Siirry suoraan sisältöön

Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA84-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 02.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 30.09.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
englanti
Paikat
26 - 35
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
PSOSS22EN
Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Opintojakso
TH00CA84

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 02.09.2024 klo 09:30 - 13:30
(4 t 0 min)
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Ma 09.09.2024 klo 09:30 - 13:30
(4 t 0 min)
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Ma 16.09.2024 klo 09:30 - 13:30
(4 t 0 min)
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Ma 23.09.2024 klo 09:30 - 14:30
(5 t 0 min)
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
Ma 30.09.2024 klo 09:30 - 13:30
(4 t 0 min)
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001
SAL_2139a_Afrodite Afrodite
SAL_2139b_Cindy Cindy telakka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Teachers:
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi

Teaching on Mondays, weeks 36-40.
Teaching in English at Salo campus.

Mon 2.9.2024 9:30 - 13:30 (Tiina & Noora)
Course info and study assignments
Inclusion and early support in Early Childhood Education and Care (ECEC)
Planning support measures in ECEC

Mon 9.9.2024 9:30 - 13:30 (Tiina)
Cooperation with the guardians in support measures
Cross-sectoral cooperation

Mon 16.9.2024 9:30 - 13:30 (Tiina)
Supporting children’s emotional skills and social development

Mon 23.9.2024 9:30-14:30 (Noora)
Supporting language and linguistic abilities
Exercises on supportive measures

Mon 30.9.2024 9:30 - 13:30 (Tiina & Noora)
Presentations on interview assignment
Course wrap-up and reflection

Attendance in contact teaching of the course is mandatory, which is based on the working and learning methods used in the course. The contact teaching includes interactive activities, discussions, peer learning, and workshop activities. Participation in contact teaching supports the development of the student’s professional skills and interaction abilities.

In case of absence due to illness, a compensatory assignment must be completed. The max. amount of absence is 50 % of the contact teaching. If this is exceeded, the completion of the course will be postponed to the next implementation.

Tavoitteet

• ymmärrät inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteet
• ymmärrät lapsen kehitykseen liittyviä lainalaisuuksia ja niiden vaihtelua
• osaat tukea lasta sosiaalisissa ja psyykkisissä ongelmatilanteissa
• ymmärrät varhaisen tuen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja osaat suunnitella tukitoimet päiväkotitiimin sekä huoltajien kanssa

Sisältö

• lapsen psykososiaalisen kehityksen tukeminen
• lapsen kehitystä tukevan oppimisympäristön luominen (psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen)
• haastavat kasvatustilanteet ja sosionomin ohjausvuorovaikutus
• tunnekasvatus ja lasten vertaissuhteet
• yhteistyö vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa

Oppimateriaalit

Lecture materials
Scientific articles in English

Materials in Finnish, optional:
- Heiskanen, N. 2022. Pienet tuetut askeleet.
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462

Opetusmenetelmät

Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Contact teaching and interview assignment 3 ECTS
Learning assignment 2 ECTS

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Learning assignment (F-5)
- first submission 7.10.2024
- second submission 21.10.2024

Interview assignment is evaluated on scale approved / failed.
All the assignments must be completed to pass the course.

Hylätty (0)

Student does not achieve the criteria of level 1.
Student has not participated in contact teaching according to the requirements.
Student has not completed all the learning assignments of the course.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• you understand the basic concept of inclusive early childhood education
• you understand some of the characteristics of children’s development
• you have some understanding on how to support children in social and psychological problems
• you understand in some level the importance of early support
• you know at some extend how to plan support measure with the day care team and guardians

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• you understand well the basic concept of inclusive early childhood education
• you understand the characteristics of children’s development and their variation
• you have proper understanding on how to support children in social and psychological problems
• you understand the importance of early support for the overall well-being of children
• you know how to plan support measure with the day care team and guardians

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• you understand deeply the concept of inclusive early childhood education
• you understand all the characteristics of children’s development and their variation
• you have deep understanding on how to support children in social and psychological problems and you can apply this knowledge in practice
• you understand in deep level the importance of early support for the overall well-being of children
• you know how to plan support measure with the day care team and guardians and are able to plan, implement and evaluate the actions from the perspective of your professional role

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun