Ilma-akrobatia 1b (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011460-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
Ryhmät
-
PTEASS23Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2023
- 12.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 15.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 19.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 22.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 26.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 29.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 02.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 05.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 09.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 12.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 16.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 01.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 04.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 08.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 11.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 15.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 19.04.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 22.04.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 26.04.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 29.04.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 06.05.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 13.05.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
- 17.05.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- ilma-akrobatiatekniikan ammatilliset perustekniikat trapetsilla, vertikaalikankaassa ja -köydessä
- ilma-akrobatian ammattisanaston
- käyttää ilma-akrobatiavälineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- ilma-akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista trapetsilla, vertikaalinkankaassa ja -köydessä. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä käytetään mm. mallioppimista, vertaisoppimista ja tekemällä oppimista. Hyödynnämme myös
internetiä ja somesta löytyviä eri kanavia kuten Instagram. Osa oppimista on itsenäinen treenaaminen ja voimaharjoittelu.
Sisällön jaksotus
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ilma-akrobatiatekniikan ammatilliset perustekniikat rengastrapetsilla ja paritrapetsilla
- ilma-akrobatian ammattisanaston
- käyttää ilma-akrobatiavälineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- ilma-akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation
välineenä
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja omia vahvuuksiaan
Opintojakson sisältö:
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa.
Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa.
Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista rengastrapetsilla ja paritrapetsilla. Opinnot toteutetaan
ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Tavoitteet ja niihin pääseminen
Tavoitteena on oppia perustekniikka rengastrapetsilla ja paritrapetsilla. Opiskelija käyttää ja huoltaa välineitä
oikeaoppisesti. Opiskelija pystyy työskentelemään sekä ryhmässä että itsenäisesti ja osaa ottaa muut huomioon.
Opiskelija hallitsee ilma-akrobatian ammattisanaston. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa tekemistään ja edistymistään.
Opiskelija pystyy antamaan ja ottamaan vastaan rakentavaa palautetta muille/muilta.
Tavoitteisiin pääseminen:
-läsnäolo tunneilla
-tunneilla aktiivisena toimiminen yksin sekä ryhmässä
-itsenäinen harjoittelu opetuksen ulkopuolella
-demot
Tekninen sisältö:
Rengastrapetsi:
-merenneito
-amazon
-linnunpesä ylätangolla + notkistus
-ilona + jatko
-haara
-rintaseisonta + variaatiot
-niskaseisonta
-kauris + variaatiot
-linnunpesä
-enkeli + variaatiot
-krusifiksi
-tankohartianoja
-viinilasi
-peppubalanssi
-vatsabalanssi
-selkäbalanssi + variaatiot
-selällään balanssi sivuttain
-yhden polven kieppi ylös
-istuen kupperi
-solnuska
-kylkipistokas
-senses roikunta
-liz pyörähdys
-nilkkaroikunta
-kantapääroikunta
-ylätangolta tiputus vatsalle
-taakse pendoliino tempolla ja ilman tempoa
Paritrapetsi:
-catcher + taitto + ylösnousu
-catcher + skin the cat ja pyörähdys
-istuminen + jalkapöytäroikunta haarojen välissä
-istuminen + nilkkanilkka
-istuminen + säärisääri
-istuminen + makuu jalkojen päällä (niska + haarat)
-istuminen + olkapäillä seisonta
-istuminen + päälläseisonta
-istuminen + luisutus kainaloille
-vatsab. + enkeli
Tuplana:
-yhden köyden roikunta
-keinu
-haara
-amazon
-enkeli
Köydessä ja tangolla:
-linnunpesä
-pää alaspäin roikunta, jalka variaatiot
-kainalomakuu
-roikkuen spagun päällä spagu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota:
-läsnäoloon tunneilla
-teknilliseen suoritukseen
-itsenäiseen työskentelyyn
-muiden kanssa työskentelyyn
-demoihin
-itsearviointiin
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen eikä suorita vaadittuja oppimistehtäviä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikoita ja välineistöä
- on suorittanut vaaditut demot
Arvosana 2 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikoita ja välineistöä
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- hallitsee vähän aiemmin mainittua tekniikkaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- hallitsee jonkin verran aiemmin mainituista tekniikoista
Arvosana 4 Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- pystyy suorittamaan suurimman osan aiemmin mainituista teknillisistä liikkeistä puhtaasti
- pystyy antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- pystyy suorittamaan aiemmin mainitut teknilliset liikkeet puhtaasti
- pystyy antamaan ja vastaanottamaan kriittistä palautetta
- kykenee työskentelemään muiden opiskelijoiden kanssa
- toimii kannustavan ilmapiirin periaatteiden mukaan