Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA84-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.06.2024 - 02.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 30.09.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
- Opintojakso
- TH00CA84
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 02.09.2024 klo 09:30 - 13:30 (4 t 0 min) |
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001 |
SAL_2139a_Afrodite
Afrodite
|
Ma 09.09.2024 klo 09:30 - 13:30 (4 t 0 min) |
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001 |
SAL_2139a_Afrodite
Afrodite
|
Ma 16.09.2024 klo 09:30 - 13:30 (4 t 0 min) |
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001 |
SAL_2139a_Afrodite
Afrodite
|
Ma 23.09.2024 klo 09:30 - 14:30 (5 t 0 min) |
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001 |
SAL_2139a_Afrodite
Afrodite
|
Ma 30.09.2024 klo 09:30 - 13:30 (4 t 0 min) |
Identifying and Supporting Children’s Special Needs TH00CA84-3001 |
SAL_2139a_Afrodite
Afrodite
SAL_2139b_Cindy Cindy telakka |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Teachers:
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi
Teaching on Mondays, weeks 36-40.
Teaching in English at Salo campus.
Mon 2.9.2024 9:30 - 13:30 (Tiina & Noora)
Course info and study assignments
Inclusion and early support in Early Childhood Education and Care (ECEC)
Planning support measures in ECEC
Mon 9.9.2024 9:30 - 13:30 (Tiina)
Cooperation with the guardians in support measures
Cross-sectoral cooperation
Mon 16.9.2024 9:30 - 13:30 (Tiina)
Supporting children’s emotional skills and social development
Mon 23.9.2024 9:30-14:30 (Noora)
Supporting language and linguistic abilities
Exercises on supportive measures
Mon 30.9.2024 9:30 - 13:30 (Tiina & Noora)
Presentations on interview assignment
Course wrap-up and reflection
Attendance in contact teaching of the course is mandatory, which is based on the working and learning methods used in the course. The contact teaching includes interactive activities, discussions, peer learning, and workshop activities. Participation in contact teaching supports the development of the student’s professional skills and interaction abilities.
In case of absence due to illness, a compensatory assignment must be completed. The max. amount of absence is 50 % of the contact teaching. If this is exceeded, the completion of the course will be postponed to the next implementation.
Tavoitteet
• ymmärrät inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteet
• ymmärrät lapsen kehitykseen liittyviä lainalaisuuksia ja niiden vaihtelua
• osaat tukea lasta sosiaalisissa ja psyykkisissä ongelmatilanteissa
• ymmärrät varhaisen tuen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja osaat suunnitella tukitoimet päiväkotitiimin sekä huoltajien kanssa
Sisältö
• lapsen psykososiaalisen kehityksen tukeminen
• lapsen kehitystä tukevan oppimisympäristön luominen (psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen)
• haastavat kasvatustilanteet ja sosionomin ohjausvuorovaikutus
• tunnekasvatus ja lasten vertaissuhteet
• yhteistyö vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
Oppimateriaalit
Lecture materials
Scientific articles in English
Materials in Finnish, optional:
- Heiskanen, N. 2022. Pienet tuetut askeleet.
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462
Opetusmenetelmät
Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Contact teaching and interview assignment 3 ECTS
Learning assignment 2 ECTS
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.