Sirkusdidaktiikka 1b (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011452-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
09.12.2023 - 31.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
- Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
- Opintojakso
- 2011452
Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.04.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Ti 09.04.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka: ilma-akrobatia |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
To 11.04.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka: ilma-akrobatia |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Ti 16.04.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
To 18.04.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka: jongleeraus |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Ti 23.04.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka: jongleeraus |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Ti 30.04.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
To 02.05.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Ti 07.05.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Ti 14.05.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
To 16.05.2024 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Sirkusdidaktiikka |
LIN_A203
Iso sirkussali
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.
Opiskelija osaa opettaa tasapainoilutekniikoita, ilma-akrobatian eri lajeja ja jongleerausta eri välineillä. Keskiössä on fyysinen, psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen turvallisuus sekä luova opettajuus.
Opiskelija tuntee sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa soveltaa kyseisiä harjoitteita eri kohderyhmille.
Opiskelija osaa käyttää apuvälineitä opetuksessa sekä tuntee jokaiselle välineelle ja lajille sopivan spottaustekniikan
Sisällöt
Sirkusdidaktiikan opintojaksolla opiskellaan tasapainoilun, ilma-akrobatian ja jongleerauksen opettamisen tapoja eri näkökulmista ja kehitetään opiskelijan kasvua luovuuteen ja pedagogiseen ajatteluun. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkustaiteen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään sekä muihin opetustilanteisiin. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan eri sirkuslajeissa sovellettavaa liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.
Jaksolla käydään läpi yleisimpien tasapainovälineiden ja ilma-akrobatialajien riskitekijöitä ja opitaan minimoimaan mahdollisia vaaratilanteita. Opiskelija oppii opettamaan eri sirkuslajien perustekniikoita turvallisesti käyttäen tarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja spottaustekniikoita. Lisäksi kiinnitetään huomiota teknisesti puhtaaseen harjoitteluun ja opitaan sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita.
Huomiota kiinnitetään myös välineiden turvallisiin kiinnityksiin ja niiden huoltoon.
Opintojaksolla opitaan myös tarkastelemaan sirkusvälineitä ja niiden käyttömahdollisuuksia erilaisista ja luovista näkökulmista.
Opintojaksolla on pidettävä oppimispäiväkirjaa, jonka tarkoituksena on toimia työkalupakkina tulevissa työtehtävissä.
Jakson aikana tehdään kaksi demoa, joista ensimmäisen sisältää teknisen ja/tai taiteellisen opetusnäytön opiskelijan valitsemalla tasapainovälineellä vertaisryhmäläisille sisältäen tuntisuunnitelman ja itsearvioinnin. Toinen demo on soolo- tai paridemo joko jongleerauksesta tai ilma-akrobatiasta, joka on tekninen ja/tai taiteellinen opetusnäyttö vertaisryhmäläisille sisältäen tuntisuunnitelman ja itsearvioinnin.
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.
Sisältö
Sirkuksen tekniikkaopintojen rinnalle rakentuva opintokokonaisuus, mikä kehittää sirkusopiskelijoiden kasvua luovuuteen sekä pedagogiseen ajatteluun ja kyvykkyyteen.
Jaksolla opiskellaan eri sirkuslajien terminologiaa ja metodiikkaa eri näkökulmista. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkuksen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan sirkuksen liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.
Jakso koostuu teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee ohjata vertaisryhmäläisille demo- esitys kahdesta valitsemastaan sirkuslajista (ilma-akrobatia, tasapainolajit tai jongleeraus) yksin ja/tai parin kanssa.
Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.
Kansainvälisyys
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä.