Kehonhuolto 3b (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011448-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
- 10.01.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 17.01.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 24.01.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 31.01.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b. ICT B2038
- 07.02.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b ICT B2038
- 14.02.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 28.02.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 06.03.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 13.03.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 20.03.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b, ICT B2038
- 17.04.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 24.04.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b
- 08.05.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b, ICT B2038
- 15.05.2024 13:15 - 16:30, Kehonhuolto 3b, ICT B2038
- 22.05.2024 13:00 - 14:00, Kehonhuolto 3b 2011448-3008
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huoltaa omaa kehoaan ja sen toimintakykyä itsenäisesti
- kehittää omankehonsa toimintakykyä
- ehkäistä liikuntavammoja
- suunnitella ja toteuttaa kehonhuollollisia menetelmiä itsenäisesti
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintoja tukeva opintokokonaisuus, jonka tavoitteena on ohjata opiskelijaa huoltamaan omaa kehoaan ja ylläpitämään kehon toimintakykyä elinikäisesti. Opinnot sisältävät erilaisia kehonhuoltomenetelmiä, jotka auttavat opiskelijaa rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman. Opinnot koostuvat teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista ja harjoitustöistä. Lisäksi opinnot sisältävät kehonhuolto-ohjelman kirjallisen toteutussuunnitelman, itsenäisen toteutuksen ja siitä raportoinnin.
Opetusmenetelmät
Monimuotoisia oppimismenetelmiä; vuorovaikutteinen teoreettisen asian käsittely, itsenäiset oppimistehtävät (mm. tiedonhakua ja oman kehon harjoitusohjelman laatimista ja toteuttamista) sisältäen itsereflektiota. Omaan kehoon perehtyminen, toiminnalliset harjoitteet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatiotehtävä, ohjeistus ITSissä, palautus 24.1. mennessä
Oppimispäiväkirja, ohjeistus ITSissä. Palautus 15.5. mennessä
Sisällön jaksotus
Tavoitteena on, että
- opiskelija tiedostaa omaan kehoon liittyviä rakenteellisia ja toiminnallisia haasteita ja mahdollisuuksia, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- opiskelija saa työkaluja rakenteellisten ja toiminnallisten kehollisten haasteiden työstämiseen ja edelleen kehittämiseen
- opiskelija oppii rakentamaan oman kehonhuolto-ohjelman sirkuskoulutuksen työjärjestyksen sisälle, toteuttaa ohjelmaa itsenäisesti ja osaa jakaa oppimiskokemuksiaan toisille opiskelijoille
- kehoa kuuntelevan ja kehon viestejä kunnioittavan asenteen etsiminen ja löytäminen omaan työskentelyyn
Sisältö:
- opiskelija analysoi ja kirjaa ylös omat keholliset rakenteelliset ja toiminnalliset mahdollisuudet, vahvuudet ja kehittämisen kohteet
- haasteiden käsitteleminen yksilöllisesti oman suunnitelman luomisessa ja toteuttamisessa
- opiskelija suunnittelee oman kehonhuolto-ohjelman yhdessä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa
- opiskelija toteuttaa omaa kehonhuolto-ohjelmaa suunnitelman mukaisesti ja pitää yllä oppimispäiväkirjaa
- oppimiskokemuksien yhteinen jakaminen yhdessä keskustellen ohjelmien päättyessä ja nivelvaiheissa
- opiskelija osallistuu yhteisiin lähiopetustunteihin aktiivisena opiskelijana
Orientaatiotapaaminen 10.1.klo 13.15 Taideakatemian tiloissa. Tällöin käydään läpi toteutussuunnitelmaa tarkemmin.
Toteutus sisältää
- oman kehonhuollon reflektoiminta
- ft -prosessiin osallistumisen (Tapaamiset yksilöllisesti ft -opikelijan kanssa: tutkiminen, ohjaus, kontrolli ja loppututkiminen. Ohjaava opettaja mukana)
- keskusteleviin ja käytännönläheisiin tapaamisiin osallistuen kehonhuollon eri teemojen ympäriltä
- ft -opiskelijan kanssa sovitun henkikökohtaisen harjoitusohjelman tekemistä itsenäisesti lukkarin mukaisina aikoina
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
- aktiivinen ammattimainen asenne ja rehellinen läsnäolo itselle, muille, aiheeseen ja harjoitteisiin
- ohjelman toteuttaminen ja oppimispäiväkirjan ylläpitäminen ja palauttaminen opintojakson lopussa
- rakentavan palautteen antaminen itselle ja muille
Arvioinnissa hyödynnetään myös Sirkuskoulutuksen arviointiperusteita alla kuvatulla tavalla. Arvioinnin tekee Pirjo Pennanen
Hylätty (0)
OPiskelija ei osallistu toteutukseen riittävällä aktiivisuudella eikä palauta oppimistehtäviä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskeilija:
o soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään, palauttaa annetut oppimistehtävät
o käyttää ja soveltaa opittuja käsitteitä loogisesti oppimispäiväkirjassa
o osallistuu dialogisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
o tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
o itsearvioi perustellusti taidollista ja tiedollista ammatillista osaamistaan
o yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
o hallitsee kehonhuollon teeman taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti omassa toiminnassaan
o analysoi ja kehittää työskentelytapoja omassa toiminnassaan