Siirry suoraan sisältöön

Video mapping (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CS33-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.11.2023 - 31.03.2024

Ajoitus

15.02.2024 - 01.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Antti Alanko

Vastuuopettaja

Antti Alanko

Ryhmät

  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS21elok
    PMEDIS21 elokuva
  • PMEDIS20jour
    PMEDIS20 journalismi
  • PMEDIS20elok
    PMEDIS20 elokuva
  • PMEDIS20tupr
    PMEDIS20tupr
  • PMEDIS21tupr
    PMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
  • PMEDIS20masn
    PMEDIS20masu
  • PMEDIS21masn
    PMEDIS21 Mainonnan suunnittelu
  • 15.02.2024 09:15 - 15:00, Video mapping KU00CS33-3002
  • 01.03.2024 09:15 - 15:00, Video mapping KU00CS33-3002
  • 07.03.2024 09:15 - 15:00, Video mapping KU00CS33-3002
  • 14.03.2024 09:00 - 16:00, Video mapping KU00CS33-3002
  • 15.03.2024 09:00 - 16:00, Video mapping KU00CS33-3002
  • 21.03.2024 09:15 - 15:00, Video mapping KU00CS33-3002
  • 26.03.2024 09:00 - 16:00, Video mapping KU00CS33-3002
  • 27.03.2024 09:00 - 16:00, Video mapping KU00CS33-3002
  • 28.03.2024 09:00 - 16:00, Video mapping KU00CS33-3002

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- löytää mahdollisuuksia taiteellisesti ”valottaa” tiloja ja esineitä
- suunnitella projektin projisoinnin näkökulmasta
- ymmärtää miten esineet reagoivat valoon ja väriin
- yhdistää reaaliesineitä projisointiin
- valmistaa aineistoja tilan visualisointiin

Sisältö

Opintojakso tarkastelee videoprojektiota ilmaisumuotona. Se sijoittuu nykytaiteen installaation ja heijastetun kuvan välimaastoon. Opiskelijoita rohkaistaan tutkimaan mahdollisuuksia "valottaa" tiloja ja esineitä. Luomalla omia projektejaan opiskelijat oppivat, miten esineet reagoivat valoon ja väriin. He oppivat arvioimaan esineitä projisoinnin näkökulmasta ja kehittävät taitojaan, jotka mahdollistavat reaaliesineiden yhdistämisen projisointiin sekä kriittisen ajattelun näiden yhdistelmien mahdollisuuksista.

Jakson lopussa opiskelijat pystyvät analysoimaan potentiaalisia paikkoja ja hahmottamaan projekteja suunnittelusta lopputulokseen. Opiskelijat oppivat käyttämään erilaisia ohjelmistoja ja laitteistoja, jotka ovat tarpeellisia video mappingissa, kuten videoprojektoreita, tietokoneohjelmistoja, ja lisälaitteita.

Opintojakso toteutetaan osana Revive-hanketta ja jaksolla tuotettuja aineistoja voidaan hyödyntää syksyllä 2024 Turussa pidettävälle kansainväliselle Living Lab -työpajaryhmän toiminnassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työpajoissa tapahtuva opetus vaatii läsnäoloa ja näissä tarjotaan osallistujille laitteet sekä ohjausta näiden käyttöön.

Jaksolla on myös itseopiskeluun tarjottava materiaalia ja oppimistehtävää voi soveltaa oman kiinnostuksen ja osaamisen mukaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso tarkastelee videoprojektiota taiteen muotona. Se sijoittuu nykytaiteen installaation ja heijastetun kuvan välimaastoon. Opiskelijoita rohkaistaan tutkimaan mahdollisuuksia "valottaa" tiloja ja esineitä. Luomalla omia projektejaan opiskelijat oppivat, miten esineet reagoivat valoon ja väriin. He oppivat arvioimaan esineitä projisoinnin näkökulmasta ja kehittävät taitojaan, jotka mahdollistavat reaaliesineiden yhdistämisen projisointiin sekä kriittisen ajattelun näiden yhdistelmien mahdollisuuksista.

Jakson lopussa opiskelijat pystyvät analysoimaan potentiaalisia paikkoja ja hahmottamaan projekteja suunnittelusta lopputulokseen. Opiskelijat oppivat käyttämään erilaisia ohjelmistoja ja laitteistoja, jotka ovat tarpeellisia video mappingissa, kuten videoprojektoreita, tietokoneohjelmistoja, ja lisälaitteita.

Opintojakso toteutetaan osana Revive-hanketta ja jaksolla tuotettuja aineistoja voidaan hyödyntää syksyllä 2024 Turussa pidettävälle kansainväliselle Living Lab -työpajaryhmän toiminnassa.

Opetus jakautuu aineistojen suunnittelusta ja valmistamisesta aina projection mapping -vaiheeseen asti. Opetus on käytännöläheistä ja aihetta voidaan lähestyä jokaisen oman osaamisen mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen verkko- ja lähiopetukseen. Oppimistehtävät, visuaaliset ja kirjalliset osa-alueet. Yksilö- ja ryhmätyöt. Palautteen antaminen ja saaminen, vuorovaikutus ryhmässä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.