Siirry suoraan sisältöön

Jazztanssi Ib (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011493-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 22.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 8

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Katja Korpi

Ryhmät

  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23
  • 10.01.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 11.01.2024 13:15 - 16:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006 / oppimistehtävä
  • 15.01.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 17.01.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 22.01.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 24.01.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 29.01.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 31.01.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 05.02.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 07.02.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 12.02.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 14.02.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 28.02.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 06.03.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 03.04.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 10.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 12.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 15.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 17.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 19.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 22.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 24.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 26.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 29.04.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 03.05.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 06.05.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 08.05.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006
  • 21.05.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3006, Jazztanssin opettaminen 2011373-3006
  • 21.05.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib / Palautteet
  • 22.05.2024 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib / Palautteet
  • 22.05.2024 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3006, Jazztanssin opettaminen 2011373-3006

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, opiskelijoiden tuottamasta liikemateriaalista, sekä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista, opetuskokeiluiden suunnittelusta ja toteuttamisesta.

Opetusmenetelmät

Opetus on lähiopetusta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Jazztanssi Ib -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Kevätlukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää 81h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, omasta työskentelystä, oppimistehtävistä, itsereflektiosta ja henkilökohtaisesta palautteesta.

Sisällön jaksotus

Ensimmäisenä ja toisena vuotena, eli perusvaiheen opinnoissa, ryhmäytetään ja yhtenäistetään opiskelijoiden osaamista, sekä opitaan ammattimaista työskentelyä. Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.

Opintojakson teemoja ovat mm.:
- jazztanssin perusteiden, tanssitekniikan ja sanaston opiskelu
- itsenäinen työskentely, keskittyminen, liikemuistin kehittäminen
- vastuunottaminen omasta oppimisprosessista sekä kehittymisestä
- vastuunottaminen yhteisestä työilmapiiristä, positiivisen ja kannustavan työilmapiirin luominen ja ylläpito
- ryhmätyöskentelytaidot, aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn
- oma ilmaisu, tanssillisuus ja heittäytyminen
- musiikin ja tanssin yhteyden hahmottaminen, musikaalisuus ja rytmitaju
- erilaiset liikelaadut ja aksentit
- kehon oikeaoppisten linjauksien hahmottaminen ja työstäminen
- maneerien karsiminen ja liikekielen puhdistaminen
- voiman ja liikkuvuuden suhde ja merkitys jazztanssille
- kannatus vs. maadoittuminen ja painon tiputtaminen
- tilan ja tasojen monipuolinen käyttäminen
- improvisaatio ja kompositio
- oppimistehtävien/harjoitteiden suunnittelu ja toteuttaminen
- opetuskokeilut

Analyyttinen työskentely ja itsereflektio läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.

Jazztanssin Ib -opintojakso toteutetaan ensimmäisen vuoden keväällä lähiopetuksena. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää hyväksyttyä suoritusta Jazztanssi Ia -opintojaksosta. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää