Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA81-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Turku, K24
  • 09.10.2024 14:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3003
  • 23.10.2024 14:00 - 16:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3003
  • 23.10.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3003
  • 06.11.2024 14:00 - 16:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3003
  • 06.11.2024 16:00 - 18:00, Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen TH00CA81-3003

Tavoitteet

• ymmärrät leikin ja leikkiympäristöjen merkityksen sekä leikin ohjaamisen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen perustana
• osaat havainnoida ja dokumentoida lapsen leikkiä
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa alle ja yli kolmevuotiaille huomioiden lasten osallisuuden
• tunnet lapsiryhmän ohjaamisen periaatteita
• ymmärrät arkitoiminnan merkityksen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa

Sisältö

• leikki eri ikävaiheissa
• alle ja yli kolmevuotiaiden lasten toiminnan erityspiirteet
• lapsilähtöisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen eri oppimisen alueilla
• kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus, kokopäiväpedagogiikka, ohjausvuorovaikutus
• leikin havainnointi- ja dokumentointitavat

Oppimateriaalit

Oppimistehtävän raportissa voi hyödyntää seuraavaa kirjallisuutta:

- Koivula, M.; Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2022. Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. 3. korjattu ja laajennettu painos. Tampere: Vastapaino.

- Karila, K. & Lipponen, L. 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

- Keltikangas-Järvinen, L. 2023. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Helsinki: Werner Söderström Osakeyhtiö.

- Hujala, E. & Turja, L. & 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

- Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsingissä: Kustannusosakeyhtiö Otava.

- Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022

Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä sekä materiaalia, johon ohjattu toiminta perustuu

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Vertaisarviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä (Vasu-tehtävä) ja verkkotapaamiset 1,5 op
Oppimistehtävä: parityönä lapsiryhmän ohjaussuunnitelma, toteutus ja arviointi + videointi ja raportointi 3,5 op

Sisällön jaksotus

Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni

Opintojakso toteutuu viikoilla 39-45. Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Jakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.

Viikolla 40 itsenäinen työskentely orientoivan tehtävän parissa

ke 9.10.2024
klo 14-16 Jakson aloitus ja tehtävät, työpajatyöskentelyä opiskelijaryhmissä
klo 16-18 Suunnittelun ABC opettajien johdollla ja parityöskentelyn aloitus

Viikolla 42 itsenäinen työskentely, ohjaustehtävän toteuttaminen

ke 23.10.2024
klo 14-16 Opettajajohtoinen leikki
klo 16 -18 Itsenäinen parityöskentely, leikki

ke 6.11.2024
klo 14-16 Seuraavan jakson aloitus + vierailija
klo 16-18 Ohjaustehtävän purku vertaisparein, itsenäinen työskentely vertaisparein

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä parityönä (ohjeet Itsissä) täydennettävä / T1 -K5
1. palautus 13.11.2024
2. palautus 20.11.2024

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu
- Opiskelija ymmärtää osittain leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
- Opiskelija ymmärtää hyvin leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista
- Opiskelija ymmärtää erinomaisesti leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.