Valmentavat vuorovaikutustilanteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CS10-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 31.03.2024
Ajoitus
20.03.2024 - 15.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Opettaja
- Marjatta Rännäli
- Mervi Varhelahti
Tavoitteet
• Ymmärtää vertaistuutoroinnin merkitys nykyaikaisessa toimintaympäristöissä
• Kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja tuutorointitilanteissa sekä työelämässä
• Arvioida ja kehittää omia mentorointitaitoja
• Rohkaistua itsensäjohtamisen kautta esiintymään ja fasilitoimaan tilaisuuksia
• Tunnistaa omat vahvuudet ja kehityskohteet valmentavana mentorina
Sisältö
• Vertaistuutoroinnin periaatteet ja rooli opintojen alussa
• Viestintä- ja vuorovaikutustaidot
• Mentorointitaidot – tilaisuuksien fasilitointi
• Itsensäjohtaminen - ajanhallinta
Oppimateriaalit
Materiaalit ITslearning oppimisympäristössä
Opetusmenetelmät
Opintojakson esittely teams-kokouksessa 20.3.2024
Tämän jälkeen opintojakso alkaa intensiivisellä oppimisjaksolla ensin itseohjautuvasti ITSlearning-oppimisympäristössä ja etenee nopeasti muiden vertaistuutoropiskelijoiden kanssa tehtäviin ryhmätöihin.
Valmistaudutte yhdessä 2.9.2024 klo 9-16 YAMK-koulutusten ryhmäkohtaisiin aloituksiin. Vaikka teette suunnitelmia päivää varten yhdessä monien eri alojen opiskelijoiden kanssa, niin kukin toteuttaa suunnitelmaa oman koulutuksensa aloittavien opiskelijoiden kanssa. Esim. Yprotk-opiskelijat ovat Yprotk24 aloittavan ryhmän aloituksessa mukana.
Toimitte myös oman suunnitelmanne mukaan tukena uusille opiskelijoille koko kevään ajan toteuttamalla esim. 6 teams-vastaanottoa.
Pääset näin soveltamaan itseohjautuvissa tehtävissä ja ryhmätehtävissä opittua käytäntöön.
Tässä opintojaksossa tulet reflektoimaan oppimistasi oppimispäiväkirjan muodossa. Pohdi alusta alkaen, mitä opit ja miten voit hyödyntää oppimaasi myös työelämässä.
Vuorovaikutus-, mentorointi-, fasilitointi- ja itsensä johtamisen taidot ovat myös työelämän avaintaitoja ja saat samalla hyviä vinkkejä esimerkiksi työyhteisösi työpajojen aktiviteeteiksi jne., haastavien tilanteiden kohtaamiseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itseohjautuvaa oppimista, ryhmätyötä, osaamisen näyttöä käytännössä.
Kestävä tulevaisuus edellytää muutoksentekijöitä, joten ammatllisen osaamisen lisäksi opinnot kehittävät oppijoiden innovaatiokompetensseja, itsetuntemusta, uteliaisuutta, eettisiä taitoja, johtajuutta, empatiakykyjä ja vastuullisuutta. Kun oppimisen toteutuksessa ja menetelmissä kehitetään tällaisia geneerisiä taitoja, edistetään sillä myös kestävän kehityksen toteutumista.
Tehtävissä hyödynnetään muun muassa EU:n GreenCOMP viitekehystä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen reflektiopäiväkirja oppimisesta ja itsenäistä oppimateriaaliin paneutumista
Useita ryhmätöitä ja keskusteluja, jotka valmistavat opitun “näyttöön”. Näytössä opittua sovelletaan käytäntöön mm. uusien opiskelijoiden aloituspäivissä.
Vertaistuutorin tehtävät "näytössä" ja kevätlulukauden aikana (esim. vastaanotot)
Tuki ja ohjaus: Olette opiskelijoiden ensimmäinen tuki ja ohjauslähde. Teidän tehtävänänne on auttaa heitä sopeutumaan uuteen ympäristöön, vastatata kysymyksiin ja auttaa heitä opiskelussa.
Yhteisöllisyys: Edistätte yhteisöllisyyttä ja ryhmädynamiikkaa. Kannustatte opiskelijoita osallistumaan yhteisiin toimintoihin ja luomaan vahvoja siteitä.
Mentorointi: Autatte opiskelijoita heidän opinnoissaan eteenpäin. Se voi sisältää ajanhallintataitojen jakamista, opintostrategioiden neuvomista ja paljon muuta.
Kokemusten jakaminen: Jaatte kokemuksianne opinnoista ja parhaita keinoja esim. aikataulutukseen, ryhmätöiden tekemiseen ja muihin käytännön asioihin, jotka pohdituttavat opintojen alussa.
135h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty
Osallistuminen ja läsnäolo: Opiskelijan odotetaan suorittavan opintokokonaisuuden, harjoitukset ja osallistuvan aktiivisesti vertaistuutoroinnin suunnitteluun ja kehittämiseen. Opiskelijan tulee olla läsnä ja osallistua opintojakson aikataulun mukaisiin tapaamisiin ja tehtäviin.
Tehtävät ja tuutorointi: Opiskelijan tulee suorittaa opintojakson aikana annetut tehtävät ja osallistua uusien opiskelijoiden tuutorointiin.
Reflektointi ja oppimisen arviointi: Opiskelijan tulee reflektoida omaa tuutorointitoimintaansa ja arvioida oppimistaan opintojakson aikana. Tämä tapahtuu kirjallisten oppimispäiväkirjan ja vertaisarvioinnin avulla.
Vertaisoppiminen ja yhteistyö: Opiskelijan odotetaan osallistuvan yhteistyöhön opintojakson muiden opiskelijoiden ja uusien opiskelijoiden kanssa. Tämä voi sisältää ryhmätyöskentelyä, uuden ideointia ja tiedonjakamista muiden kanssa.
Arviointi perustuu opiskelijan kykyyn täyttää opintojakson asettamat kriteerit ja osoittaa riittävää ymmärrystä ja taitoja vertaistuutoroinnissa. Opiskelijan odotetaan täyttävän kaikki vaatimukset hyväksytysti saadakseen opintojakson suoritettua hyväksytysti.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa opintojakson suomenkielisellä esittelyllä teams-kokouksessa 20.3.2024 klo 9:00 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZGUxZDc3NGQtOGZkYS00MDhmLWExM2MtYmZmZjA2ZDYxZTU3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%229e2f6eaa-3ad0-4b39-841a-ca0e1829acd2%22%7d
Opintojakso päättyy 15.10.2024
Opintojaksolla on vain 1 pakollinen lähipäivä kampuksella/online 2.9.2024. (muutokset mahdollisia)
Sisältö:
Vertaistuutoroinnin periaatteet ja rooli opintojen alussa
Viestintä- ja vuorovaikutustaidot
Mentorointitaidot – tilaisuuksien fasilitointi
Itsensäjohtaminen - ajanhallinta
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle on varattu kiintiö kullekin YAMK-koulutukselle.
Lisätietoja: mervi.varhelahti@turkuamk.fi, marjatta.rannali@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty
Osallistuminen ja läsnäolo: Opiskelijan odotetaan suorittavan opintokokonaisuuden, harjoitukset ja osallistuvan aktiivisesti vertaistuutoroinnin suunnitteluun ja kehittämiseen. Opiskelijan tulee olla läsnä ja osallistua opintojakson aikataulun mukaisiin tapaamisiin ja tehtäviin.
Tehtävät ja tuutorointi: Opiskelijan tulee suorittaa opintojakson aikana annetut tehtävät ja osallistua uusien opiskelijoiden tuutorointiin.
Reflektointi ja oppimisen arviointi: Opiskelijan tulee reflektoida omaa tuutorointitoimintaansa ja arvioida oppimistaan opintojakson aikana. Tämä tapahtuu kirjallisten oppimispäiväkirjan ja vertaisarvioinnin avulla.
Vertaisoppiminen ja yhteistyö: Opiskelijan odotetaan osallistuvan yhteistyöhön opintojakson muiden opiskelijoiden ja uusien opiskelijoiden kanssa. Tämä voi sisältää ryhmätyöskentelyä, uuden ideointia ja tiedonjakamista muiden kanssa.
Arviointi perustuu opiskelijan kykyyn täyttää opintojakson asettamat kriteerit ja osoittaa riittävää ymmärrystä ja taitoja vertaistuutoroinnissa. Opiskelijan odotetaan täyttävän kaikki vaatimukset hyväksytysti saadakseen opintojakson suoritettua hyväksytysti.