Promotion of Social Inclusion in Child Protection and Mental Health and Substance Abuse Social Work (5 cr)
Code: TH00CA44-3009
General information
- Enrollment
-
02.06.2024 - 04.09.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 36 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Niina Vuoristo
- Susanna Virta
- Course
- TH00CA44
Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 12 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 04.09.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009 |
Verkko-opetus
|
Wed 11.09.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009 |
Verkko-opetus
|
Wed 18.09.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009 |
Verkko-opetus
|
Wed 25.09.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009 |
Itsenäistä työskentelyä
|
Wed 02.10.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009 |
Verkko-opetus
|
Wed 09.10.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Osallisuutta vahvistava toiminta lastensuojelussa sekä mielenterveys- ja päihdetyössä TH00CA44-3009 |
Itsenäistä työskentelyä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Vastuuopettaja: Susanna Virta
*******
Aikataulu:
- Ennakkotehtävä jaksolle.
- 4.9.24 klo 14.00 - 16.00: Jakson aloitus, mielenterveyden haasteet, päihdeproblematiikka ja lastensuojelu. Johdantoa jakson teemoihin. / Niina
- 11.9.24 Mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä, its./Susanna
- 18.9.24 klo 14.00 - 16.00 Mielenterveyden häiriöt ja palvelujärjestelmä, opetus / Susanna
- 25.9.24 Riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä, its./ Susanna
- 2.10.24 klo 14.00-16.00 Riippuvuusongelma ja palvelujärjestelmä, opetus / Susanna
- 9.10.24 Lastensuojelu, its (lastensuojeluprosessi minikurssi) / Niina
***
Opiskelija suorittaa osana opintojaksoa lastensuojeluprosessi -verkkokurssin 2 op. Ilmoittaudu toteutukselle TH00CM03-3004 ja suorita kurssi Itslearningissä ohjeistuksen mukaisesti. Osana tätä opintojaksoa verkkokurssi tulee olla suoritettuna 31.10 tai 20.11.2024 mennessä. Tee kurssin lopuksi kurssin tentti niin monta kertaa, että saavutat hyväksytyn arvioinnin.
**
Kurssilla on paljon itsenäisiä tehtäviä ja harjoituksia.
Verkko-opetuksessa on 100% läsnäolovelvoite, 50% verkko-opetuksesta voi korvata poissaolon korvaavilla tehtävillä, jotka julkaistaan Itsissä kunkin opetuskerran jälkeen
Objective
· you are familiar with the values that guide child protection and mental health and substance abuse social work
· you are familiar with factors that support children’s, young people’s and adults’ mental health, and you are able to identify risks related to them
· you are familiar with the Child Welfare Act
· you are able to address and discuss questions related to mental health, substance abuse and child protection needs
· you know how to work with child protection, mental health and substance abuse clients, to guide those who need support to services and to identify the need for urgent help
Content
· ethical and non-stigmatising working methods that support clients’ well-being in child protection and mental health and substance abuse social work
· the most common mental health and substance abuse problems, addiction behaviour and the factors that cause the need for child protection
· addressing and discussing concerns and evaluating the situation
· the child protection process, the services for children, young people and families, and the child’s best interests as a primary consideration
· the mental health and substance abuse service system
Materials
Tentti mielenterveys- ja päihdeosiosta:
Rovamo, E. & Toikko, T. 2019. Päihde- ja mielenterveystyöhön kohdistetut negatiiviset asenteet ja assosiatiivinen stigma. Yhteiskuntapolitiikka 84: 3. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138272/YP1903_Rovamo%26Toikko.pdf?sequence=3&isAllowed=y.
Usein kysytyt alkoholista - THL -kokonaisuus THL:n sivuilta.
Sosiaalihuoltolaista( SHL) §7b, § 14, § 22, §:t 24-25b,
Lisäaineistot ilmoitetaan itsissä.
Teaching methods
- itsenäiset oppimistehtävät
- verkko-opetus
Exam schedules
Verkkotentti auki ajalla 16.10.2024 klo 16.00 - 23.10.2024 klo 23.59.
Uusintatentti 27.11.2024 klo 8.00 - 23.59 ja 22.1.2025 klo 8.00 - 23.59. Uusintatenttiin tulee ilmoittautua sähköpostitse jakson vastuuopettajalle kaksi viikkoa ennen tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
- käänteinen pedagogiikka
Student workload
Lähiopetus ja itsenäiset tehtävät 2 op
Lastensuojeluprosessi -kurssi 2 op
Tentti mielenterveys- ja päihdeteemasta 1 op
Evaluation methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- Verkko-opetukseen osallistuminen 100% (50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä).
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***
- Opintojakson tehtävien (itsenäiset tehtävät, poissaolon korvaavat tehtävät) palauttamista viim. 20.11.2024.
- Lastensuojeluprosessi -verkkokurssin hyväksyttyä suorittamista 20.11.2024 mennessä
- Mielenterveys- ja päihdeosion tentin hyväksytty suorittaminen
Opintojakson arviointi:
Lastensuojeluprosessi -kurssin tenttu hyl. / hyv,
Mielenterveys- ja päihdeteeman tentti hyl. / T1-K5.
Failed (0)
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija ei tiedä riittävässä määrin mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija tietää vähän lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää vähän mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tietää jonkin verran lastensuojelulain sisältöä.
Opiskelija tietää jonkin verran mielenterveys- ja päihdeteemoista.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tuntee lastensuojelulain sisällön.
Opiskelija tuntee mielenterveys- ja päihdeteemat.