Siirry suoraan sisältöön

Liikeilmaisu 3b (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011442-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
  • 09.01.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 11.01.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 16.01.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 18.01.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 25.01.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 01.02.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 08.02.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 15.02.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 29.02.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 07.03.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 21.03.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 28.03.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 04.04.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 11.04.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 18.04.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 25.04.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 02.05.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 16.05.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi
  • 23.05.2024 13:15 - 14:45, Liikeilmaisu: kompositiosta koreografiaksi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- baletin ja nykytanssin tanssitekniset ja ilmaisulliset perustaidot
- tunnistaa ajattelun ja liikkeen yhteyden
- suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja
- analysoida omaa ja näkemäänsä liikemateriaalia
- arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tarkoituksena on syventää opiskelijan liikeilmaisullista kyvykkyyttä. Opintojakso koostuu baletin ja nykytanssin tekniikkaopinnoista, liikeimprovisaatiosta ja komposition sekä koreografian opinnoista. Opinnoissa keskeistä on opiskelijan liikkeellisen luovan kyvykkyyden ja liikeanalysoinnin taidon kehittäminen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Oppimateriaalit

Lähdeaineistoa ja suositeltavaa kirjallisuutta etukäteen, opintojakson aikana ja myöhemmin luettavaksi sekä kirjallisen tehtävän lähteiksi:
Anttila, Eeva. Tanssin aika.
Adshead, J. An introduction to Dance Analysis.
Bartenieff, I. Body movement- Coping with the environment.
Burrows, Jonathan. A choreographer´s Handbook.
Björfors, Tilde & Lind Kajsa. Inuti ett circus hjärtä. Inside a circus heart.
Hackney, Peggy. Making Connections: Total body integration through Bartenieff fundamentals.
Humphrey, D. The Art of making dances.
Laban, R. Mastery of movement 3rd Ed.
Moore, C.-Yamamoto, K. Beyond Words- Movement Observation and Analysis.
Smith, J. Dance composition.
Preston-Dunlop, Valerie. Looking at Dances.
Pavis, Patrice. Languages of the stage: Essays in the Semiology of the theatre.
Uusikylä, Kari. Luovuus kuuluu kaikille.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, kokeilemalla ja tutkimalla oppiminen, vertaisoppiminen, keksivä oppiminen, oppimaan oppiminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ryhmässä. Pari- ja yksilöharjoitukset. Rakentava ja jatkuva palaute opiskelijoiden ja opettajan välillä sekä opiskelijalta opiskelijalle välillä. Liikkeen orgaaninen tekeminen, havainnointi, analysointi ja edelleen kehittäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kevät 2024 opintojakson oppimistehtävät:

A lähiopetus 18X1,5h= 27h, 1op
- lähiopetus jakaantuu kolmeen osaan:
a) elämän ilmiöistä koreografiaksi:
- teemana rakkaussuhde
- teemana elämänkaari: syntymä, lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus, kuolema
- teemana toisen opiskelijan keksimä elämän ilmiö, jossa tapahtuu 3-5 muodonmuutosta
- liikeimproamalla ilmiöstä syntyviin ajatuksiin, mielikuviin, symboleihin, metaforiin
- luomalla minikoreografia ko. ilmiön dramaturgista kaarta käyttäen
- liikkeen elementeistä koreoksi: ele, kehonosat, muodon muuntumiset, reitit ks. tehtävät
- aika: tammikuu- maaliskuu
b) liikkeellisten elementtien ja laatujen tutkiminen käytännössä, kirjaaminen ja analysoiminen jo olemassa olevassa omassa sirkusliikemateriaalissa/ sirkustekniikoissa
- liikkeen elementit: aika, tila, voima ja virtaus
- elementeistä omat oppimistehtävät erillisessä dokumentissa
- aika:huhtikuu
c) oman liikkeellisen repertuaarin esittäminen ja videotaltiointi, toisen liikerepertuaarin analysoiminen verbaalisti ja/tai kirjallisesti vertaispalauteparille
- aika: toukokuu 16.5. ja 23.5.2024

B liikeanalyysitehtävä omasta sooloteoksesta, 13h, 0,5op
Katso oma sooloteoksesi videotallenteelta, analysoi siitä kehon toiminnot, kehon asennot, eleet, muoto, muodon muuntumistavat, dynamiikat, aika, tila, voima, virtaus, jännite, eri elementtien väliset suhteet.

Tutustu ennen oman soolosi analyysia kahteen seuraavista opinnäytetöistä:
Annamari Kuittisen kirjallinen opinnäytetyö, Hanna Närhisalon kirjallinen opinnäytetyö, Nea Waismaan kirjallinen opinnäytetyö, Elina Sirkiän kirjallinen opinnäytetyö

C tutustu kahteen lähdekirjaan ja niistä vähintään 40 sivun tekstiin joka käsittelee kehollisuutta, kehon ilmaisun mahdollisuuksia ja tapoja, koreografian luomista, harjoittamista, katsomista ja analysointia:
- kirjoita lähdeaineiston pohjalta tiivis essee itseäsi erityisesti kiinnostavista aiheista ja tärkeimmistä huomioistasi, pohdi miten sirkuksen liike muuntuu esitykselliseen muotoon ja taiteelliseen ilmaisuun ja minkälaisia ovat sirkuksen liikkeelliset merkitykset ilmaisevana kielenä: symbolit, viitteet, metaforat, 15h, 0,5op

Yllä olevien oppimistehtävien palautus Itsiin: pe 24.5.2024 mennessä.

Sisällön jaksotus

KOMPOSITIO JA KOREOGRAFIA osana liikeilmaisun opintoja 2024

Liikeilmaisu 3b, 2op

Yleiset tavoitteet:

Tavoitteena on perehdyttää sirkusopiskelijat erilaisiin tapoihin luoda uutta liikemateriaalia ja varioida ja muokata jo olemassa olevaa sirkuksen/ esittävän taiteen
liikemateriaalia.

Tavoitteena on antaa erilaisia lähestymistapoja liikkeen luomiseen, koreografian rakentamiseen itselle ja muille sekä opetustuntien luovaan työskentelyyn.

Tavoitteena on, että opiskelijat kokeilevat liikkeen erilaisia muokkaustapoja oman sirkusteknisen päälajinsa sisällä.

Tavoitteena on, että opiskelijat saavat liikeideoita tuleviin taiteellisiin esitysprojekteihin ja opetustyöhön.

Opinnot jakautuvat kolmeen osaan:
osa 1: lähiopetus 18 X1,5h= 27h, 1op
osa 2: oman sirkussoolon liikeanalyysitehtävä 0,5op
osa 3: kirjalliseen lähdeaineistoon tutustuminen ja sen pohjalta oman koreografisen ajattelun auki kirjoittaminen, 0,5op
Yhteensä: 3op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan aktiivinen ammattimainen läsnäolo lähiopetuksessa, vertaispalautteen laatu, oppimistehtävien toteuttaminen ja palauttaminen ohjeiden mukaisesti, kyvyykkyys kokeilla, luoda, havainnoida ja analysoida omaa ja toisen liikettä rakentavasti ja ammattimainen tutkiva asenne koreografiseen oppimiseen.

Arvioinnissa noudatetaan esittävän taiteen ja musiikin yleistä arviointikehikkoa.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on yli 20% poissaoloja lähiopetuksesta. Oppimistehtäviä ei ole palautettu määräaikaan mennessä ja niiden laatu on arviointikriteerien alapuolella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
o käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellisessa toiminnassa
o osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja taiteellista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
o kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
o analysoi ja kehittää taiteellista ja taidekasvatuksellista toimintaansa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o hallitsee laajat esittävän taiteen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti
o analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
o analysoi ja edistää taiteenalansa kehitystä
o työskentelee ammatillisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä