aukeaa tiimityöskentelylle varatun ajan alussa ja palautuslaatikko sulkeutuu tiimityöskentelylle varatun ajan päättyessä.

Tiimi tekee itselleen Teams- / Zoom-linkin. Opettaja ei ole paikalla tiimityöskentelyssä.

29.8 ennakkotehtävä, lapsen asema lastensuojeluprosessissa / SV
5.9 klo 16-18 moduulin aloitus / NV; lapsen asema lastensuojeluprosessissa / SV
ennakkotehtävä rajoitustoimenpiteet / NV
12.9 klo 16-18 tiimityöskentely / rajoitustoimenpiteet / NV
19.9 klo 16-18 opetus / rajoitustoimenpiteet / NV
ennakkotehtävä sijaistraumatisoituminen / NK
26.9 klo 16-18 opinnäytetyön idea-seminaari
3.10 klo 16-18 opetus sijaistraumatisoituminen / NK
ennakkotehtävä asiakastyön dokumentointi / NV
10.10 klo 16-18 tiimityöskentely asiakastyön dokumentointi / NV
17.10 klo 16-16 tiimityöskentely / Loikalan kartanon tehtävän viimeistely / NV
**

Kaikkien tehtävien (ennakkotehtävät, poissaolon korvaavat tehtävät, tiimitehtävät, Loikalan kartanon tehtävä) viimeinen palautuspäivä on 24.10. Tämän jälkeen tehtäviä ei oteta vastaan, opiskelija suorittaa opintojakson valmiiksi syksy 2025 toteutuksessa.
**
Itsenäiset tehtävät julkaistaan torstaisin klo 18.00, viikko ennen ko. teeman tiimityöskentelyä. Tiimitehtävät julkaistaan tiimitehtävälle varatun ajan aluksi.
**
Läsnäolon seuranta opetuksessa toteutuu kirjaamalla Itsiin läsnäoloa seuraava tehtävä opettajan ohjeistuksen mukaisesti. Jos opiskelija ei ole palauttanut läsnäoloa seuraavaa tehtävää opetuspäivän klo 18.00 mennessä, hän tekee poissaolon korvaavan tehtävän. Läsnäoloa ei voi todentaa muulla tavalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkko-opetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä.
Tiimityöskentely 100% läsnäolo.
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa ja tiimityössä opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***

Lastensuojelulakitentti T1-K5
Loikalan kartano -oppimistehtävä täyd. / T1-K5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä. Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen vähintään 50%.
Opiskelija ei suorita arviointikohteita vähintään T1 tasolla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää vähän lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää lapsen asemaan liittyvää lainsäädäntöä.
Opiskelija tunnistaa hieman lapsen oikeuksia rikkovaa, lainvastaista toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää jonkin verran lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija ymmärtää lapsen asemaa ohjaavaa lainsäädäntöä ja osaa tarkastella siitä näkökulmasta lapsen oikeuksien toteutumista.
Opiskelija tunnistaa lapsen oikeuksia rikkovaa, lainvastaista toimintaa jonkin verran.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee lastensuojelulain sisällön.
Opiskelija osaa soveltaa lapsen asemaa ohjaavaa lainsäädäntöä monipuolisesti lapsen oikeuksien toteutumisen näkökulmasta.
Opiskelija tunnistaa kattavasti lapsen oikeuksia rikkovaa, lainvastaista toimintaa.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.