Siirry suoraan sisältöön

Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA82-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 04.11.2024

Ajoitus

04.11.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSERK24V
    Sosionomi (AMK), Turku, K24
  • 20.11.2024 14:00 - 16:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3003
  • 20.11.2024 16:00 - 18:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3003
  • 04.12.2024 16:00 - 18:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3003
  • 18.12.2024 14:00 - 15:00, Perhelähtöinen yhteistyö ja sosionomi kasvattajana TH00CA82-3003

Tavoitteet

• ymmärrät huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön merkityksen
• tiedät eettiset periaatteet ja varhaiskasvatuksen arvoperustan
• osaat moniammatillisen yhteistyön periaatteita ja sovellat niitä ammatillisessa toiminnassa
• vahvistat kulttuurista osaamistasi

Sisältö

• perhelähtöiset yhteistyömuodot ja dialogisuus
• puheeksi ottaminen haastavissa tilanteissa
• moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
• varhaiskasvatuksen sosionomin ammatti-identiteetti
• arvot ja etiikka ohjauskäytänteissä ja päiväkodin toimintakulttuurissa
• eri kieli- ja kulttuuritaustaiset huoltajat yhteistyökumppaneina

Oppimateriaalit

Esimerkkikirjallisuutta teoreettisen esseen lähteiksi:

- Ahonen, L. 2023. Tiimin voima varhaiskasvatuksessa. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Alhanen, K. 2024. Dialogikirja. Into-kustannus, Saatavilla myös e- ja äänikirjana.
- Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. Tampere: Suomen varhaiskasvatus ry.
- Määttä, P. & Rantala, P. 2022. Tavallisen erityinen lapsi. Kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen yhdessä, erityisesti s. 185 alkaen
- Nivala, E. & Ryynänen, S. 2024. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Toinen, uudistettu laitos. Helsinki: Gaudeamus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Pöyhönen, J. & Livingston, H. 2023. Hyvän vanhemman salaisuus.
- Ukkonen-Mikkola, T.; Yliniemi, R. & Wallin O. 2020. Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Lisäksi opiskelijat etsivät omia, laadukkaita lähteitä teoreettisen esseen lähteiksi. Kirjallisuutta voi etsiä mm. Turun AMK:n Finna-tietokannasta tai yleisten kirjastojen aineistovalikoimista.

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Yksilötyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vuorovaikutus- ja dialogiharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Parityönä dialoginen keskustelu varhaiskasvatusikäisen lapsen vanhempien/vanhemman kanssa, tiimityön vuorovaikutusharjoitukset ryhmissä ja verkko- sekä hybriditapaamiset 1,5 op
Yksilötyönä perhekeskusajokortti ja etiikkatehtävä 1 op
Yksilötyönä teoreettinen essee 2,5 op

Sisällön jaksotus

Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni

Jakso toteutuu viikoilla 45-51. Jakso toteutuu kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.

Viikolla 45 -46 Etiikka -tehtävä itsenäisesti keskustelualueella

ke 6.11.2024 klo 14-16 Jakson aloitus ja vierailija (lukujärjestysvaraus edellisen jakson toteutussuunnitelmassa).

ke 20.11.2024
klo 14-16 Yhteistyötavat perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä (TS)
klo 16-18 Moniammatillinen ja -alainen työ, vuorovaikutusharjoitukset (MK)

ke 4.12.2024 klo 16-18 Itsenäinen työskentely, Minä kasvattajana -tehtävän purku

ke 18.12.2024 klo 14-15 Jakson päätös ja keskustelutehtävän purku

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötyönä teoreettinen essee, arviointi: täydennettävä / T1 - K5
1. palautus 18.12.2024
2. palautus 9.1.2025

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan.
- Opiskelija tietää osittain, miten toimia moniammatilisen tiimin jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
- Opiskelija tietää moniaammatillisen tiimityön periaatteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.
- Opiskelija osaa tietää moniammatillisen tiimityön lainalaisuudet ja löytää luovia ratkaisuja ristiriitatilanteisiin

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.