Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminnalliset työtavat (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA85-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 11.11.2024

Ajoitus

11.11.2024 - 09.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Noora Ahvenjärvi

Ryhmät

  • PSOSS22EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
  • 11.11.2024 09:30 - 14:30, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3001
  • 18.11.2024 09:30 - 14:30, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3001
  • 25.11.2024 09:30 - 14:30, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3001
  • 02.12.2024 09:30 - 14:30, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3001
  • 09.12.2024 09:30 - 14:30, Action-Based Working Methods in Early Childhood Education TH00CA85-3001

Tavoitteet

• osaat tukea lapsen liikkumistaitoja ja fyysistä aktiivisuutta monipuolisesti
• hyödynnät musiikkia ja sen elementtejä toiminnassa
• ymmärrät satujen, lorujen ja draaman merkityksen lapsen oppimiselle
• tuet lapsen matemaattista ajattelua
• hallitset taidekasvatuksen perusteet

Sisältö

• lastenkirjallisuus, musiikilliset ja kielelliset työtavat, taidekasvatus, liikunta ja tutkiminen, matemaattiset taidot ja ympäristökasvatus, median käyttö
• pedagoginen dokumentointi
• erilaiset pedagogiset painotukset varhaiskasvatuksen toteutuksessa esim. liikunta, musiikki, luonto

Oppimateriaalit

Karvonen, P., Ukkonen-Mikkola, T., Fenyvesi, K., Salonen, M., Erkkilä, P., Laine, E., Storgård, E. (2022). Playful learning in early childhood education in Finland. Otava Publishing Company Ltd.

Karlsson, L. (2014) Storycrafting - The key to the dialogical sharing culture. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

If you have a Finnish degree on early childhood education and at least two years working experience from Finnish early childhood education, you have a possibility to complete the course by recognition (theoretical assignment). In this case, please contact the responsible teacher for further details.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lectures 1 ECT
Children's literature assignment (pair work) 1,5 ECTS
Learning assignment on planning, implementing and evaluating pedagogical activities (pair work), 2 ECTS
Reflection assignment 0,5 ECTS

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Approved:
Student has participated in contact teaching and completed all learning assignments in adequate level.

Approved level:
• you know how to support children’s motor skills and physical activities
• you know how to use music and musical elements in activities
• you understand the importance of fairy tales, rhymes and drama for children’s learning
• you are able to support children’s mathematical thinking

Sisällön jaksotus

Teachers:
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi

Teaching on Mondays, weeks 46-50.
Teaching in English at Salo campus.

Mon 11.11.2024 9:30 - 14:30 (Tiina)
Course info and study assignments
Planning, implementing and evaluating pedagogical activities, full-time pedagogy as a working method in ECEC
Physical exercise in ECEC

Mon 18.11.2024 9:30 - 14:30 (Noora)
Music and art as pedagogical methods
Use of media

Mon 25.11.2024 9:30 - 14:30 (Noora)
Children’s literature and linguistic working methods
Visit to Salo library

Mon 2.12.2024 9:30 - 14:30 (Tiina)
Mathematical skills, outdoor pedagogy and environmental education
Literature assignment presentations

Mon 9.12.2024 9:30 - 14:30 (Noora & Tiina)
Pedagogical activities in two groups
Course wrap-up and reflection

Attendance in contact teaching of the course is mandatory, which is based on the working and learning methods used in the course. The contact teaching includes interactive activities, discussions, peer learning, and workshop activities. Participation in contact teaching supports the development of the student’s professional skills and interaction abilities.

In case of absence due to illness, a compensatory assignment must be completed. The max. amount of absence is 50 % of the contact teaching. If this is exceeded, the completion of the course will be postponed to the next implementation. The last contact teaching meeting is compulsory for all.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

All the learning assignments must be completed in order to pass the course. All learning assignments and the whole course is evaluated on scale approved / failed.

Hylätty (0)

Failed:
Student has not participated in contact teaching and has failed to complete the learning assignments.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.