Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA81-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Turku, K24

Tavoitteet

• ymmärrät leikin ja leikkiympäristöjen merkityksen sekä leikin ohjaamisen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen perustana
• osaat havainnoida ja dokumentoida lapsen leikkiä
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa alle ja yli kolmevuotiaille huomioiden lasten osallisuuden
• tunnet lapsiryhmän ohjaamisen periaatteita
• ymmärrät arkitoiminnan merkityksen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa

Sisältö

• leikki eri ikävaiheissa
• alle ja yli kolmevuotiaiden lasten toiminnan erityspiirteet
• lapsilähtöisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen eri oppimisen alueilla
• kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus, kokopäiväpedagogiikka, ohjausvuorovaikutus
• leikin havainnointi- ja dokumentointitavat

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Vertaisarviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä (Vasu-tehtävä) ja verkkotapaamiset 1,5 op
Oppimistehtävä: parityönä lapsiryhmän ohjaussuunnitelma, toteutus ja arviointi + videointi ja raportointi 3,5 op

Sisällön jaksotus

Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni

Opintojakso toteutuu viikoilla 39-45. Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Jakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.

Viikolla 40 itsenäinen työskentely orientoivan tehtävän parissa

ke 9.10.2024
klo 14-16 Jakson aloitus ja tehtävät, työpajatyöskentelyä
klo 16-18 Suunnittelun ABC opettajien johdollla ja parityöskentelyn aloitus

Viikolla 42 itsenäinen työskentely, ohjaustehtävän toteuttaminen

ke 23.10.2024
klo 14-16 Opettajajohtoinen leikki
klo 16 -18 Itsenäinen parityöskentely, leikki

ke 6.11.2024
klo 14-16 Seuraavan jakson aloitus + vierailija
klo 16-18 Ohjaustehtävän purku vertaisparein, itsenäinen työskentely vertaisparein

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä parityönä (ohjeet Itsissä) täydennettävä / T1 -K5
1. palautus 13.11.2024
2. palautus 20.11.2024

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu
- Opiskelija ymmärtää osittain leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
- Opiskelija ymmärtää hyvin leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista
- Opiskelija ymmärtää erinomaisesti leikin merkityksen lapsen hyvinvoinnille ja sosiaaliselle kehitykselle

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.