Skip to main content

Promotion of Social Inclusion in Child Protection and Mental Health and Substance Abuse Social Work (5 cr)

Code: TH00CA44-3009

General information


Enrollment
02.06.2024 - 04.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
36 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Niina Vuoristo
Susanna Virta
Course
TH00CA44

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 12 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 04.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009
Verkko-opetus
Wed 11.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009
Verkko-opetus
Wed 18.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009
Verkko-opetus
Wed 25.09.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009
Itsenäistä työskentelyä
Wed 02.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009
Verkko-opetus
Wed 09.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009
Itsenäistä työskentelyä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vastuuopettaja: Susanna Virta
*******
Aikataulu:

- Ennakkotehtävä jaksolle.
- 4.9.24 klo 14.00 - 16.00: Jakson aloitus, mielenterveyden haasteet, päihdeproblematiikka ja lastensuojelu. Johdantoa jakson teemoihin. / Niina
- 11.9.24 Mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä, its./Susanna
- 18.9.24 klo 14.00 - 16.00 Mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä, opetus / Susanna
- 25.9.24 Riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä, its./ Susanna
- 2.10.24 klo 14.00-16.00 Riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä, opetus / Susanna
- 9.10.24 Lastensuojelu, its (lastensuojeluprosessi minikurssi) / Niina


***
Opiskelija suorittaa osana opintojaksoa lastensuojeluprosessi -verkkokurssin 2 op. Ilmoittaudu toteutukselle TH00CM03-3004 ja suorita kurssi Itslearningissä ohjeistuksen mukaisesti. Osana tätä opintojaksoa verkkokurssi tulee olla suoritettuna 31.10 tai 20.11.2024 mennessä. Tee kurssin lopuksi kurssin tentti niin monta kertaa, että saavutat hyväksytyn arvioinnin.

**
Kurssilla on paljon itsenäisiä tehtäviä ja harjoituksia.
Verkko-opetuksessa on 100% läsnäolovelvoite, 50% verkko-opetuksesta voi korvata poissaolon korvaavilla tehtävillä, jotka julkaistaan Itsissä kunkin opetuskerran jälkeen

Objective

· you are familiar with the values that guide child protection and mental health and substance abuse social work
· you are familiar with factors that support children’s, young people’s and adults’ mental health, and you are able to identify risks related to them
· you are familiar with the Child Welfare Act
· you are able to address and discuss questions related to mental health, substance abuse and child protection needs
· you know how to work with child protection, mental health and substance abuse clients, to guide those who need support to services and to identify the need for urgent help

Content

· ethical and non-stigmatising working methods that support clients’ well-being in child protection and mental health and substance abuse social work
· the most common mental health and substance abuse problems, addiction behaviour and the factors that cause the need for child protection
· addressing and discussing concerns and evaluating the situation
· the child protection process, the services for children, young people and families, and the child’s best interests as a primary consideration
· the mental health and substance abuse service system

Materials

Tentti mielenterveys- ja päihdeosiosta:
Rovamo, E. & Toikko, T. 2019. Päihde- ja mielenterveystyöhön kohdistetut negatiiviset asenteet ja assosiatiivinen stigma. Yhteiskuntapolitiikka 84: 3. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138272/YP1903_Rovamo%26Toikko.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Usein kysytyt alkoholista - THL -kokonaisuus THL:n sivuilta.

Sosiaalihuoltolaista( SHL) §7b, § 14, § 22, §:t 24-25b,
Lisäaineistot ilmoitetaan itsissä.

Teaching methods

- itsenäiset oppimistehtävät
- verkko-opetus

Exam schedules

Verkkotentti auki ajalla 16.10.2024 klo 16.00 - 23.10.2024 klo 23.59.

Uusintatentti 27.11.2024 klo 8.00 - 23.59 ja 22.1.2025 klo 8.00 - 23.59. Uusintatenttiin tulee ilmoittautua sähköpostitse jakson vastuuopettajalle kaksi viikkoa ennen tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

- käänteinen pedagogiikka

Student workload

Lähiopetus ja itsenäiset tehtävät 2 op
Lastensuojeluprosessi -kurssi 2 op
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta 1 op

Evaluation methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- Verkko-opetukseen osallistuminen 100% (50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä).
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***

- Opintojakson tehtävien (itsenäiset tehtävät, poissaolon korvaavat tehtävät) palauttamista viim. 20.11.2024.
- Lastensuojeluprosessi -verkkokurssin hyväksyttyä suorittamista 20.11.2024 mennessä
- Mielenterveys- ja päihdeosion tentin hyväksytty suorittaminen


Opintojakson arviointi:
Lastensuojeluprosessi -kurssin tenttu hyl. / hyv,
Mielenterveys- ja päihdeteeman tentti hyl. / T1-K5.

Failed (0)

Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija tietää vähän lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää vähän mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija tietää jonkin verran lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää jonkin verran mielenterveys- ja päihdeteemoista.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tuntee lastensuojelulain sisällön.
Opiskelija tuntee mielenterveys- ja päihdeteemat.

Go back to top of page