Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 30.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Juha Knuuttila
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSTK24
    Sosionomi (AMK), Turku, K24

Tavoitteet

• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä

Sisältö

• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Sähköinen materiaali, löytyy Itslearningistä jakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. uusintatentti Ma 18.11.2023 klo 8-8.30.
2. uusintatentti Ma 24.3.2025 8-8.30.
Ilmoittaudu uusintatenttiin kaksi viikkoa ennen jakson vastuuopettajalle sähköpostitse.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
- Osallistuminen opintojakson aloitukseen ja viikkotehtävien purkuihin.
- Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen omassa ryhmässä
- Oppimistehtävän tekeminen
- Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä.

Sisällön jaksotus

SL -24 toteutuspäivä maanantai

Vko 35 Ma 26.8.24 klo 10-11.30. Opintojakson aloitus. SK,JK
klo 12.30-15.45 Itsenäinen työskentely tiimeissä (ryhmäytyminen, viikkotehtävä 1.)
----
Vko 36 Ma 2.9.24 klo 9-11.30, ryhmä A 1. viikkotehtävän purku. SK,JK
klo 12.30-15 ryhmä B, 1. viikkotehtävän purku SK,JK
----
Vko 37 Ma 9.9.24 klo 9-11.30 ryhmä A, 2. viikkotehtävän purku. JK
12.30-15 ryhmä B, 2. viikkotehtävän purku. SK
----
Vko 38 Ma 16.9.23 klo 8.15 -9.45, 10-11.30 ryhmä A, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. SK,JK
klo 12.30-14, 14.15-15.45 ryhmä B, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. SK,JK
Paikka Medisiina D, simulaatiotilat 3 (D 2022+ debriefing D2034) ja 4 (D2024 + debriefing D2035), Kiinamyllynkatu10. Tulkaa paikalle ala-aulaan n. 10 minuuttia ennen.
----
Vko 39 Ma 23.9.24 klo 8-8.30 Verkkotentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät ja simulaatio (hyv./hyl.) 2 op ja tentti 1 op (hyl./T1-K5). Viikkotehtävien puruissa läsnäolovelvoite (enintään 1 poissaolo joka korvataan omalle ryhmälle, ei kuitenkaan simulaatiosta).
Oppimistehtävä 2 op.

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, jos yli puolet alla olevista toteutuu:
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- ei tunne kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) eikä kuntoutuspalveluita
- ei tunne vammaispalveluita
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä määrämuotoista kirjaamista
- ei ymmärrä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tiedä mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanaan 1 lähes kaikkien ja arvosanaan 2 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain pieneltä osalta kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää joitakin vammaispalveluita
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja määrämuotoista kirjaamista
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tietää joiltakin osin mitä asiakassuunnitelmaan kirjataan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanaan 3 lähes kaikkien ja 4 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee tärkeimmiltä osin kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeuksista niihin
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet sekä määrämuotoisen kirjaamisen
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa noudattaa niitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävään arvosanaan kaikki kriteerit toteutuvat.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti ja kattavasti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta kuntoutus- ym. palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen monitahoisuuden, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalvelut.
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeudet niihin (lakisääteiset / harkinnanvaraiset)
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen ja määrämuotoisen kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata ja miksi
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.