Siirry suoraan sisältöön

Baletti IIb (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011344-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 29.03.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 27.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 10

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja

Opettaja

  • Heidi Alppirinne
  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22
  • 12.01.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 15.01.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 17.01.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 22.01.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 24.01.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 29.01.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 31.01.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 05.02.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 07.02.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 12.02.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 14.02.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 26.02.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 28.02.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 04.03.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 06.03.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 11.03.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 13.03.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 18.03.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 20.03.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 03.04.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 08.04.2024 10:45 - 12:15, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 10.04.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 12.04.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 15.04.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 17.04.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 22.04.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 26.04.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 29.04.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 03.05.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 06.05.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 08.05.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 13.05.2024 09:00 - 10:30, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 20.05.2024 09:00 - 10:30, Palautteet, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006
  • 24.05.2024 10:45 - 12:15, Palautteet, Baletti IIIb 2011346-3006, Baletti IIb 2011344-3006

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ryhmässä. Vuorovaikutuksellinen oppiminen, vertaisoppiminen ja mallioppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen.
Oheisharjoitukset, tanssin tekniikkaharjoitukset, luovat harjoitukset, yksilö, pari- ja pienryhmätehtävät.
Itsearviointitehtävät.
Vertaispalaute.
Välidemo ja päättödemo.
Jatkuva oppiminen ja oppimisen analysointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä.
Oman kehon kuuntelu ja oman anatomian kunnioittaminen.
Aktiivinen havainnointi ja liikkeellinen kokeileminen.
Asu:
- pehmeät balettitossut
- korut, kellot pois
- pitkät hiukset kiinni
Naiset:
-vaaleat tiukat trikoot ja tiukka leotard/ tanssipuku
- kovakärkiset balettitossut
Miehet:
- tummat tiukat trikoot ja tiukka paita tai leotard

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetukseen osallistuminen ja tuntien sisällä annettuihin oppimistehtäviin osallistuminen.
Välidemoon ja loppudemoon osallistuminen.
Henkilökohtaiseen palautekeskusteluun osallistuminen.

Sisällön jaksotus

Yleiset osaamistavoitteet:
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa baletille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään balettitreenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa baletin viitekehyksessä.
Yleinen sisältö:
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.


IIa ja b tarkemmat tavoitteet:
- omaa kehollisuutta kokevan, tutkivan, ymmärtävän ja hyväksyvän baletinopiskelijan etsiminen ja löytäminen itsestä ja työskentely näitä asioita kohti rehellisesti ja läsnäolevasti
- erityisesti poosien/ asentojen välisen liikereitin tunnistamisen ja tuntemisen löytäminen
- oman optimaalisen kehon asennon, ryhdin ja linjauksen hahmottaminen ja hallinta (keskustan tuki, lonkkanivelen ja olkapään tuki, lapatuki, luotisuoralinja, painopiste, jalkapohja, symmetria, taloudellinen, turvallinen ja esteettinen asennon ja liikkeiden hallinta) baletin yhdistelmissä ja uusissa liikkeissä
- jalkojen rotaation hallinta ja jalkojen ulko/ aukikiertoon vaikuttavien lihasten jatkuva käyttäminen
- käytön voimatasojen säätelyn hallinta
- kyvykkyys säädellä energiaa ja jännitettä taloudellisella lihastyöllä ja vireystilalla
- keskustan tuen/ kannatuksen hallinta ja keskustan tukilihasten käyttö (lantion pohjan lihakset, poikittainen vatsalihas, vinot vatsalihakset, suora vatsalihas, multifidukset, lapatukilihakset, pallealihas)
- hengityksen hyödyntäminen asennoissa ja liikkeissä tietoisesti yhdistettynä alongeehen, hengityksen tiedostaminen osana baletin ilmaisua
- baletin jalkojen, käsien ja pään koordinaatio
- uusvenäläisen koulukunnan baletin suuntien käyttö ja vaihtelu
- kyky liikkua tilassa ja pystyvyys hallittuihin suunnanmuutoksiin ja käännöksiin aiemmin opituissa tekniikoissa
- uusvenäläisen koulukunnan epaulement-tyylin hallinta ja poosien vaihtaminen sarjan sisällä (pienet ja isot poosat, avoimet ja suljetut poosat, ecarteet, arabeskit)
- osata sitoa liikkeet toisiinsa, virtauksen harjoittelu, useamman elementin liittäminen tanssilliseksi sarjaksi
- osata vaihtaa dynamiikasta toiseen kevyen ja raskaan, virtaavan ja kahlitun, nopean ja hitaan sekä pehmeän ja terävän välillä
- jalkojen näppäryyden ja nopeuden kehittyminen
- tasapainon kehittäminen puolivarpailla, yhdellä jalalla ja kärjillä
- kierteiden ja käännösten lisääminen perusliikkeisiin
- liikemuistin kehittyminen
- baletin ilo

Oppisisältö:
- keskivartalon, yläselän ja lapatuen tuki yhdistettynä koordinaatioon oheisharjoitukset
- jalkojen rotaatio yhdistettynä tasapainoharjoitteluun oheisharjoitukset
- rintarangan mobilisointiharjoitukset ja lannerangan stabilointiharjoitukset
- hengitys yhdistettynä liikkeeseen harjoitukset sekä lateraalihengitys harjoitukset yhdistettynä koordinaatioon ja tasapainoon
- liikkuvuusharjoitukset erityisesti: lonkan koukistaja, takareidet, rintarangan etuosa, pakarat ja alaselkä, jalkojen lähentäjät
- stabilointi ja mobilisointiharjoitukset Pilates pohjaisesti, liikkuvuusharjoittelussa aktiivinen liikkuvuusharjoittelu pääperiaatteena
- nopeus plus voimaharjoitukset hyppytekniikkaa varten
- aktiiviset liikkuvuusharjoitukset erityisesti jalkojen takaosa, lonkan koukista ja lähentäjät osastoille
- jatketaan ja edelleen kehitetään aiemmin opittuja tekniikoita kohti baletin näyttämöllisiä muotoja
- pyrkimys jatkuvaan ja tarkkaan koordinaatioon
- koordinaatio mukaan aiemmin opittuihin liikemuotoihin ja liikkeisiin
- liikesarjojen harjoitteluun mukaan aksentointia, dynamiikan muutoksia ja suuntien vaihteluita
- vanhaan materiaaliin mukaan käännökset ja suunnanmuutokset
- puolivarvasharjoittelu
- kärkitossut harjoittelu
- painonsiirtoharjoittelu
- silmät kiinni harjoittelu
- itsearviointi ja vertaisarviointi
- omat kompositiokokeilut yksin ja pienryhmissä

Tankoharjoitukset:
Jatketaan aiemmin opittujen liikkeiden ja asentojen kehittelyä ja tyylin hiomista kohti tanssillista näyttämöbalettia.

1. Fouetten omaksuminen
- kaikki variaatiot
- fondu liitettynä fouettehen
2. Fondu piruetilla
- lähtö piruetista plus fondu
- lähtö fondusta plus piruetti
3. Grand Fondu
- en croix
- puolivarpailla
- poosiin
4. Rond en laír
- single, double, lopettaen ylös, lopettaen pliehen
5. Pas developpee ballotte
6. Epaulement suuntien omaksuminen kaikkiin tekniikoihin.
7. Temps releve ja piruetti
- en dehors ja en dedans
8. Pas frappe
- puolivarpailta alas ja ylös
- puolivarpailta pliehen
- double
- double poosiin
- double plie releveellä
- flic-flac ½ kierroksilla
9. Petit battements
- erilaisilla aksenteilla ja rytmityksillä, lopetuksilla ja aloituksilla
10. Grand battement jete grand rondilla
11. Grand battement jete passe developpee
- kaikki variaatiot
12. Piruetti aloittaen jalka 45 astetta
- en dehors ja en dedans
- lopettaen V asentoon ja lopettaen uuteen poosaan
13. Piruetti V ja II asennosta kahdella kierroksella
14. Tombee liikkuen tilassa kaikkiin suuntiin
- yhdistäen jalan nostoihin
15. Battement developpee ja Releve lent
- poosiin
- ½ ja I port de braslla
- Grand battement soutenu
16. Grand battement jete
- poosiin
- pointé
- balancoir
17. Battement retire ja retire passee
- puolivarpailla, puolivarpaille, pliestä pliehen
18. Venyttelyt tangossa aktiivinen liikkuvuusharjoitteluperiaatteilla








Keskilattialla:

Kaikki tankoliikkeet keskilattialla.
1. Temps lie developpeella 90 astetta
- koko jalalle
- puolivarpaille
- tour lent poosassa
2. Battement tendu ja jete
- pienissä ja isoissa poosissa ja ecarteissa
- kääntyen ¼ ja ½ käännöksillä
3. Pas de bourrees
- en tournant
- ballotte en tournant
- sur le cou-de-piedillä ja suorin polvin
- dessu-dessous
4. Piruetit
- en dehors ja en dedans V, II, Iv asennosta lopettaen eri asentoihin
5. Sissonne tombe pas de bourrée-yhdistelmät ja suunnat
6. Pas balance sarjat
7. Pas marchee sarjat
8. Pas de basque sarjat
9. Pas couru sarjat
10. Pieni adagio
11. Iso adagio
- isot poset eteen ja taakse
- arabeskit
- ecarteet
- passet poosasta toiseen
- grand ronds poosasta toiseen
- penchee
12. Isot peruspiruetit/ tours.
13. Fouettes. Eri lähdöillä.
Liikekombot, omat koreografiat.
Allegro:
1. Temps leve saute kaikissa asennoissa liikkuen tilassa, kääntyen tilasuunnissa.
2. Changements
-liikkuen
-kääntyen 1/8, ¼, ½, kokokierteellä
3. Pas Echappe battullä ja kääntymällä
4. Iso pas de basque
5. Battun omaksuminen
- Royale
- Entrechat Quatre
6. Pas assemble
- simple
- double
- en croix
- liikkuen
- batullä
- faji plus assemble
7. Pas glissade yhdistelmät isoihin ja keskisuuriin sekä isoihin hyppyihin
8. Sissonne ouverte
- 45 astetta
- yhdistelmät assembleehen
9. Sissonne fermee
- suuntiin
- yhdistelmät
10. Pas jete keskisuuret ja isot
11. Pas de Chat
- taaksepäin
- grand
12. Pas ballonne
13. Pas Briset valmistavat
14. Yhdistelmät diagonaalista mm. Temps leve saute arabesquessa plus saute jalka sur le cou-de-piedissä, Arabesque-pas de chat, pas de basque plus hyppyt, joissa mukana suunnanmuutokset, käännökset
15. Polkka yhdistelmät
16. Pas Chassee yhdistelmät isoihin hyppyihin
17. Emboites
- en tournant
- attitudessa edessä ja takana
18. Pas fouettes yhdistelmänä
19. Saut de basque yhdistelmään
20. Entrelace yhdistelmänä toisiin isoihin hyppyihin
21. Lähdöt glissadilla, askeleella, pas courulla

Repertuaari:
- Espanjalainen tanssi baletista Don Quiote esityskuntoon
- Gisellen variaatio 1. näytöksestä, maalaistytön ja pojan variaatiot ja pas de deux
- Paquita näyttämöversio ryhmäkohtaukset

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat:
- opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo
- opiskelijan asenne ammattiainetta, omaa tekemistä, toisten harjoittelua/ opiskelua ja ryhmän vetäjää kohtaan
- opiskelijan edistyminen suhteessa omaan lähtötasoon
- opiskelijan edistyminen vertaisryhmässä ja suhteessa asetettuihin tavoitteisiin

Arvioinnin pääkohteena on opiskelijan liikkeeseen heittäytyminen, asioiden tutkiminen ja kokeileminen aidosti ja rehellisesti. Arvioinnissa huomioidaan oppimisprosessi ja väli- sekä päätösdemot.
Palaute on jatkuvaa, rakentavaa ja vuorovaikutteista.
Arviointi tapahtuu asteikoilla 0-5 ja arvioinnissa noudatetaan tanssinopettajakoulutuksen yleisiä arviointikehikon raameja.

Hylätty (0)

Epäammattimainen asenne oppiainetta, omaa ja toisen kehollisuutta kohtaan. Läpäisyyn vaadittuja läsnäolot puuttuvat.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
o tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
o perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi