Siirry suoraan sisältöön

Ilma-akrobatia 1b (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011460-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto
  • Laura Tikka

Ryhmät

  • PTEASS23
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2023
  • 12.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 15.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 19.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 22.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 26.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 29.01.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 02.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 05.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 09.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 12.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 16.02.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 01.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 04.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 08.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 11.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 15.03.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 19.04.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 22.04.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 26.04.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 29.04.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 06.05.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 13.05.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia
  • 17.05.2024 10:45 - 12:15, Ilma-akrobatia

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- ilma-akrobatiatekniikan ammatilliset perustekniikat trapetsilla, vertikaalikankaassa ja -köydessä

- ilma-akrobatian ammattisanaston

- käyttää ilma-akrobatiavälineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä

- ilma-akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä

Sisältö

Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista trapetsilla, vertikaalinkankaassa ja -köydessä. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä käytetään mm. mallioppimista, vertaisoppimista ja tekemällä oppimista. Hyödynnämme myös
internetiä ja somesta löytyviä eri kanavia kuten Instagram. Osa oppimista on itsenäinen treenaaminen ja voimaharjoittelu.

Sisällön jaksotus

Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa:
- ilma-akrobatiatekniikan ammatilliset perustekniikat rengastrapetsilla ja paritrapetsilla
- ilma-akrobatian ammattisanaston
- käyttää ilma-akrobatiavälineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- ilma-akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation
välineenä
- hyödyntää omaa luovuuttaan ja omia vahvuuksiaan

Opintojakson sisältö:
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa.
Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen ilma-akrobatiatekniikoissa.
Opintojakso koostuu ilma-akrobatiatekniikoista rengastrapetsilla ja paritrapetsilla. Opinnot toteutetaan
ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Tavoitteet ja niihin pääseminen
Tavoitteena on oppia perustekniikka rengastrapetsilla ja paritrapetsilla. Opiskelija käyttää ja huoltaa välineitä
oikeaoppisesti. Opiskelija pystyy työskentelemään sekä ryhmässä että itsenäisesti ja osaa ottaa muut huomioon.
Opiskelija hallitsee ilma-akrobatian ammattisanaston. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa tekemistään ja edistymistään.
Opiskelija pystyy antamaan ja ottamaan vastaan rakentavaa palautetta muille/muilta.

Tavoitteisiin pääseminen:
-läsnäolo tunneilla
-tunneilla aktiivisena toimiminen yksin sekä ryhmässä
-itsenäinen harjoittelu opetuksen ulkopuolella
-demot

Tekninen sisältö:
Rengastrapetsi:
-merenneito
-amazon
-linnunpesä ylätangolla + notkistus
-ilona + jatko
-haara
-rintaseisonta + variaatiot
-niskaseisonta
-kauris + variaatiot
-linnunpesä
-enkeli + variaatiot
-krusifiksi
-tankohartianoja
-viinilasi
-peppubalanssi
-vatsabalanssi
-selkäbalanssi + variaatiot
-selällään balanssi sivuttain
-yhden polven kieppi ylös
-istuen kupperi
-solnuska
-kylkipistokas
-senses roikunta
-liz pyörähdys
-nilkkaroikunta
-kantapääroikunta
-ylätangolta tiputus vatsalle
-taakse pendoliino tempolla ja ilman tempoa
Paritrapetsi:
-catcher + taitto + ylösnousu
-catcher + skin the cat ja pyörähdys
-istuminen + jalkapöytäroikunta haarojen välissä
-istuminen + nilkkanilkka
-istuminen + säärisääri
-istuminen + makuu jalkojen päällä (niska + haarat)
-istuminen + olkapäillä seisonta
-istuminen + päälläseisonta
-istuminen + luisutus kainaloille
-vatsab. + enkeli
Tuplana:
-yhden köyden roikunta
-keinu
-haara
-amazon
-enkeli
Köydessä ja tangolla:
-linnunpesä
-pää alaspäin roikunta, jalka variaatiot
-kainalomakuu
-roikkuen spagun päällä spagu

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota:
-läsnäoloon tunneilla
-teknilliseen suoritukseen
-itsenäiseen työskentelyyn
-muiden kanssa työskentelyyn
-demoihin
-itsearviointiin

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen eikä suorita vaadittuja oppimistehtäviä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikoita ja välineistöä
- on suorittanut vaaditut demot

Arvosana 2 Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikoita ja välineistöä
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- hallitsee vähän aiemmin mainittua tekniikkaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- hallitsee jonkin verran aiemmin mainituista tekniikoista

Arvosana 4 Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- pystyy suorittamaan suurimman osan aiemmin mainituista teknillisistä liikkeistä puhtaasti
- pystyy antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- pystyy suorittamaan aiemmin mainitut teknilliset liikkeet puhtaasti
- pystyy antamaan ja vastaanottamaan kriittistä palautetta
- kykenee työskentelemään muiden opiskelijoiden kanssa
- toimii kannustavan ilmapiirin periaatteiden mukaan