Siirry suoraan sisältöön

Tekoäly journalistin työkaluna (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CS67-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 30.01.2024

Ajoitus

23.01.2024 - 23.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 25

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Anna Kuusela

Vastuuopettaja

Anna Kuusela

Ryhmät

  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS20jour
    PMEDIS20 journalismi
  • 23.01.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 30.01.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 06.02.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 13.02.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 27.02.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 05.03.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 12.03.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 19.03.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 26.03.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 02.04.2024 12:00 - 15:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 09.04.2024 12:00 - 14:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001
  • 23.04.2024 09:00 - 12:00, Tekoäly journalistin työkaluna KU00CS67-3001

Tavoitteet

- esitellä erilaisia tekoälytyökaluja ja niiden toimintaperiaatteita
- havaita tekoälyn käytön eettisiä haasteita journalismissa
- suhtautua kriittisesti tekoälyn tuottamaan materiaaliin
- hyödyntää tekoälytyökaluja tarkoituksenmukaisesti omassa työssään
- tehdä journalistisia kokeiluja erilaisilla tekoälytyökaluilla

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan tekoälyn perusteisiin, erilaisiin tekoälysovelluksiin ja siihen, miten tekoälyä tällä hetkellä hyödynnetään journalismissa Suomessa ja ulkomailla. Kurssilla perehdytään tekoälyn käyttöön liittyviin eettisiin kysymyksiin. Työpajoissa ja pienryhmissä etsitään ja kokeillaan keinoja hyödyntää tekoälyä journalistisessa työssä.

Oppimateriaalit

Lähiopetuskertojen materiaali tulee Itslearningiin.

Itse löydetty ja tuotettu materiaali.

Vierailuluennon materiaali.

Eduhousen koulutusmateriaali tekoälystä.

Opetusmenetelmät

Flipped learning, ryhmätyöskentely, soveltavat kokeilut, oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmässä toimiminen kehittää sosiaalisia taitoja. Tekoälyn etiikan rajojen pohtiminen ja käytännön harjoittelu auttavat toimimaan vastuullisesti omalla alalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi suorittaa kurssin erikseen sovitusti portfoliolla ja lisätehtävällä. Portfolion tulee osoittaa opiskelijan perehtyneen tekoälyyn ja soveltaneen sitä journalistisessa työssään. Lisätehtävästä sovittava opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuskerroilla tehtävät harjoitukset.

Lisäksi Itslearningiin palautettavat tehtävät:
- ryhmätyö 1: valittuun tekoälytyökaluun perehtyminen, sen kokeilu ja esittely muulle ryhmälle HYV/HYL
- ryhmätyö 2: ideoidaan ja toteutetaan journalistinen kokeilu, jossa hyödynnetään tekoälyä H-1-5
- itsenäinen työ: oppimispäiväkirja koko kurssin ajalta H-1-5

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutetaan pääosin lähiopetuksena Kupittaan kampuksella, itsenäisenä työnä, ryhmätyönä ja Itslearningissa. Kurssi on työpajapainotteinen ja sisältää paljon pienryhmätyötä ja itse löydetyn tiedon jakamista muille opiskelijoille. Kurssilla kokeillaan erilaisia tekoälysovelluksia, joiden käyttö voi edellyttää rekisteröitymistä.

Kurssin lähitapaamiset 23.1.-9.4.24 tiistaisin kl 12-15 sekä loppupurku tiistaina 23.4. kl 9-15 Kupittaan kampuksella (paikka tarkentuu). Viikolla 8 ei opetusta.

Kurssilla on myös etänä toteutettava vierailuluento (Ylen tekoälyasiantuntijat).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti ja Itslearning. Lisätietoja vastuuopettajalta Anna Kuuselalta anna.kuusela@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan tuntiaktiivisuus ja osallistuminen tunneilla tehtävään työhön voi korottaa tai alentaa arvosanaa. Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista vähintään 50 prosenttiin lähiopetuskerroista. Poissaolot korvattava sovitusti itsenäisillä tehtävillä, muussa tapauksessa ne alentavat arvosanaa.

Lisäksi Itslearningiin palautettavat tehtävät:
- ryhmätyö 1: valittuun tekoälytyökaluun perehtyminen, sen kokeilu ja esittely muulle ryhmälle HYV/HYL
- ryhmätyö 2: ideoidaan ja toteutetaan journalistinen kokeilu, jossa hyödynnetään tekoälyä H-1-5
- itsenäinen työ: oppimispäiväkirja koko kurssin ajalta H-1-5

Kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta, tuntiaktiivisuus ja osallistuminen voi alentaa tai korottaa arvosanaa. Suoritusmerkintä edellyttää, että kurssin jokainen arvioitava tehtävä on suoritettu.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia arvioitavia tehtäviä tai osa tehtävistä on hylätty.
Tehtävä on hylätty, jos se ei vastaa tehtävänantoon, se on valmisteltu erittäin huolimattomasti tai siinä on olennaisia puutteita.

Tuntiaktiivisuus: opiskelijalla on poissaoloja yli 50 prosentista opetuskerroista eikä hän ole korvannut poissaoloja lisätehtävillä ja / tai opiskelija ei ole osallistunut tunneilla juuri lainkaan tehtäviin, keskusteluun tai harjoituksiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kokonaisarvosana muodostuu tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Tehtävän arvosana on 1-2, jos vastaus vastaa tehtävänantoon olennaisin osin, mutta siinä on puutteita tai se on valmisteltu huolimattomasti.

Tuntiaktiivisuuden osalta arvosana on 1-2, jos opiskelija on ollut poissa usealta tunnilta korvaamatta poissaoloja lisätehtävillä ja/tai ei ole kovin aktiivisesti osallistunut tunneilla keskusteluun, tehtäviin ja harjoituksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kokonaisarvosana muodostuu tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Tehtävän arvosana on 3-4, jos vastaus vastaa tehtävänantoon pääosin ja osoittaa perehtyneisyyttä asiaan sekä tiedon soveltamista. Vastauksen kieliasu on selkeä.

Tuntiaktiivisuuden osalta arvosana on 3-4, jos opiskelija on ollut läsnä suurimmalla osalla opetuskerroista tai korvannut poissaolot lisätehtävillä sekä osallistunut aktiivisesti keskusteluun ja harjoituksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kokonaisarvosana muodostuu tehtävien arvosanojen keskiarvosta. Tehtävän arvosana on 5, jos vastaus vastaa tehtävänantoon kaikilta osin ja osoittaa erityistä perehtyneisyyttä asiaan sekä tiedon soveltamista. Vastauksessa on omia oivalluksia, kieliasu on selkeä ja hyvä.

Tuntiaktiivisuuden osalta arvosana on 5, jos opiskelija on ollut läsnä lähes jokaisella opetuskerralla tai korvannut poissaolot lisätehtävillä sekä osallistunut aktiivisesti keskusteluun ja harjoituksiin ja tuonut esille omia näkemyksiään ja ideoita.

Esitietovaatimukset

Seuraavat opintojaksot tulee olla suoritettuina:
Kirjallinen ilmaisu, Lainsäädäntö ja etiikka media-alalla, Journalistinen kirjoittaminen.