Identifying and Supporting Children’s Special Needs (5 cr)
Code: TH00CA84-3002
General information
- Enrollment
-
02.06.2024 - 01.10.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.10.2024 - 05.11.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Course
- TH00CA84
Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 14 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 08.10.2024 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Zoom
|
Tue 15.10.2024 time 09:00 - 15:00 (6 h 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Opiskelijaparin itsenäinen työskentely
|
Tue 22.10.2024 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Zoom
|
Tue 29.10.2024 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Zoom
|
Tue 05.11.2024 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002 |
Zoom
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opettajat:
Marika Kouki
Tiina Suni
Opetus toteutuu kokonaisuudessaan verkossa.
Viikolla 40 itsenäinen työskentely ennakkotehtävän parissa
ti 8.10.2024 klo 16-18 (MK ja TS)
Jakson aloitus ja tehtävät, työskentelyn suunnittelua ja ennakkotehtävän purku
Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana
Viikolla 42 itsenäistä työskentelyä haastattelutehtävän parissa. Opiskelijapari työstää haastattelutehtävän suunnittelemalla ja toteuttamalla haastattelun.
ti 22.10.2024 klo 16-18 (MK)
Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät vk-sosionomin työhön
ti 29.10.2024 klo 16-18 (TS)
Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Vierailija Mari Ahtiainen, tukiviittomaharjoituksia
ti 5.11.2024 klo 16-18
Opintojakson päätös ja haastattelutehtävän purku
Tentti
Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Objective
• you understand the basic concepts of inclusive early childhood education
• you understand the characteristics of children’s development and their variation
• you know how to support children in social and psychological problems
• you understand the importance of early support for the overall well-being of children and know how to plan support measure with the day care team and guardians
Content
• supporting children’s psychosocial development
• creating a learning environment that supports children’s development (psychological, physical and social)
• challenging educational situations and tutoring interaction
• emotional education and children’s peer relationships
• collaboration with parents and other experts
Materials
Tenttiin:
- Heiskanen, N. 2022. Pienet tuetut askeleet.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet.
Muu materiaali:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462
Teaching methods
Yksilötyöskentely
Parityöskentely
Verkko-opetus
Exam schedules
Tentti ti 5.11.2024 klo 16-17
Uusintatentti 19.11.2024 klo 18-19
International connections
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Student workload
Verkko-opetus, valmistautuminen verkko-opetukseen ja ennakkotehtävä 1 op
Parityönä haastattelutehtävä ja case-tehtävät 1,5 op
Tentti 2,5 op (soveltuvin osin: Heiskanen, N. 2022: Pienet tuetut askeleet ja Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet)
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.
The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.