Virtuaalitodellisuuden ja Metaversen perusteet taide- ja kulttuurialan ammattilaisille (10op)
Toteutuksen tunnus: KU00CS05-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.11.2023 - 30.11.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.11.2023 - 31.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Kulttuuri- ja taidealan ammattilaisten osaajakoulutus
- Opettajat
- Timo Närä
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 40 . Avoin AMK : 40.)
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
- Opintojakso
- KU00CS05
Toteutukselle Virtuaalitodellisuuden ja Metaversen perusteet taide- ja kulttuurialan ammattilaisille KU00CS05-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää asiantuntijan vetämiä teoriaosuuksia, käytännön tekemistä opettaja/asiantuntijan johdolla, keskusteluja sekä työpajatyöskentelyä. Opintojakso toteutetaan lähinnä Zoom-videosovelluksen kautta tapahtuvana etätoteutuksena. 5.12.2023 toteutettava VR-työpaja toteutetaan lähiopetuksena Turun ammattikorkeakoulun tiloissa. Opintopäivien välissä osallistujat työskentelevät itsenäisesti perehtyen ohjeistettuihin materiaaleihin ja tehden mahdollisia oppimistehtäviä.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa metaversen keskeiset käsitteet ja ohjelmistot, metaversen toimintatavat sekä sen taiteelliset käyttötavat ja mahdollisuudet
- tiedostaa ja osaa tarkastella taiteen ja tekoälyn välistä suhdetta sekä teorian että
esimerkkien näkökulmasta
- Lisätyn todellisuuden (AR) käsitteet ja siihen liittyvän perusteknologian
- tunnistaa AR:n taiteen sovellukset, kuvapohjaiset webAR-toteutukset sekä erilaiset AR-tyylit ja perusteet sen luomiseen sekä lisätyn todellisuuden taiteelliset mahdollisuudet
- ideoida ja toteuttaa oman, pienimuotoisen interaktiivisen AR-toteutuksen ZapWorks Designerilla
- ymmärtää virtuaalitodellisuuden (VR) perusteet, perusohjelmistot ja -laitteet sekä tiedostaa VR- taiteen mahdollisuudet
- 360VR tuotannon perusteet ja lukea 360-kuvaa (equirectangular projection)
- kameroiden asettelun suhteessa kohteeseen sekä kameratekniikoiden merkityksen teknisestä ja luovasta näkökulmasta
-tiedostaa 360-kuvauksen ja editoinnin haasteet ja mahdollisuudet sekä immersiivisen äänen merkityksen 360-tuotannossa
Sisältö
Oppimismenetelmät
Opintojakso sisältää asiantuntijan vetämiä teoriaosuuksia, käytännön tekemistä opettaja/asiantuntijan johdolla, keskusteluja sekä työpajatyöskentelyä. Opintojakso toteutetaan Zoom-videosovelluksen kautta tapahtuvana etätoteutuksena. Zoom on ilmainen videosovellus, jonka voi ladata tietokoneelle. Tästä annetaan tarkemmat ohjeet ilmoittautujille ennen koulutuksen alkua. Tutustumiskäynti Turku Game Labiin 18.12.2023 osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku. Opintopäivien välissä osallistujat työskentelevät itsenäisesti perehtyen ohjeistettuihin materiaaleihin ja tehden mahdollisia oppimistehtäviä.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty
Tapaamiset (Zoom)
Ti 21.11.2023 klo 13–16 Metaverse. Mika Luimula, Turku AMK:n peliteknologian johtava yliopettaja
- Johdatus metaverseen
- Taiteelliset mahdollisuudet teknologioissa
- Ohjelmistot ja käyttö
- Esimerkkejä metaversen taideprojekteista
To 23.11.2023 klo 13–16 Tekoäly & taide. Teemu Mäki, taiteilija, tutkija, kuvataiteen tohtori
- Taiteen ja tekoälyn välinen suhde
- Esimerkit tekoälyn tuottamasta taiteesta
- Yhteinen keskusteluosuus
Ma 4.12.2023 klo 13-16 Lisätty todellisuus (AR). Frans Tihveräinen, lyAR Augmented Reality Studio Oy:n toimitusjohtaja, AR-suunnittelija
- AR:n perusteet ja demot: Mitä on AR, entä XR / MR / VR
- Kuvapohjaiset webAR-toteutukset, erilaiset AR-tyylit, katselutavat
- Some-alustojen päälle toteutettuja AR-toteutuksia: erilaisia AR-tyylejä, katselutapoja ja träkkäystyyppejä
- Kuvapohjainen AR, Taso- ja kasvoträkkäys, paikkaan sidotut AR-toteutukset, Audioreaktiivisuus, AR-katselulaitteet; mobiili / lasit / projisoinnit, videodemot
- Lisätyn todellisuuden taiteelliset mahdollisuudet
Ti 5.12.2023 klo 13–16 Virtuaalitodellisuus (AR) – työpaja. Frans Tihveräinen, lyAR Augmented Reality Studio Oy:n toimitusjohtaja, AR-suunnittelija sekä Nico Saarela, 3D artisti, AR-kehittäjä.
- ZapWorks Designerin esittely
- Interaktiivinen AR-toteutus
- Osallistujan oma AR:n ideointi ja toteutuksen tekeminen ZapWorks Designerilla
Ma 11.12.2023 klo 13–16 Virtuaalitodellisuus (VR). Timo Korkalainen, CRTL Reality Oy
- VR:n perusteet, ohjelmistot ja laitteet
- VR-taiteen mahdollisuudet ja esimerkit
Ke 13.12.2023 klo 13-16 360-Videotuotannon perusteet ja taiteelliset ilmaisumuodot. Mika Kurkilahti, A1 Media Oy:n Creative Director
- 360-kuvan lukeminen / equirectangular projection
- Kameroiden asettelu suhteessa kohteeseen
- Kameroiden ja tekniikoiden esittelyt teknisestä ja luovasta näkökulmasta
- 360-kuvauksen haasteet kentällä ja niiden taklaaminen
- 360-materiaalin editoinnin haasteet ja mahdollisuudet
- Immersiivinen ääni
Ma 18.12.2023 13-14.30 Turku Game Labiin tutustuminen osoitteessa ICT City, Joukahaisenkatu 3C, 20520 Turku.
- Turku Game Lab on Turun yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun yhteinen työympäristö, joka tarjoaa pelikoulutuksen ja -kehityksen palveluita. Pelilaboratorio toimii monitieteisenä kenttänä, jossa niin tekniikan kuin taiteen alan opiskelijat voivat tavata ja kehittää pelejä yhdessä. Opiskelijoilla on käytössään uusin teknologia, ohjelmistot ja koulutusmateriaalit pelikehityksen asiantuntijoiden valvonnassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetuskerrat:
Ti 21.11.2023 klo 13–16 Metaverse. Mika Luimula, Turku AMK:n peliteknologian johtava yliopettaja
- Johdatus metaverseen
- Taiteelliset mahdollisuudet teknologioissa
- Ohjelmistot ja käyttö
- Esimerkkejä metaversen taideprojekteista
To 23.11.2023 klo 13–16 Tekoäly & taide. Teemu Mäki, taiteilija, tutkija, kuvataiteen tohtori
- Taiteen ja tekoälyn välinen suhde,
- Esimerkit tekoälyn tuottamasta taiteesta
- Yhteinen keskusteluosuus
Ma 4.12.2023 klo 13-16 Lisätty todellisuus (AR). Frans Tihveräinen, lyAR Augmented Reality Studio Oy:n toimitusjohtaja, AR-suunnittelija
- AR:n perusteet ja demot: Mitä on AR, entä XR / MR / VR
- Kuvapohjaiset webAR-toteutukset, erilaiset AR-tyylit, katselutavat
- Some-alustojen päälle toteutettuja AR-toteutuksia: erilaisia AR-tyylejä, katselutapoja ja träkkäystyyppejä
- Kuvapohjainen AR, Taso- ja kasvoträkkäys, paikkaan sidotut AR-toteutukset, Audioreaktiivisuus, AR-katselulaitteet; mobiili / lasit / projisoinnit, videodemot
- Lisätyn todellisuuden taiteelliset mahdollisuudet
Ti 5.12.2023 klo 13–16 Virtuaalitodellisuus (AR) – työpaja. Frans Tihveräinen, lyAR Augmented Reality Studio Oy:n toimitusjohtaja, AR-suunnittelija sekä Nico Saarela, 3D artisti, AR-kehittäjä.
- ZapWorks Designerin esittely
- Interaktiivinen AR-toteutus
- Osallistujan oma AR:n ideointi ja toteutuksen tekeminen ZapWorks Designerilla
Ma 11.12.2023 klo 13–16 Virtuaalitodellisuus (VR). Timo Korkalainen, CRTL Reality Oy
- VR:n perusteet, ohjelmistot ja laitteet
- VR-taiteen mahdollisuudet ja esimerkit
Ke 13.12.2023 klo 13-16 360-Videotuotannon perusteet ja taiteelliset ilmaisumuodot. Mika Kurkilahti, A1 Media Oy:n Creative Director
- 360-kuvan lukeminen / equirectangular projection
- Kameroiden asettelu suhteessa kohteeseen
- Kameroiden ja tekniikoiden esittelyt teknisestä ja luovasta näkökulmasta
- 360-kuvauksen haasteet kentällä ja niiden taklaaminen
- 360-materiaalin editoinnin haasteet ja mahdollisuudet
- Immersiivinen ääni
Ma 18.12.2023 13-14.30 Turku Game Labiin tutustuminen
- Turku Game Lab on Turun yliopiston ja Turun ammattikorkeakoulun yhteinen työympäristö, joka tarjoaa pelikoulutuksen ja -kehityksen palveluita. Pelilaboratorio toimii monitieteisenä kenttänä, jossa niin tekniikan kuin taiteen alan opiskelijat voivat tavata ja kehittää pelejä yhdessä. Opiskelijoilla on käytössään uusin teknologia, ohjelmistot ja koulutusmateriaalit pelikehityksen asiantuntijoiden valvonnassa.
Esitietovaatimukset
Opintojakson suorittaminen ei edellytä etukäteistietoa opintojaksolla käsiteltävistä teemoista tai sisällöistä. Opintojakson tavoitteena on lähteä nimenomaan perusteista.
Koska opintojakso suoritetaan pääasiassa verkko-opintoina, on suotavaa, että opiskelijalla on tietokone. Erityisohjelmia- tai alustoja ei tarvita.