Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA43-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2024 - 22.10.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Laura Närvi
- Susanna Virta
- Ryhmät
- 
                        AVOSOSERK24VSosionomi (AMK), Salo, verkko K24
- Opintojakso
- TH00CA43
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 05.11.2024  klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) | Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3006 | Etä | 
| Ti 19.11.2024  klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) | Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen TH00CA43-3006 | Etä | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Jakson vastuuopettaja Laura Närvi
HUOM! Toteutus on suunniteltu varhaiskasvatukseen erikoistuville opiskelijoille, joilla on jo kokemusta työskentelystä varhaiskasvatuksessa. Huomioi tämä, jos olet muusta kuin AVOSOSERK-ryhmästä. 
Opetusta: 
 Viikolla 45 tiistaina 5.11 kello 16-18 LN
Viikolla 47 tiistaina 19.11 kello 14-16 SV
                    
Tavoitteet
•	tunnistat kansainvälisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia yhteiskunnallisia, ekologisia ja kulttuurisia tekijöitä
•	osaat reflektoida omia arvojasi, asenteitasi ja ennakkoluulojasi
•	kykenet yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
•	osaat edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
•	osaat tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta 
•	ymmärrät sukupuolen moninaisuutta ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
                    
Sisältö
•	kulttuurin käsite, sen tasot ja ulottuvuudet 
•	kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen
•	globaali vastuu ja ihmisoikeudet
•	suomalaisen maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä
•	maahanmuuttoon, syrjintään ja tasa-arvoon liittyvä lainsäädäntö
                    
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy jakson alkaessa Itslearningista
                    
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja ennakkotehtävät 1op
Itsenäiset tehtävät 1op
Oppimispäiväkirja 3 op
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimispäiväkirjan palautus 
Oppimispäiväkirjan 2 palautuspäivä
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohde on Oppimispäiväkirja
                    
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtäviä tai oppimispäiväkirjaa  hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. 
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija ei tunnistaa/ ei tuo esiin omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan tai reflektointoi niitä. Subjektiivinen ja teoreettinen tieto eivät yhdisty toisiinsa. 
- Opiskelija tunnistaa/ ei tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti. ja aihealueita on valittu liian vähän.  
- Oppimispäiväkirjassa ei ole noudatettu annettuja kirjoitusohjeita.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan  hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. 
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit: 
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan, mutta niiden reflektointi on heikkoa, eivätkä subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa. 
- Opiskelija tunnistaa ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tunnistaa periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tunnistaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti. 
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita heikosti.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan  hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. 
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit: 
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on hyvää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa hyvin. 
- Opiskelija tietää ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tietää periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tietää sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita hyvin. 
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita pääasiassa hyvin. 
• Opiskelija hallitsee jakson sisällöt ja perehtynyt ohjeistettuun materiaaliin hyvin.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan  hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. 
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit: 
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on kiitettävää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa kiitettävästi. 
- Opiskelija tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä esittää esimerkkejä, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija mainitsee periaatteita,  osaa soveltaa niitä käytäntöön toimia, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.  
• Opiskelija osaa soveltaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotetta opiimispäiväkirjassaan. 
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita laajasti. 
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita. 
• Opiskelija hallitsee jakson sisällöt ja perehtynyt ohjeistettuun materiaaliin kiitettävästi.