Siirry suoraan sisältöön

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA82-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 04.11.2024

Ajoitus

04.11.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Turku, K24

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Yksilötyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa, tiimityön vuorovaikutusharjoitukset ryhmissä ja verkko- sekä hybriditapaamiset 1,5 op
Yksilötyönä lapsuuskollaasi 1 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Sisällön jaksotus

Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni

Jakso toteutuu viikoilla 45-51. Jakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.

Viikolla 45 orientoiva tehtävä itsenäisesti

ke 6.11.2024 klo 14-16 Jakson aloitus ja vierailija (lukujärjestysvaraus edellisen jakson totoeutussuunnitelmassa).

ke 20.11.2024
klo 14-16 Yhteistyötavat perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä (TS)
klo 16-18 Moniammatillinen ja -alainen työ, vuorovaikutusharjoitukset (MK)

ke 4.12.2024 klo 16-18 Itsenäinen työskentely, Minä kasvattajana -tehtävän purku

ke 18.12.2024 klo 14-15 Jakson päätös ja keskustelutehtävän purku

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötyönä teoreettinen essee, arviointi: täydennettävä / T1 - K5
1. palautus 18.12.2024
2. palautus 9.1.2025

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan.
- Opiskelija tietää osittain, miten toimia moniammatilisen tiimin jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
- Opiskelija tietää moniaammatillisen tiimityön periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.
- Opiskelija osaa tietää moniammatillisen tiimityön lainalaisuudet ja löytää luovia ratkaisuja ristiriitatilanteisiin

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.