Siirry suoraan sisältöön

Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA84-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 01.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2024 - 05.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Marika Kouki
Ryhmät
PSOSTK22
Sosionomi (AMK), Turku, K22
PSOSK22V
Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
PSOSS22V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22
PSOSTS22
Sosionomi (AMK), Turku, S22
Opintojakso
TH00CA84

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 08.10.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002
Zoom
Ti 15.10.2024 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002
Opiskelijaparin itsenäinen työskentely
Ti 22.10.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002
Zoom
Ti 29.10.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002
Zoom
Ti 05.11.2024 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Lapsen erityistarpeiden tunnistaminen ja tukeminen TH00CA84-3002
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opettajat:
Marika Kouki
Tiina Suni

Opetus toteutuu kokonaisuudessaan verkossa.

Viikolla 40 itsenäinen työskentely ennakkotehtävän parissa

ti 8.10.2024 klo 16-18 (MK ja TS)
Jakson aloitus ja tehtävät, työskentelyn suunnittelua ja ennakkotehtävän purku
Inklusiivinen varhaiskasvatus, lapsen tuki ja yhteistyö tuen aikana

Viikolla 42 itsenäistä työskentelyä haastattelutehtävän parissa. Opiskelijapari työstää haastattelutehtävän suunnittelemalla ja toteuttamalla haastattelun.

ti 22.10.2024 klo 16-18 (MK)
Lapsen tunne-elämän ja sosiaalisen kehityksen tukeminen päiväkodissa ja erityispedagogiset menetelmät vk-sosionomin työhön

ti 29.10.2024 klo 16-18 (TS)
Lapsen puheen ja kielen kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Vierailija Mari Ahtiainen, tukiviittomaharjoituksia

ti 5.11.2024 klo 16-18
Opintojakson päätös ja haastattelutehtävän purku
Tentti

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Tavoitteet

• ymmärrät inklusiivisen varhaiskasvatuksen perusteet
• ymmärrät lapsen kehitykseen liittyviä lainalaisuuksia ja niiden vaihtelua
• osaat tukea lasta sosiaalisissa ja psyykkisissä ongelmatilanteissa
• ymmärrät varhaisen tuen merkityksen lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja osaat suunnitella tukitoimet päiväkotitiimin sekä huoltajien kanssa

Sisältö

• lapsen psykososiaalisen kehityksen tukeminen
• lapsen kehitystä tukevan oppimisympäristön luominen (psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen)
• haastavat kasvatustilanteet ja sosionomin ohjausvuorovaikutus
• tunnekasvatus ja lasten vertaissuhteet
• yhteistyö vanhempien ja muiden asiantuntijoiden kanssa

Oppimateriaalit

Tenttiin:
- Heiskanen, N. 2022. Pienet tuetut askeleet.
- Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet.

Muu materiaali:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Parityöskentely
Verkko-opetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ti 5.11.2024 klo 16-17
Uusintatentti 19.11.2024 klo 18-19

Kansainvälisyys

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus, valmistautuminen verkko-opetukseen ja ennakkotehtävä 1 op
Parityönä haastattelutehtävä ja case-tehtävät 1,5 op
Tentti 2,5 op (soveltuvin osin: Heiskanen, N. 2022: Pienet tuetut askeleet ja Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet)

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun