Family-Based Collaboration and Bachelors of Social Services as Educators (5 cr)
Code: TH00CA82-3003
General information
- Enrollment
-
02.06.2024 - 04.11.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.11.2024 - 18.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Course
- TH00CA82
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 7 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 20.11.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3003 |
Zoom
|
Wed 20.11.2024 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3003 |
Zoom
|
Wed 04.12.2024 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3003 |
ei tilaa
|
Wed 18.12.2024 time 14:00 - 15:00 (1 h 0 min) |
Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3003 |
Zoom
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni
Jakso toteutuu viikoilla 45-51. Jakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.
Viikolla 45 -46 Etiikka -tehtävä itsenäisesti keskustelualueella
ke 6.11.2024 klo 14-16 Jakson aloitus ja vierailija (lukujärjestysvaraus edellisen jakson toteutussuunnitelmassa).
ke 20.11.2024
klo 14-16 Yhteistyötavat perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä (TS)
klo 16-18 Moniammatillinen ja -alainen työ, vuorovaikutusharjoitukset (MK)
ke 4.12.2024 klo 16-18 Itsenäinen työskentely, Minä kasvattajana -tehtävän purku
ke 18.12.2024 klo 14-15 Jakson päätös ja keskustelutehtävän purku
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Objective
• you understand the importance of educational collaboration with children’s guardians
• you are familiar with the ethical principles and values of early childhood education
• you are familiar with principles of multi-professional collaboration and are able to apply them in your work
• you strengthen your cultural competence
Content
• family-oriented forms of collaboration and dialogue
• addressing difficult issues in challenging situations
• multi-professional and multi-sectoral collaboration
• the professional identity of a Bachelor of Social Services in early childhood education
• values and ethics in tutoring practices and the day care operating culture
• guardians from different language and cultural backgrounds as educational partners
Materials
Esimerkkikirjallisuutta teoreettisen esseen lähteiksi:
- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja. Into-kustannus, Saatavilla myös e- ja äänikirjana.
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä, erityisesti s. 185 alkaen
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Toinen, uudistettu laitos. Helsinki: Gaudeamus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Pöyhönen, J. & Livingston, H. 2023. Hyvän vanhemman salaisuus.
- Ukkonen-Mikkola, T.; Yliniemi, R. & Wallin O. 2020. Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf
Lisäksi opiskelijat etsivät omia, laadukkaita lähteitä teoreettisen esseen lähteiksi. Kirjallisuutta voi etsiä mm. Turun AMK:n Finna-tietokannasta tai yleisten kirjastojen aineistovalikoimista.
Teaching methods
Parityöskentely
Yksilötyöskentely
International connections
Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset
Student workload
Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa, tiimityön vuorovaikutusharjoitukset ryhmissä ja verkko- sekä hybriditapaamiset 1,5 op
Yksilötyönä perhekeskusajokortti ja etiikkatehtävä 1 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.
The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.