Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA84-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.06.2024 - 01.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.10.2024 - 05.11.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
- Opintojakso
- TH00CA84
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 08.10.2024 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Zoom
|
Ti 15.10.2024 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Opiskelijaparin itsenäinen työskentely
|
Ti 22.10.2024 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Zoom
|
Ti 29.10.2024 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Zoom
|
Ti 05.11.2024 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Zoom
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opettajat:
Marika Kouki
Tiina Suni
Opetus toteutuu kokonaisuudessaan verkossa.
Viikolla 40 itsenäinen työskentely ennakkotehtävän parissa
ti 8.10.2024 klo 16-18 (MK ja TS)
Jakson aloitus ja tehtävät, työskentelyn suunnittelua ja ennakkotehtävän purku
Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana
Viikolla 42 itsenäistä työskentelyä haastattelutehtävän parissa. Opiskelijapari työstää haastattelutehtävän suunnittelemalla ja toteuttamalla haastattelun.
ti 22.10.2024 klo 16-18 (MK)
Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät vk-sosionomin työhön
ti 29.10.2024 klo 16-18 (TS)
Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Vierailija Mari Ahtiainen, tukiviittomaharjoituksia
ti 5.11.2024 klo 16-18
Opintojakson päätös ja haastattelutehtävän purku
Tentti
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Tavoitteet
• ymmärrät inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteet
• ymmärrät lapsen kehitykseen liittyviä lainalaisuuksia ja niiden vaihtelua
• osaat tukea lasta sosiaalisissa ja psyykkisissä ongelmatilanteissa
• ymmärrät varhaisen tuen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja osaat suunnitella tukitoimet päiväkotitiimin sekä huoltajien kanssa
Sisältö
• lapsen psykososiaalisen kehityksen tukeminen
• lapsen kehitystä tukevan oppimisympäristön luominen (psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen)
• haastavat kasvatustilanteet ja sosionomin ohjausvuorovaikutus
• tunnekasvatus ja lasten vertaissuhteet
• yhteistyö vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Heiskanen, N. 2022. Pienet tuetut askeleet.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet.
Muu materiaali:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Parityöskentely
Verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ti 5.11.2024 klo 16-17
Uusintatentti 19.11.2024 klo 18-19
Kansainvälisyys
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus, valmistautuminen verkko-opetukseen ja ennakkotehtävä 1 op
Parityönä haastattelutehtävä ja case-tehtävät 1,5 op
Tentti 2,5 op (soveltuvin osin: Heiskanen, N. 2022: Pienet tuetut askeleet ja Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet)
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.