Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA37-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala

Ryhmät

  • PSOSS24V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S24

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.

Muu ajankohtainen oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.

Sisällön jaksotus

Opetus parillisilla viikoilla tiistaisin, klo 14-18 välillä, viikot 35-40 (ks. opetuksen sijoittelutaulukko)

Heidi Ristseppä -vastuuope
Kaija Penttala

ti 3.9. klo 14-16 Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointivaltio ja hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa (KP)
ti 1.10. klo 14-16 Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (HR)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 8.10.2024 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskentelyyn.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia laajemmin
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja osaat kuvailla ja selittää niiden ilmenemistä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista monipuoisesti (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä ja niiden ilmenemistä käytännössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia ja osaat soveltaa ja selittää niitä käytännössä
-tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita ja pystyt monipuolisesti kuvailemaan ja soveltamaan niiden merkityksiä käytännössä
- osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen) laaja-alaisesti
- tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä sekä teoriassa että käytännössä ja soveltaen.