Siirry suoraan sisältöön

Sirkusdidaktiikka 1b (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011452-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 31.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Minna Karesluoto
Laura Tikka
Ryhmät
PTEASS21
Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Opintojakso
2011452

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 04.04.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ti 09.04.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka: ilma-akrobatia
LIN_A203 Iso sirkussali
To 11.04.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka: ilma-akrobatia
LIN_A203 Iso sirkussali
Ti 16.04.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
To 18.04.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka: jongleeraus
LIN_A203 Iso sirkussali
Ti 23.04.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka: jongleeraus
LIN_A203 Iso sirkussali
Ti 30.04.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
To 02.05.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ti 07.05.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ti 14.05.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
To 16.05.2024 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.
Opiskelija osaa opettaa tasapainoilutekniikoita, ilma-akrobatian eri lajeja ja jongleerausta eri välineillä. Keskiössä on fyysinen, psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen turvallisuus sekä luova opettajuus.
Opiskelija tuntee sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa soveltaa kyseisiä harjoitteita eri kohderyhmille.
Opiskelija osaa käyttää apuvälineitä opetuksessa sekä tuntee jokaiselle välineelle ja lajille sopivan spottaustekniikan

Sisällöt

Sirkusdidaktiikan opintojaksolla opiskellaan tasapainoilun, ilma-akrobatian ja jongleerauksen opettamisen tapoja eri näkökulmista ja kehitetään opiskelijan kasvua luovuuteen ja pedagogiseen ajatteluun. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkustaiteen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään sekä muihin opetustilanteisiin. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan eri sirkuslajeissa sovellettavaa liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.

Jaksolla käydään läpi yleisimpien tasapainovälineiden ja ilma-akrobatialajien riskitekijöitä ja opitaan minimoimaan mahdollisia vaaratilanteita. Opiskelija oppii opettamaan eri sirkuslajien perustekniikoita turvallisesti käyttäen tarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja spottaustekniikoita. Lisäksi kiinnitetään huomiota teknisesti puhtaaseen harjoitteluun ja opitaan sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita.
Huomiota kiinnitetään myös välineiden turvallisiin kiinnityksiin ja niiden huoltoon.
Opintojaksolla opitaan myös tarkastelemaan sirkusvälineitä ja niiden käyttömahdollisuuksia erilaisista ja luovista näkökulmista.

Opintojaksolla on pidettävä oppimispäiväkirjaa, jonka tarkoituksena on toimia työkalupakkina tulevissa työtehtävissä.

Jakson aikana tehdään kaksi demoa, joista ensimmäisen sisältää teknisen ja/tai taiteellisen opetusnäytön opiskelijan valitsemalla tasapainovälineellä vertaisryhmäläisille sisältäen tuntisuunnitelman ja itsearvioinnin. Toinen demo on soolo- tai paridemo joko jongleerauksesta tai ilma-akrobatiasta, joka on tekninen ja/tai taiteellinen opetusnäyttö vertaisryhmäläisille sisältäen tuntisuunnitelman ja itsearvioinnin.

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintojen rinnalle rakentuva opintokokonaisuus, mikä kehittää sirkusopiskelijoiden kasvua luovuuteen sekä pedagogiseen ajatteluun ja kyvykkyyteen.
Jaksolla opiskellaan eri sirkuslajien terminologiaa ja metodiikkaa eri näkökulmista. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkuksen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan sirkuksen liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.
Jakso koostuu teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee ohjata vertaisryhmäläisille demo- esitys kahdesta valitsemastaan sirkuslajista (ilma-akrobatia, tasapainolajit tai jongleeraus) yksin ja/tai parin kanssa.
Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.

Kansainvälisyys

Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä.

Siirry alkuun