Sirkusdidaktiikka 1b (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011452-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
- 09.01.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 11.01.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 16.01.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 18.01.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 23.01.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 25.01.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 30.01.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 01.02.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 06.02.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 08.02.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 13.02.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 15.02.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 27.02.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 29.02.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 05.03.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 07.03.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 14.03.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 21.03.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 26.03.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 04.04.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 09.04.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka: ilma-akrobatia
- 11.04.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka: ilma-akrobatia
- 16.04.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 18.04.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka: jongleeraus
- 23.04.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka: jongleeraus
- 30.04.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 02.05.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 07.05.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 14.05.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
- 16.05.2024 10:45 - 12:15, Sirkusdidaktiikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintojen rinnalle rakentuva opintokokonaisuus, mikä kehittää sirkusopiskelijoiden kasvua luovuuteen sekä pedagogiseen ajatteluun ja kyvykkyyteen.
Jaksolla opiskellaan eri sirkuslajien terminologiaa ja metodiikkaa eri näkökulmista. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkuksen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan sirkuksen liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.
Jakso koostuu teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee ohjata vertaisryhmäläisille demo- esitys kahdesta valitsemastaan sirkuslajista (ilma-akrobatia, tasapainolajit tai jongleeraus) yksin ja/tai parin kanssa.
Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.
Opiskelija osaa opettaa tasapainoilutekniikoita, ilma-akrobatian eri lajeja ja jongleerausta eri välineillä. Keskiössä on fyysinen, psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen turvallisuus sekä luova opettajuus.
Opiskelija tuntee sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa soveltaa kyseisiä harjoitteita eri kohderyhmille.
Opiskelija osaa käyttää apuvälineitä opetuksessa sekä tuntee jokaiselle välineelle ja lajille sopivan spottaustekniikan
Sisällöt
Sirkusdidaktiikan opintojaksolla opiskellaan tasapainoilun, ilma-akrobatian ja jongleerauksen opettamisen tapoja eri näkökulmista ja kehitetään opiskelijan kasvua luovuuteen ja pedagogiseen ajatteluun. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkustaiteen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään sekä muihin opetustilanteisiin. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan eri sirkuslajeissa sovellettavaa liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.
Jaksolla käydään läpi yleisimpien tasapainovälineiden ja ilma-akrobatialajien riskitekijöitä ja opitaan minimoimaan mahdollisia vaaratilanteita. Opiskelija oppii opettamaan eri sirkuslajien perustekniikoita turvallisesti käyttäen tarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja spottaustekniikoita. Lisäksi kiinnitetään huomiota teknisesti puhtaaseen harjoitteluun ja opitaan sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita.
Huomiota kiinnitetään myös välineiden turvallisiin kiinnityksiin ja niiden huoltoon.
Opintojaksolla opitaan myös tarkastelemaan sirkusvälineitä ja niiden käyttömahdollisuuksia erilaisista ja luovista näkökulmista.
Opintojaksolla on pidettävä oppimispäiväkirjaa, jonka tarkoituksena on toimia työkalupakkina tulevissa työtehtävissä.
Jakson aikana tehdään kaksi demoa, joista ensimmäisen sisältää teknisen ja/tai taiteellisen opetusnäytön opiskelijan valitsemalla tasapainovälineellä vertaisryhmäläisille sisältäen tuntisuunnitelman ja itsearvioinnin. Toinen demo on soolo- tai paridemo joko jongleerauksesta tai ilma-akrobatiasta, joka on tekninen ja/tai taiteellinen opetusnäyttö vertaisryhmäläisille sisältäen tuntisuunnitelman ja itsearvioinnin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviointikriteereihin.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin kautta todettu opettamisen taidon jatkuva kehittyminen
4) soolo- ja/tai pari työskentelynä tehdyt kaksi opetusdemoa
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa eri sirkuslajien opettamiseen vaadittujen opetusmenetelmien perusteet. Opiskelija osaa opettaa turvallisesti eri sirkuslajien perustekniikoita ja käyttää tarkoituksenmukaisia turva- ja apuvälineitä sekä spottaustekniikkaa. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet, toimii niiden mukaisesti ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa eri sirkuslajien opettamiseen vaadittujen opetusmenetelmien perusteet hyvin. Opiskelija osaa opettaa turvallisesti ja luovasti eri sirkuslajien perustekniikoita eri kohderyhmille. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia turva- ja apuvälineitä sekä spottaustekniikkaa. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Lisäksi opiskelija osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa eri sirkuslajien opettamiseen vaadittujen opetusmenetelmien keskeiset asiat erinomaisesti. Opiskelija osaa opettaa turvallisesti ja luovasti eri sirkuslajien perustekniikoita eri kohderyhmille. Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisia turva- ja apuvälineitä sekä spottaustekniikkaa. Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.