Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA82-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 04.11.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSERK24VSosionomi (AMK), Turku, K24
Tavoitteet
• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi
Sisältö
• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina
Opetusmenetelmät
Parityöskentely
Yksilötyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa, tiimityön vuorovaikutusharjoitukset ryhmissä ja verkko- sekä hybriditapaamiset 1,5 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 1 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op
Sisällön jaksotus
Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni
Jakso toteutuu viikoilla 45-51. Jakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.
Viikolla 45 orientoiva tehtävä itsenäisesti
ke 6.11.2024 klo 14-16 Jakson aloitus ja vierailija (lukujärjestysvaraus edellisen jakson totoeutussuunnitelmassa).
ke 20.11.2024
klo 14-16 Yhteistyötavat perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä (TS)
klo 16-18 Moniammatillinen ja -alainen työ, vuorovaikutusharjoitukset (MK)
ke 4.12.2024 klo 16-18 Itsenäinen työskentely, Minä kasvattajana -tehtävän purku
ke 18.12.2024 klo 14-15 Jakson päätös ja keskustelutehtävän purku
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötyönä teoreettinen essee, arviointi: täydennettävä / T1 - K5
1. palautus 18.12.2024
2. palautus 9.1.2025
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan.
- Opiskelija tietää osittain, miten toimia moniammatilisen tiimin jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
- Opiskelija tietää moniaammatillisen tiimityön periaatteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.
- Opiskelija osaa tietää moniammatillisen tiimityön lainalaisuudet ja löytää luovia ratkaisuja ristiriitatilanteisiin
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.