Siirry suoraan sisältöön

Aikuistyön työmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA64-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 29.08.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Essi Teuri
  • Sirppa Kinos
  • Tiina Laakso
  • Anssi Lähde

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • 05.09.2024 09:00 - 14:00, Aikuistyön työmenetelmät TH00CA64-3001
  • 19.09.2024 09:00 - 13:00, Aikuistyön työmenetelmät TH00CA64-3001
  • 26.09.2024 08:00 - 11:00, Aikuistyön työmenetelmät TH00CA64-3001
  • 10.10.2024 08:15 - 11:30, Aikuistyön työmenetelmät TH00CA64-3001

Tavoitteet

· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana

Sisältö

· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät

Oppimateriaalit

Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys ry ja Profami Oy. Ladattavissa ilmaiseksi esim. sivustolta https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/palveluohjaus tai Suomen Palveluohjausyhdistys ry:n sivuilta.
Katso myös em. yhdistyksen sivuilta muita julkaisuja palveluohjauksesta (https://www.palveluohjaus.fi).

Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma (saatavilla e-kirjana). uudempi painos paperikirjana
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Karjalainen, P., Metteri, A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. TIEKARTTA 2030 : Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Partanen, A. & Savelius-Koski, A. 2023. Aikuissosiaalityön käsikirja. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 53. Ladattavissa sivustolta Posken julkaisusarja - ekollega - Virtu
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa:?https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426?

Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä kaikissa kolmessa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla työskennellään työpajassa, osallistutaan seminaareihin ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopiskelussa on läsnäolovelvoite (paitsi muihin päiviin kuin opintojaksolle varattuihin torstaipäiviin sijoittuviin Sosiaaliohjauksen webinaariin ja Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa -seminaariin, joista vaihtoehtoiset suoritustavat). Poissaoloista edellytetään korvaavat tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa, samoin Minä palveluohjaajana -tehtävän. Opintojaksolla kirjoitetaan myös reflektiopaperi (Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa -seminaariin liittyen) ja kirjataan ajatuksia keskustelualueille (Sosiaaliohjaus -seminaari ja Toipumisorientaatio).

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin, viikot 36-42 (5.9.24 - 20.10.24)

5.9.24 9-14.00 Opintojakson aloitus. Mitä ovat asiakastyön menetelmät? TL Keitä ovat aikuistyön asiakkaat? Asiakaspersoonat -työpaja. TL, SK.
17.9. klo 9-12 Sosiaaliohjauksen webinaari, järjestäjä Sosiaalialan amk-verkosto. Linkki webinaariin itsissä.
19.9.24 klo 9-13.00 Mitä ovat palveluohjauksen eri mallit? SK Asiakaspersoonat -työpaja jatkuu. AL, SK (HUOM! ALOITUSAIKA KLO 9)
26.9.24 8-10 Toipumisorientaatio (itsenäinen työskentely). Klo 10-11 Serene-työ: pakolaistaustaisten ihmisten mielenterveyden tukeminen. Sosionomi Katriina Väliaho, MIELI Kriisikeskus Turku.
2.10.24 Lähisuhdeväkivallan monet kasvot ammattilaisen työarjessa 9-16.
https://www.varha.fi/fi/tapahtumat/kansainvalinen-vakivallattomuuden-paiva-varhassa-lahisuhdevakivallan-monet-kasvot-ammattilaisen. Ilmoittaudu 1.10.24 mennessä. Teams/paikan päällä.
10.10.24 8.15-11.30 HUOM! MUUTTUNUT AIKA Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävän purku (jaettu 2 ryhmään). TL, SK, AL.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Käytä sähköpostia /puhelinta viestintäkanavana opettajien kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sosionomin työmenetelmät -oppimistehtävä (sisältää Asiakaspersoonat -työpajatyöskentelyn) 2 op (hyl/T1-K5).
Minä palveluohjaajana -oppimistehtävä 2 op (hyv/täydennettävä, sanallinen vertaispalaute).
Luennot ja seminaarit 1 op (hyv./täydennettävä):
Toipumisorientaatio -tehtävä
Serene-työn luento
Lähisuhdeväkivallan monet kasvot -seminaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä)
Sosiaaliohjaus -seminaari (tai kirjallinen materiaali ja tehtävä).

KAIKKIEN TEHTÄVIEN PALUTUSPÄIVÄ ON 20.10.24. Toinen palautuspäivä on 13.12.24.

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla niukasti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa yleisellä tasolla kuvailla omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan
- osaa auttavasti kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä
- tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia
- perehtyminen menetelmäkirjallisuuteen on vähäistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan ja perustella pohdintojaan
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja syvällisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti sekä perustella pohdintojaan
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- osaa teoreettisesti ja monipuolisesti perustella valitsemiaan menetelmiä ja suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
- opiskelija soveltaa monipuolisesti asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt monipuolisesti menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.